Holden Monaro 2002
- Monaro bakfra
- Monaro bakfra

Holden vekker følelser hos bilentusiaster med sin nye Monaro
Holden vekker følelser hos bilentusiaster med sin nye Monaro
Holden Monaro 2002
- Monaro front
- Monaro front
HG Monaro GTS 1970
- HG Monaro
- HG Monaro
HJ Monaro 1974
- HJ Monaro
- HJ Monaro
HK Monaro 1968
- HK Monaro
- HK Monaro
HQ Monaro GTS 1971
- HQ Monaro
- HQ Monaro
HT Monaro GTS 1969
- HT Monaro
- HT Monaro
HX Monaro 1976
- HX Monaro
- HX Monaro
HZ Monaro 1977
- HZ Monaro
- HZ Monaro
Holden Monaro 2002
- Monaro instrumenter
- Monaro instrumenter
Holden Monaro 2002
- Monaro interiør
- Monaro interiør
Holden Monaro 2002 & HK Monaro 1968
- Ny & original
- Ny & original
Monaro i racing
- Monaro i racing
- Monaro i racing

Monaro endelig på plass

Nå har teppet gått opp for bilutstillingen i Sydney og Holdens nye Monaro har debutert. Amerikanerne hadde ikke kunnet lage mer hype om Den ekte Thunderbirden og Den ekte Corvetten hadde blitt gjenfødt på samme dag.

Publisert Sist oppdatert

Men en av designerne til Holden var på ferie i New Zealand da han kjørte gjennom Monaro County. Ingen hadde kommersielle rettigheter på det navnet, det var ingen tvilsomme dialekt-betydninger av ordet, og alle som hørte det, likte det, så derfra kom det.

Først kom coupéen i 1968 med en taklinje som ikke var helt ulik Oldsmobile Toronados. Tidlig rigget for billøp og den gikk ut av sitt første år både med ”Årets Bil merke og flere seire i australske løp. Grunnlaget var lagt. Så kom HT og HQ og HG-seriene, etterhånden så vi blandinger både av europeiske styling-trender og amerikanske muskler – fire skifts Munice-shifter med Chevy 350 blokk og 10 bolts Salisbury diff er noe av det man ser etter nå, når man skal bygge opp de gamle. 4-dørs kom i 1973, men ikke før også australske bilfabrikker måtte begynne å tenke litt utslipp, i annen halvpart av 70-årene, begynte det å glippe. Riktignok var HZ GTS som sist ble produsert i 1979 en skikkelig bil, men selv om brosjyren fremdeles kalte den en Monaro, fant du ikke det navnet noe sted på bilen. Mange regnet med at Monaro-eventyret var over.

Hvilket det også var, i nesten 20 år. Men på Sydney-utstillingen i 1998 hadde Holden en spennende konseptbil som de kalte Millenium-Monaroen. 22 måneder tok det fabrikken å gjøre den om fra konsept til konkret, og nå er altså dagens klar for gata igjen. Bakhjulsdrevet (heldigvis) skikkelig 5,7 liters V8-motor (i tillegg til V6-alternativer), 2 dørs med utpreget coupé design, fargeutvalg og interiør-løsninger som forteller at her er det seriøse røtter. Fabrikken legger riktignok vekt på at dette er mer en bil for fremtiden enn et nostalgi-fenomen, men prøv å fortell det til alle dem som har drømt Monaro i 20 år.

Selv om bilen nå er sett av hele Austrlia (levende overføring fra avdukingen på de fleste TV-kanaler for eksempel) og selv om en spesiell web-side, med en ny bit av et puslespill som til slutt avslørte hele bilen, hver 4. dag, har vært besøkt av ti-tusenvis, og selv om over 500 hadde bestilt bilen usett, er det i dag, søndag, den store Monaro-dagen er. Da feires seierene på Bathurst i 1968 og 1969, da vil inntil 85 topp restaurerte Monaroer samles nær hovedinngangen til bilutstillingen, og da vil Holden fabrikken dra i gang en spesiell ”Monaro Galleri utstilling som skal turnere.

Vi her hjemme har aldri hørt om bilen eller sett snurten av den, men vær trygg – det finnes bil-ikoner andre steder enn i Europa eller i USA.

Powered by Labrador CMS