Nissan Terrano II

Nissan har oppgradert Terrano II for år 2000. Foruten designmessige endringer har den også fått en rekke tekniske forbedringer.

Publisert

Terrano II
Terrano II

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Terrano II bygges ved Nissans fabrikk i Spania og forskjellene i forhold til forrige versjon er absolutt synlige. Mens den "gamle" Terrano II hadde en litt anonym front med separate, runde hoved- og parklys, har år 2000-modellen fått en mer aggressiv front. Grillen er også blitt tøffere og har fått netting som minner om edderkoppnett i grillåpningene. Også støtfangeren har fått ny design. Innrammingen til baklysene er nye, det samme er bremselysene og dekslet til reservehjulet som henger på bakdøra.

Terrano II fås med tre eller fem dører, begge i fire utgaver. Til det norske markedet har importøren valgt å konsentrere seg om Sportmodellen, som i motsetning til de bilene vi kjørte på Island har grill og støtfangere i bilens farge. Videre har den aluminiumfelger, elektriske vindusheiser, vannavstøtende sideruter og fjernstyrt sentrallås, for å nevne noe.

Kjent motor
Innvendig er forandringene størst når det gjelder dashbord og instrumentering. Den midtre delen av dashbordet har fått ny design og inneholder et nytt stereoanlegg med store knotter samt brytere til varme-, ventilasjons- og klimaanlegg i ny design. Også instrumentene har fått et mer moderne preg.

Terrano II har beholdt sin 2,4-liters bensinmotor med 116 hk samt den velprøvde 2,7-liters turbodieselen med 125 hk. Gearkassene er også de samme som tidligere, en 5-trinns manuell og en 4-trinns automatkasse. Bremsene er også forbedret og fungerer effektivt ved både vanlig landeveiskjøring og i terrenget, og når reduksjonskassen er innkoplet. I hastigheter under 8 km/t i terrenget kopler ABS-funksjonen ut. Dette for å bedre bremseeffekten under ekstreme forhold som for eksempel i dyp snø. Ellers introduserer Nissan EBD (Electronic Brake Distribution) på Terrano II. EBD sørger for å fordele bremsekraften elektronisk for optimal brems, og man får tilnærmet personbilbremser i en firehjulstrekker. Av andre tekniske nyheter kan nevnes bedre hovedlys, nytt låsesystem der man åpner førerdøra med ett trykk og resten av bilen med to trykk på fjernkontrollen, samt vannavstøtende glass i sidevinduene foran. Hjuldimensjonen er økt fra 15’’ til 16’’ og hjulopphengene har fått gasstøtdempere.

Kommer til nyttår
Den nye Terrano II som nå er i tredje versjon, kommer ikke til Norge før over nyttår. Nissan Norge AS har valgt å satse på dieselmotoren og tre- og femdørsutgavene. Som tredørs vil man bare levere bilen med manuell gearkasse, mens femdørsversjonen også kan leveres med automatgear. Utstyrsmessig satser man på Sport-utgaven som blant annet betyr elektriske vindusheiser, aluminiumfelger og fjernstyrt sentrallås. Importøren har imidlertid valgt å henge på klimaanlegg, ABS-bremser og to kollisjonsputer som standardutstyr.

Både tre- og femdørsvariantene leveres som person- eller varebil. Femdørsvarianten som personbil har 7 sitteplasser. Avgiftene sørger for en effektiv demper på personbilsalget, og Nissan Norge regner med at 95% av bilene blir levert som varebiler. Prisene er foreløpig ikke klare, men ifølge importøren vil de ligge litt høyere en dagens priser. I dag koster en tredørs Terrano II 256.600 kroner som varebil og 458.900 kroner som personbil, mens femdørsutgaven koster 276.000 kroner som varebil og 488.300 kroner som personbil.

Prøvekjøringen av den nye Terrano II var lagt til Island og gikk over 45 mil fordelt på asfaltdekke, grusvei av forskjellig karakter samt ren offroadkjøring. Terrengbiler blir ofte i stiveste laget for bruk på vanlig vei. Vi har tidligere skrevet at Terrano er blant de behageligere terrengbilene både på og utenfor veien, et inntrykk vi sitter igjen med også denne gangen. En trekkvillig dieselmotor med et voksent dreiemoment koblet til en automatgearkasse, samt god avfjæring av chassiset og solid støydemping av kupéen, gir en behagelig bil på landeveien. Utenfor veien skal det mye til for å sette den fast.

DETTE ER NISSAN TERRANO II: 2.7 TDi:
Sylindervolum: 2.664 ccm
Boring x slag: 96,0 x 92,0 mm
Kompresjon: 21,9:1
KW(hk)/omdr.: 92(125)/3.600
Nm/omdr.: 278/2.000
Egenvekt: 1.755 (1.885) kg
Aks. 0-100 km/t: 1,57 (1,67) sek
Toppfart: 155 km/t
Forbruk by: 1,18 (1,19) l/mil
Forbruk landevei: 0,86 (0,87) l/mil
Forbruk snitt: 0,98 (0,99) l/mil
Lengde: 421,7 (469,7) cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 183,0 (185,0) cm. Akselavstand: 245,0 (265,0) cm. Sporvidde f/b: 145,5/ 143,0 cm. Bagasjeromvolum: 335 (115*) liter (VDA). Tankvolum: 72 (80) liter.
Forbruk i følge 93/116/EU. Data i ( ) gjelder 5-dørs. * bagasjerom som syvseter.

Powered by Labrador CMS