-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Eskalerende bilkostnader
Du vet ikke hvor godt du har det
Jeg går ut fra at du leste meldingen fra Opplysningsrådet for Veitrafikken om at det koster penger å eie og bruke bil. Syns du det virket dyrt? Vær sikker. Du har aldri hatt det så bra.
Da Opplysningsrådet fortalte at de igjen skulle komme med en rapport som viser kostnadene ved bilhold, var jeg sikker på en ting.
Gjennomsnittsbilisten hadde ikke peiling på hva moroa egentlig koster.
Det har gjentatt seg siden de kom med sin første oversikt over næringslivets utgifter til bilhold for 1948 og 1949, og så fulgte opp med legenes utgifter, litt innpå femti-tallet.
Bare et lite utdrag fra lege-oversikten: «To leger hadde to biler. I begge tilfeller var det ikke sammenhengende vei i distriktet slik at bilene har vært stasjonert på hver sin veistubb.»
Vi snakker andre tider, og det gjør vi når jeg viser deg denne brosjyren her også.
Den er utgitt av det samme Opplysningsrådet, men den gangen het det Opplysningsrådet for Biltrafikken. Senere valgte man å kalle det «for veitrafikken» for at det ikke skulle se altfor pro-bilistisk ut.
Det er deres publikasjon nummer 3, og den er udatert, men den er fra veldig tidlig femti-tall.
Som et bakteppe må du vite at den gangen, fem-seks år etter krigen, var biler fremdeles en mangelvare, vi brukte helst valutaen til andre ting, og folk sto i kø for å få kjøpt en ny bil.
Det var en lang prosess, men etter at du hadde søkt og søkt var det en stakkars byråkrat på det såkalte Bilfordelingskontoret som til sist endelig sendte deg en Kjøpetillatelse.
Det er egentlig her denne tegneserien starter, og resten er vel egentlig selvforklarende.
Bla deg gjennom den gamle folderen under. La det også være nevnt at 100 kroner i 1950 tilsvarer snaue 2.400 av våre kroner.