-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enighet om elbilfordeler
Det ser det ut til at mange av dagens elbilfordeler vil kommer til å vare lenge. For at det skal lønne seg å kjøre miljøvennlig, var politikerpanelet samstemt enige om under en høring i Oslo i går.
Selv om «halve Norge» i følge nylig utførte undersøkelser irriterer seg over elbilfordelene, tyder mye på at mange av dem vil vare lenge.
Alt tyder på at det ikke kommer til å bli enkelt for fossilbilistene i en framtid som vil inneholde endeløse køer, sur veiprising og stengte bommer. I feltet ved siden av suser miljøbilistene fram på subsidier.
I klimaforliket vedtatt på forsommeren 2012 fredes elbilene ved «at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50.000».
– Vi trodde at 2017 skulle komme før 50.000, var Nikolai Astrups (H) kjappe tilbakemelding på den formidable veksten i antallet elbiler de siste to årene.
Etter å ha rundet 20.000 rene elektriske biler i 2014 (nye og bruktimporterte), tyder salgsprognosene på at de magiske 50.000 passeres allerede i første halvår.
– Ja, isolert sett er elbilpolitikken en suksesshistorie, kvitterte Aps Ingvil Kjerkol, medlem av Stortingets transport og kommunikasjonskomité.
Politikere legger for dagen en rørende enighet når temaet er elbiler. Gjennom hele det politiske fargekartet gjelder det nærmest å overgå hverandre i å snakke de mest klimavennlige bilene opp og slett ikke ned.
Så svært lite tyder på at politikerne våger å gjøre viktige inngrep i elbilfordelene, og i hvert fall ikke i inneværende stortingsperiode. For å få utslippene ned må goder som gjør teknologien bedre beholdes, er politikernes felles mantra.
– Vi kan ikke love at alle dagens elbilfordeler beholdes. Alle må innse at bussen er enda mer miljøvennlig og må ha fortrinn i kollektivfeltet. Men det skal alltid lønne seg å kjøre elbil, fortsatt Astrup, medlem av Stortingets energi- og miljøkomité og selv er en ihuga elbilist.
– Jeg vil ha en debatt om hva vi kan få til, og ikke hva vi skal ta bort, repliserte Guri Melby (V), Oslos samferdsel og miljøbyråd.
Hun kunne opplyse forsamlingen som i hovedsak besto av elbileiere, at Oslo kommune ser på muligheten av å opprette egne miljøfiler for elbilister og samkjørere for å avlaste kollektivfeltene. Får man til det blir det enda vanskeligere for fossilbilistene å ta seg fram i landets hovedstad.
Norge har som mål å utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. I dag kommer 60 prosent av utslippene i Oslo fra transportsektoren, påpekte miljøbyråd Melby som og la ikke skjul på viktigheten av å tilrettelegge for elektrifisering av varetransporten i byen.
– Målet er å gjøre all transport utslippsfri. Vi vet i dag ikke hvilken teknologi som vinner. Jeg tror de ladbare hybridene bare er en mellomstasjon mot null utslipp. Samtidig satser store aktører på hydrogen, og hydrogen kan komme som et skudd, sa Nikolai Astrup.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen konkluderte med at det viktigste er å gi elbilistene forutsigbarhet og at det ikke må koste skjorta å kjøre elektrisk