-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fritt verkstedvalg:
- Kan trygt velge billigste verksted
Bileiernes kunnskap om egen frihet ved valg av verksted øker, viser ny undersøkelse. - Viktig med prisbevissthet nå i dyrtiden, mener Forbrukerrådet.
Nå er 64 prosent av bileierne klar over at også frittstående verksted eller verkstedkjede har adgang til å stemple for utført intervallservice i serviceheftet, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Det er fire prosent flere enn ved forrige måling i 2023. Kun 10 prosent tror at denne retten ikke gjelder andre enn merkeverkstedene. De øvrige krysser av for vet ikke.
– Vi har kartlagt bileiernes kunnskap om valgfriheten de har som verkstedkunder de siste 15 årene. Nå ser vi en positiv utvikling, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Bare to av ti tror bilfabrikkens garanti bortfaller hvis service eller reparasjon foretas hos andre enn merkeverkstedene i garantiperioden.
– At valgfriheten gjelder fra dag én, er noe vi har jobbet målbevisst med å formidle. Når mange er kjent med dette, skjerpes også konkurransen på både pris og kvalitet, sier Hansen.
Viktig med prisbevissthet
I en periode med dyrtid er det viktig at forbrukerne er prisbevisste, noe som betyr å sjekke med flere verksteder før de bestemmer seg, påpeker Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver og fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet.
– Med fritt verkstedsvalg trenger ikke forbrukerne tenke på om verkstedene de vurderer er merkeverksteder eller frittstående. De kan selv velge det verkstedet som leverer best tjeneste til en pris de er fornøyd med, sier Iversen.
Han viser til at Forbrukerrådet alltid har fremsnakket det frie verkstedsvalget, siden økt konkurranse ofte vil drive kvaliteten opp og prisen ned for forbrukerne.
– Verksteder som leverer gode og rimelige tjenester og ivaretar alle garantiene som følger med bilen, vil da også få et fortrinn i markedet.
Sjekker med flere tilbydere
På spørsmål om hvor man får best reparasjon og service, svarer 35 prosent av de spurte i ABLs undersøkelse at det ikke er noen forskjell mellom kategoriene. 28 prosent holder en knapp på merkeverkstedene. 19 prosent mener frittstående verksteder eller kjeder er best.
Fire av ti mener pris er den mest avgjørende faktoren ved valget av verksted. 23 prosent svarer service. Hvorvidt det er et merkeverksted havner på tredjeplass, tett fulgt av tilgjengelighet.
– 51 prosent oppgir at de undersøker priser hos flere verksteder før de bestiller time. Også her er andelen opp fire prosent siden forrige måling, og viser at folk etablerer sunne vaner. Det kan gi magre tider for dyre verksteder, sier Arild Hansen.