-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsches første hybrid
Porsche bruker Los Angeles-utstillingen, som åpner denne uken, til å fortelle om hvor hybriden egentlig kom fra.
Bensinmotor som driver en generator som lader batterier som driver el-motorer som sitter i navene på en bil – høres ikke det ganske up-to-date-hybrid ut?
Det er det jo også, men akkurat i dette tilfellet er oppskriften mer enn 100 år gammel.
Med seg til Los Angeles, der de kommer til å vise hvordan Cayenne Hybrid skal se ut, har Porsche tatt med seg en nyrestaurert, nydelig utgave av en Lohner Porsche
Jobb og studier
Den første jobben Ferdinand Porsche hadde, gjorde han hos elektro-firmaet Bela Egger i Wien. Egger samarbeidet med hestevognprodusent Lohner (grunnlagt helt tilbake i 1821) om å bygge elektriske biler.
Porsche jobbet om dagen og hørte forelesninger på Wiens tekniske Høyskole om kvelden og kom først på ideen med å legge el-motorene i hjulene. En slik el-Lohner står i Oslo, på Teknisk Museum.
Hybrid
Men han utviklet ideen videre og lot en forbrenningsmotor bli et elektrisitetsverk som el-bilen dro med seg rundt, og som derved økte rekkevidden mange ganger.
Emil Jellinek, mannen som ga Daimler det sparket som utviklet seg til merkevarenavnet Mercedes, kjøpte fem av disse hybridene etter at bilen hadde debutert på Paris-utstillingen i 1901.
Lohner-Porsche, som bilen ble hetende, ble produsert helt til 1915, de siste utgavene var armé-kjørteøy, utstyrt med motorer i alle hjul, slik at de dro overalt.
Bilen som Porsche har med til LA er egentlig den som står på teknisk museum i Wien, men det skulle ikke forundre om den blir lånt ut til en hedersplass når Porsches nye, store museum åpner snart. Hvis ikke Porsche finner et annet vrak som de kan pusse opp da.