img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Kinesiske elbil-volum
Chinapev.com har summert og gitt følgende salgstall for tre av de hotteste elbilprodusentene i Kina akkurat nå. NIO endte på 43.000, Lixiang med 32.500 og Xpeng men 27.000. Alle har produsert i hele 2020, men med beskjeden start. I januar gjorde Xpeng 630 biler, Lixiang klarte 1180 og NIO ledet, med 1600.
08-01-2021 // 10:11
Begrenset i Brussel
Fra første januar innførte Brussel en fartsgrense på 30 km/t i hele byen, bortsett fra på noen få gjennomfartsårer. Formål: trafikksikkerhet og mindre støy. Det er satt opp en rekke nye fotobokser, og det er bøter man trues med. Men for de som bryter grensene ofte kan det vanke både inndratt bil og inndratt førerkort.
07-01-2021 // 09:35
Honda ut av Russland
I Russland ga Honda forhandlerne sine god tid på å omstille seg da de ved nyttårstid sa at de skulle slutte å distribuere nye biler der fra 2022. Motorsykler og andre produkter skal imidlertid fremdeles selges der, og servicemarkedet skal betjenes. Mer enn 1,3 millioner biler ble solgt i Russland i fjor, 1383 av dem var Hondaer.
06-01-2021 // 09:38
Ny rekord for Bentley
Bentley var det første bilmerket som dukket opp på min skjerm med salgstallene for 2020. Det er vel enklere å telle til 11.206 enn til mange millioner? Uansett: det var det høyeste tallet i selskapets 101 år lange historie, og på tross av Covid 19 og 7 ukers nedstengning – 2 % over 2019 resultatet. Kina ble merkets nest største marked, etter USA.
06-01-2021 // 09:38
Mahindra reduserer ambisjonene
Mahindra & Mahindra hilste det nye året velkommen ved å fortelle at de skulle konsentrere seg om egne SUV-er og elbiler i tiden fremover. «Vi skal tilbake til røttene» var budskapet. Det betyr bl.a. at de dropper planene om et indisk joint venture med Ford. De skal ut av andre internasjonale engasjementer også, men presiserte at Pininfarina Batttista var noe de satset på.
05-01-2021 // 16:13
Tesla med ny milepæl
Vi kan vel vente noen bevegelser på børsen når den åpner mandag, etter at Tesla allerede lørdag fortalte at de hadde kommet så tett på 2020-målet som er mulig. Elon Musk har lenge sagt at de skulle klare 500.000 biler i fjor. Med 180.570 biler i 4. kvartal blir summen 499.550. I fjor økte aksjeverdien med åtte-gangere. Det blir kanskje et nytt løft nå.
03-01-2021 // 12:25
Tokyo-forbud mot forbrenningsmotor
Nå er også Tokyo på plass blant storbyer som skal forby biler med forbrenningsmotor. 2035 er deadline i Japans hovedstad. Dette blir en del av Japans «Grønne vekststrategi» som nylig ble presentert og som også jobber for at elbilbatterier vil koste halvparten om ti år, og for at hydrogen-nettverket skal bygges ut. Japan ligger på femteplass blant nasjoner med store klimagass-utslipp.
03-01-2021 // 12:18
Batteri til Magna
LG Electronics, en av de virkelig store batteriprodusentene, vil spinne ut deler av bildel-aktiviteten sin og bygge opp en $ 1 milliard joint venture virksomhet med canadiske Magna (som blant annet bygget Mercedeser og Jaguarer i Østerrike). Formålet er å få en større del av det økende markedet for elbilkomponenter som motorer og invertere. LG aksjene steg så mye at børsen måtte stanse aksjeomsetningen en stund.
31-12-2020 // 12:07
Dobling av elbilsalg i Russland
Russerne er ikke blant de ivrigste elbilbrukerne. Det høres kanskje bra ut at salget ble doblet i november, men det endte allikevel ikke på mer enn 55 biler. e-tron ledet, med 18 biler, så kom Leaf med 11 og deretter Tesla. Model 3 solgte 10 og X med 5. Så langt i år har russerne kjøpt 510 nye elbiler.
30-12-2020 // 09:50
Nye rykter om Apple-bilen
Via Reuters er det kommet nye rykter om Project Titan, Apples bilplaner som startet i 2014. Nå antydes det at de første bilene skal komme i 2024. «Vanvidd» sier Elon Musk som forteller en historie om hvordan han søkte hjelp hos Apple-sjefen, Tim Crook, i Teslas mørkeste tider, da Model 3 skulle i produksjon. Det ble ikke møte og etter det, påstår han: hvis ikke folk er flinke nok til å jobbe i Tesla, går de til Apple.
30-12-2020 // 09:49
Autonomi mot betaling
Nuro, en robotspesialist i Silicon Valley, er de første som har fått lisens på å drive en flåte autonome biler i California der kunder skal betale for tjenesten. Det dreier seg om varelevering, med egne, spesialbygde varebiler. De har tidligere kjørt en flåte på mer enn 1000 slike biler i Houston. Den nye flåten skal fjernovervåkes av en kontrollør.
29-12-2020 // 09:44
Vettel kritisk til F1
Sebastian Vettel, som har kjørt sitt siste løp for Ferrari og som skal kjøre for det nye Aston Martin teamet neste år, har kritisert Formel 1 sterkt i Frankfurter Allgemeine Zeitung. Han peker for eksempel på fornybar energi og at det er først i 2022 F1-bilene får blandet biodrivstoff inn in bensinen sin. «Siden F1 ikke lenger ligger i forkant av utviklingen, står den i fare for å gjøre seg selv irrelevant», sa han.
29-12-2020 // 09:43
Tyske prispåslag
Høyere CO2-pris gjør at både diesel og bensin blir dyrere på nyåret. Ikke med så mye, 8 cent/liter diesel og 7 cent for bensin. – Men signalet burde være åpenbart, sier Tysklands miljøvernminister Svenja Schultze. – Det vil bli stadig dyrere å betale for CO2-utslipp. Jeg håper dette vil får kundene til å gjøre mer bærekraftige investeringer i fremtiden – også når det gjelder transport.
28-12-2020 // 10:35
Heycar bringer hjem
I forkant av en ny korona-runde tilbyr den tyske bruktbilprotalen Heycar gratis hjemme-levering av den bruktbilen en kunde har kjøpt. Inntil 200 euro, for en distanse på inntil 200 kilometer dekkes av Heycar. De kan også bidra med proffe videoer av det objektet du er spesielt interessert i. «Vi bringer det digitale inn i en ny dimensjon», eller noe tilsvarende, sier Heycar.
26-12-2020 // 11:40
Ikke bare Tesla
Vi er vant til at aksjekursen på Tesla hopper noen prosent og plutselig er selskapet igjen verdt mer enn alle jordens bilprodusenter. Men tirsdag steg Apple-aksjene tre prosent, åpenbart fordi det ble kjent at de planla produksjon av sin egen elektriske bil. Den beskjedne økningen resulterte i at et par timers verdiøkning tilsvarte mer enn GMs aksjeverdi. Det er kanskje litt mer substans i Apple enn i Tesla?
24-12-2020 // 11:59
Aston Martin til Sverige
At den danske Semler-gruppen skal begynne å selge Aston Martin i Sverige er kanskje ikke oppsiktsvekkende. Men da skal du vite at dette er på mange måter Harald A. Møllers parallell i Danmark, da gruppen het Skandinavisk Motor Co ga de viktig fødselshjelp til HAM, og siden den gang har begge vært superlojale mot VW-Gruppen og alle dens produkter. Inntil Semler skeier ut nå. Det skal bli spennende å se hva det kan føre med seg videre.
24-12-2020 // 11:58
Baidu med egen bil?
Nå går det rykter om at også Baidu – den kinesiske søkemotoren – skal bygge sin egen elbil. Reuters forteller at de allerede har snakket med produsenter som FAW og Geely. De er ikke alene om å tenke sånn. Amazon, Tencent og Alphabeth har allerede luftet tilsvarende planer, og Baidu har for lengst etablert sin egen teknologihub, Apollo, for å jobbe med selvkjøring. 
22-12-2020 // 17:29
SEAT på to hjul
Nå starter SEAT utleveringene av sin første tohjuling. En elektrisk scooter med 125 kubikk egenskaper (9 kW, 95 km/t, 0-50 på 3,9) og en rekkevidde på godt over 100 km. Scooteren bygges av Barcelona-produsenten Silence med Spania som debut-marked. Men i første kvartal skal den ut på fem andre markeder. Blant dem finner vi av en eller annen grunn Sverige, men ikke Norge.
22-12-2020 // 09:44
Hyundai styrkes på toppen
Slik det kan se ut i meldinger fra Hyundai nå, får Lee Won-hee, president og CEO, en ny CEO og president ved siden av seg. Jaehoon Chang er utnevnt til de samme stillingene, men som co-. Mens Lee Won-hee skal konsentrere seg om global drift og styrket teknologisatsing, er ikke ansvarsområdet til den nye kollegaen beskrevet. Han kommer imidlertid fra luksusmerket, Genesis, som svært få ser noe til.
19-12-2020 // 14:22
Økt bruktsalg, konstant pris
Også i Tyskland har bruktbilsalget økt merkbart i år. Allikevel viser tall fra Autoscout24 at det ikke har skjedd noe med prisene. Snittprisen for en brukt bil i 2019 var på 22.776 euro. I år er den på 20.775!  Når denne on-line børsen ser på de forskjellige segmentene, slår den fast at heller ikke der har det skjedd endringer. Frankrike er eneste EU-markedet som har sett stor prisbevegelse: opp 4,7 %.
18-12-2020 // 10:12
Gjennombrudd for faststoff
Qantumscape, et amerikansk selskap som driver med batteriutvikling og som har VW om bord, fortalte i forrige uke om store fremskritt når det gjelder utviklingen av faststoffbatterier. Både ladeegenskaper, energitetthet og motstand mot høy varme virket overbevisende. Men aksjekursen ramlet 10 %, antakelig fordi selskapet antydet en horisont på fem år før dette ble et handelsprodukt.
17-12-2020 // 10:03
Juleferie for Tesla X og S
I Norge representerer X og S cirka 15 prosent av Teslas totalvolum. Det er ikke et enestående fenomen. Derfor – sier rapporter fra California – skal produksjonen av disse innstilles i 18 dager, fra den 24. desember. Dette skjer samtidig med at Elon Musk kommer med ivrige interne oppfordringer om å stå på året ut. Han har lovet 500.000 utleveringer i år, et mål aksjemarkedet holder tett øye med.
16-12-2020 // 13:59
Lang levetid = bærekraft
Selvfølgelig tenker også Michelin på CO2 avtrykk i produksjonen, og de leter like ivrig som alle andre etter brukbare biomaterialer. Men den amerikanske Michelin-direktøren, Alexis Garcin, kastet inn et annet moment i en konferanse for få dager siden: «Å øke levetiden på dekket er også en del av Michelins bærekraft-strategi» sa han, og la til at snart vil 80 % av dekket kunne resirkuleres.
16-12-2020 // 13:59
WLTP-tall for Sorento
En helt ny Kia Sorento er snart klar for Norge som ladbar hybrid. Da vi skrev om bilen i august forelå ikke endelige data, men i dag bekrefter Kia-importøren at den får en elektrisk rekkevidde på 57 kilometer basert på WLTP-syklusen. I bytrafikk kan den kjøres inntil 70 kilometer på hver opplading, og gjennomsnittlig CO2-utslipp er beregnet til 38 g/km.
16-12-2020 // 12:24
Hybrid på overtid
Bare noen timer etter at Storbritannia hadde sagt at de ville forby salg av nye, fossile biler etter 2030, snakket statsministeren med Nissan og Toyota og sa at hybrider selvfølgelig skulle få leve lenger. I hvert fall de som er produsert i England. Sannsynligvis frem til 2035. Det er selvfølgelig viktig for nasjonen at ikke flere trekker seg ut. Ford og Honda er på vei ut, og både GM og Nissan innskrenker.
16-12-2020 // 09:29
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).