-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra interiør til hel bil
Kinesisk spesialist med base i Europa
Det dukket opp flere spennende biler på IAA i München som ved nærmere ettersyn viste seg å komme fra noe som i hvert fall ikke var en bilprodusent.
Det er ikke like lett å være selskapelig og drive small talk. Da jeg hygget meg sammen med folk fra kinesiske Nobo forsøkte jeg å forklare dem at de hadde en slektning i Norge.
Norsk Bøttefabrikk, som ble forkortet til NoBø og – sa jeg – og selv om de har gått over til elektrisk oppvarming, heter de fremdeles nobo – i hvert fall på nettet. Nobo.no.
De var ikke spesielt imponert.
Men det var jeg – over bilen deres.
Interiørspesialister
De er egentlig veldig kinesiske, med spesialitet på bilinteriører. Så kjøpte de en tysk fabrikk i Bremen for tre år siden, sammen med en irsk seteprodusent, og begynte å produsere innertak og seter for europeiske biler.
Dette har ballet på seg, det tok ikke lang tid før de bl.a. kjøpte Motus Headliner GmbH og etter hvert har de etablert Nobo Automotive GmbH. At de blant annet leverer til Daimler, er en god attest.
Etter hvert har de utvidet produktområdet, nå tilbyr de både interiør og eksteriør elektronikk, de har null-g seter (som de kaller det), de har systemer som bedrer NHV-opplevelsen og de har chassis-elektronikk.
Samlet i konsept
Så fant de ut at for effektivt å kunne vise hele pakka, kunne de like godt bygge en bil som hadde systemene om bord.
Og den står på IAA nå, med sin underlige skrå bakrute og sin smarte hekk som trekkes ut slik at bilen blir en litt annerledes pickup – men hva skal man med hengerfeste da?
De var gjerrige på detaljer på pressedagen. Men har lovet meg å melde tilbake senere.
Dette er en av de utstillerne som gjør at man på en messe som dette får øynene opp for at bilindustrien er litt mer enn bare noen bilfabrikker. Det er deltakere som Nobo som gjør den interessant.
Ikke minst fordi, når du graver dypt nok, er en del av mektige Great Wall – utadvendt bilfabrikk med eksportplaner og allerede en stor trojansk hest i godt trav i Europa.
Jeg kommer tilbake med mer når jeg har mer.