img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Nærmere sannheten?
Forbruket og utslippet for plugin-hybrider er omdiskutert (se BIL/Autofil nr. 12). Nå møter de et nytt problem. Neste år er det ikke bare WLTP-målingen som gjelder, da skal nemlig alle biler dokumentere sitt energiforbruk – enten det er strøm, flytende drivstoff eller begge deler. Det vil ikke endre typegodkjenningsdata, men vil vise en større flik av virkeligheten.
04-12-2020 // 15:46
Nye modellnavn hos Lada
Også Russland har sitt patent- og merkevareregister. De som følger med der har kommet opp med en munter liste over mulige kommende modellnavn for Avtovaz – Lada-produsenten. Aura, Alta, Iskra, Mira, Avira og Sfera ligger på listen som gjelder for 10 år fremover. Fra før har de registrert Onega og Slava som dukket opp i en navnekonkurranse blant kundene tidligere i år.
04-12-2020 // 10:38
Strengere urban-tiltak i Frankrike
I dag er det fire bysentra i Frankrike som er karakterisert som ZFE – soner for lavt utslipp. Der er dieselbiler eldre enn 2011 og bensinbiler eldre enn 2006 forbudt. Dette skal økes med syv nye neste år, og innen 2025 regner man med å ha 35 nye områder – tettsteder med mer enn 150.000 innbyggere på plass. I tillegg kommer lokale tiltak, Lyon vil for eksempel forby all diesel fra 2026.
03-12-2020 // 15:45
Tysk Tesla-luke
Tysk presse er opptatt av at Tesla har funnet et luke i lovgivningen når det gjelder godkjenning av kjøreassistentsystemene. For typegodkjenningen er et nederlandsk institutt ansvarlig, for hele EU-området. Men det tar seg ikke av tråløse oppdateringer. Det er de forskjellige Bundesländer som skal ta seg av det – men ingen er i stand til å kontrollere. Autonomt filskift er derfor egentlig ikke lovlig, men finnes på bilene. Tesla besvarte ikke WaS sin henvendelse da de omtalte saken.
03-12-2020 // 14:26
Fra produksjon til gjenbruk
Innen 2024 vil Renault ha stanset all bilproduksjon ved Flins-fabrikken utenfor Paris. Da skal det hele være bygget om til et anlegg for forskning, gjenbruk og reparasjoner. Målet er å beholde alle de 2.400 arbeidsplassene der, dessuten skal de 260 fra Choisy-le-Roi-fabrikken overføres dit. Ombygging av lang-tids-leasingbiler blir en stor jobb, med kapasitet på 130.000 pr år i 2030.
02-12-2020 // 10:22
Audi tviler på hydrogen
Markus Duesmann, Audi-sjefen, sa i et intervju med Die Zeit at han har liten tro på hydrogen som drivstoff for fremtidens personbiler fordi man ikke vil kunne produsere nok på en CO2-nøytral måte. Han lovte også at når det gjelder selvkjørende biler vil Audi ta et stort skritt i 2024. «Men vi går sakte frem,» sa han.  «En feil på slike systemer vil sette våre 90.000 arbeidsplasser i fare»
01-12-2020 // 12:29
Avlytting hos VW
Volkswagen er også omgitt av et avlyttingsproblem for tiden. Det går egentlig på forholdet til en underleverandør som følte seg presset, men den har vokst enormt etter det. Det er bare en uke siden politiet var på fabrikken og beslagla enda flere dokumenter, og virkelig dramatisk ble det da politiet mente å kunne knytte en død mann i en utbrent bil til den påståtte skandalen.
01-12-2020 // 09:32
Aston med F1 Safetybil
Nok et eksempel på hvor tette Aston Martin og Mercedes er. Siden 1996 har Mercedes-Benz hatt monopol på å kjøre det som på godt norske heter Safety Car ved Formel 1 løpene. Nå slipper de til Aston Martin (som har satt eget navn på Stroll-teamet) som skal bruke en DBX (med Mercedes-motor!) som Safety bil på 12 av neste års 23 løp.
01-12-2020 // 09:31
Maserati all-el-in
På en mote-event i Milano nevnte Davide Grasso, Maserati-sjefen, at alle Maseratier vil være elektrifisert innen2025. Den kommende SUV-en, Grecale som kommer neste år, vil komme både som fossil og plugin-hybrid, men en batterielektrisk versjon litt senere. Den nye Gran Turismo og Gran Cabrio vil også få PIH-avleggere.
29-11-2020 // 15:28
Covid 2 koster bilsalg
Analyseselskapet LMC Automotive har nå kommet med nye prognoser for bilsalget etter at de har sett hvordan den andre Korona-runden slår til. De har skrudd forventningene til dette året ned til 22 % under 2019, og de regner med at stengte forhandlere og synkende forbruker-optimisme vil koste minst 250.000 biler i første halvår neste år.
29-11-2020 // 15:27
Russland nummer fire
Siden Storbritannia nøyde seg med 141.000 nyregistreringer i oktober kunne Russland med 144.000 igjen slå fast at de er ikke SÅ langt unna en pallplass i Europa. Hos Italia, på tredjeplass, ble det registrert 156.000 biler. Frankrike endte på 171.000 og Tyskland på en solid topp med nesten 275.000.
28-11-2020 // 13:29
Changan i Belarus
Kinesiske Changan satte i gang produksjon i Hviterussland i juni i år. Etter de første 2.500 bilene er de i gang med sin andre modell fra fabrikken, en Crossover med en 1,8-liters motor. Det skal ikke ta lang tid før de også er klar med elbiler, sier de. På det russiske markedet dominerer Changan allerede flere segmenter.
28-11-2020 // 13:28
UK-produksjon ned
Bilproduksjonen i Storbritannia sank med 18 % i oktober, og dermed er det akkumulerte underskuddet 33,8 prosent – det vil si at 380.000 biler har forsvunnet fra produksjonsbåndene i år. Eksporten sank enda mer enn produksjonen i oktober, og det er tydelig at nedgangen ikke bare skyldes korona, men også Brexit-skepsis.
27-11-2020 // 15:25
Uro hos Daimler
Fagforeningene hos Daimler har flekset litt muskler i det siste. Tonen virker ikke god. Nå har for eksempel Ola Källenius, sjefen, antydet at han vil flytte det kommende «Kompetansesenter Elektromobilitet» vekk fra selve sentrum i Untertürkheim, hvis det ikke blir ro i rekkene. Bråk også i lastebilseksjonen. Fagforeningene oppfordrer til «solidaritetsaksjoner» og kaller ledelsen ‘beratungsresistent’ – at den yter motstand mot gode råd.
27-11-2020 // 15:25
Tesla i særstilling
Selv om California igjen går inn i en nesten-lockdown, gjelder ikke restriksjonene på Teslas Fremont-fabrikk i Alameda country. Californias guvernør lærte vel i mai at det ikke er noe vits i å forsøke å stenge den, da holdt Musk fabrikken åpen, stikk i strid med lokale retningslinjer – uten at det medførte noen reaksjoner. Han trenger de siste ukene i år hvis han skal nå 500.000 biler i år.
27-11-2020 // 10:28
El-scooter på vei inn
Kinesiske Niu Technologies er det raskest voksende e-scooter merket i Kina, 250.000 enheter i år, har økt aksjeverdien med mer enn 400 % under pandemien. De er nå verdt mer enn $ 2 mrd. og sier de vil ekspandere i Europa ganske snart – til nå er bare 2 % av salget gått utenfor Kina. I fjor var dette markedet verdt $ 19 mrd. ifølge Grand View Research. Man regner med det vil øke til $ 42 mrd. innen 2030.
27-11-2020 // 10:27
Synkende utslipp i USA
Det sanne målet på eksosutslipp må være bruk av fossile drivstoff, og der viser det seg at Covid 19 har bidratt til en sterk nedgang i amerikansk utslipp. I uken opp til 13. november sank forbruket med 6 %, i siste uke med 10 %. I fjor var to tredeler av alle amerikanerne på veien i forbindelse med Thanksgiving, i år regner man med mindre enn en tredel.
26-11-2020 // 09:03
Store penger inn i Tier
SoftBanks Vision Fund, en av de store investorene i start-up selskapet, setter nå $ 250 mill. i Berlin-baserte Tier. Selskapet ble da verdsatt til $ 1 mrd., hvilket betyr at den passerer Lime, og blir nummer to i verdi etter Bird. Tier var et av de selskapene som fikk offisiell kjøretillatelse i Paris i sommer. Underlig at ingen mobilitetsinteresserte bilprodusenter er interessert i slike.
26-11-2020 // 09:02
Streik hos Kia
Akkurat som for ti år siden, og veldig mange ganger etter det: I denne uken skal arbeiderne hos Kia igjen streike. Nå dreier det seg både om lønn og garantier for jobbsikkerhet i forbindelse med overgangen til elektriske biler. Fagforeningene sier at siden elbiler krever 30 prosent mindre arbeidskraft vil de at mange av modulene som kjøpes utenfra skal produseres på egne samlebånd.
25-11-2020 // 09:12
Ingen Euro-7, foreløpig
Det har allerede kommet mange reaksjoner på Euro 7 utslippskravene. «Døden for forbrenningsmotorer» har vært omkvedet. – Brems litt, virket det som EU-kommisar Thierry Bertin sa i forrige uke. Forslaget vil ikke bli presentert før slutten av 2021, og det vil være krevende, men også realistisk.  Det er viktig å huske at nye CO2-krav kan komme uavhengig av utslipps-standarder.
25-11-2020 // 09:11
Jaguar vil stoppe VW-produkter
Jaguar forsøker å hindre import til USA av SUV-er fra Porsche, Audi, Lamborghini og VW, ved å påstå at de har rappet deler av de patentene som Jaguar Land Rover har sydd sin Terrain Response inn i. Saken ligger foreløpig hos International Trade Commission i USA. De kan ikke dømme eller ilegge straff, men de har myndighet til å stoppe import av produkter. I motsetning til rettsvesenet jobber de ganske raskt.
23-11-2020 // 22:12
Slutt for Morgan på tre
Project 101 var internnavnet på Morgans trehjuling før den ble lansert i 2011. Nå skal de siste produseres i løpet av 2021 og siste opplaget får spesielt utstyr og skal kalles P101. Det skal bare bygges 33 av dem, og de er allerede bortbestilt. Det er motoren som er problemet, typegodkjenningen renner ut neste år. Så kan vi vel vente på at el-versjonen endelig kommer?
23-11-2020 // 22:11
Tysk toppfart-aksept øker
Infratest, tysk meningsmåler, forteller at nå er det et flertall blant tyskerne om å innføre toppfartsgrenser på motorveiene. 59 prosent av de rundt 1000 spurte var tilhengere av en fartsgrense på 130 km/t. Dette er seks prosentenheter mer enn for et år siden. ADAC, den største tyske bilistorganisasjonen, har også snudd. Nå har de ikke lenger «grunnleggende motforestillinger.»
23-11-2020 // 08:57
Kjære Musk, overta StreetScooter
I to år har eieren, Deutsche Post, lett etter noen som kan overta den tyske elbilprodusenten StreetScooter. En lovende start-up, men de er nå i ferd med å innstille all produksjon. Nå har minst en tysk politiker skrevet til Teslasjef, Elon Musk, og bedt ham redde selskapet. Siden Berlin-utbyggingen later til å gå på skinner, har han kanskje kapasitet til det også?
23-11-2020 // 08:56
Tavares: vi må jobbe i Kina
PSA-toppen, Carlo Tavares, ser for seg en rekke sammenslutninger i bransjen i tiden fremover. Utviklingen mot elektrisk vil koste penger. Han fortalte at arbeidet med FCA/PSA gikk som det skulle, men at en av de store utfordringene ville være å bedre posisjonen i Kina der markedsandelen ligger langt under den de har i USA og Europa.
20-11-2020 // 10:27
Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).