-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Superleggera fra Chanel
Sorry. Jeg kan ikke forklare hvorfor Chanel har kalt en del av sin J12-serie for Superleggera. Og sannsynligvis kan ingen andre heller.
Jeg var på vei til å spørre Jacques Helleu om det etter at jeg hadde fått boken om alle hans år hos Chanel, men så døde han, altfor tidlig – bare 69 år, for to år siden.
Da hadde han vært der i 50 år, og de siste årene var han i prinsippet sjef for alt det Karl Lagerfeld ikke var sjef for. Parfymer, smykker, annonser, sponsing – og klokker.
Jeg så aldri på denne mannen, superelegant kreativ sjef for hele Chanel-konsernet, som en som var spesielt interessert i håndbygde, flimsy italienske sportsbiler med masse stil med lite substans.
Jeg så ham mer som en åpen Bentley eller en elegant Facel Vega – til nød som en 8-sylindret Bugatti, men i så fall bare for en tur i parken.
Så slår han til med den første klokka fra Chanel for 30 år siden og følger opp suksessen med en flunkende ny serie for fire år siden. J12 heter den og kommer i en rekke forskjellige utgaver.
Noen er skikkelig bling, en er utstyrt med Tourbillon, baguette-kutta diamanter er ikke ukjent i sammenhengen, og en heter altså Superleggera.
På en eller annen måte må han ha vært i kontakt med det som er igjen av Milano-karosserimakeren Touring, det er de som brukte Superleggera-betegnelsen på sin spesielle lettvekts konstruksjonsform.
For både skriften og rødfargen på merket er nøyaktig, slik som italienerne leverte det i 50-årene.
Men Helleu kom aldri lenger enn til å fortelle, i et intervju, at ”Jeg ville først og fremst skape en klokke for meg selv. Jeg ville lage noe som ikke var motepreget, noe som var solid og varig og som ville minne eieren om de store klassiske bilmerkene….”
Bruk av keramiske materialer kan kanskje bringe tankene til bremsesystemene på moderne superbiler, mens bruken av aluminium er Superleggera og Alfa og håndbanket Maserati og Bristol (som også brukte Superleggera-konstruksjon og design).
Ting kan tyde på at Helleu ikke klarte å få opp sitt opprinnelige budskap til sine prinsipaler heller. På Chanels hjemmesider kan vi lese at merket er hentet fra en Italiensk Touring klubb fra 50-årene.
På en måte begynner en klokke til rundt 5.000 Euro å bli litt av en vits. I hvert fall hvis det er Superleggera-elementet man blir fristet av.