-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Auksjonerer samling
Renault går for gatekunst
Det er kanskje naturlig for en bilprodusent å hekte kunsten ned fra veggene og konsentrere seg om gatekunst i stedet. Det er i hvert fall det auksjonsfirmaet Christie’s nå skal hjelpe Renault med.
Det er mange bilprodusenter som har bygget opp en respektabel kunstsamling.
Renault er en av dem.
Det startet med at Claude Renard, en mann høyt oppe i sjefs-etasjene hos Renault og sterkt interessert i kunst, begynte å kjøpe på slutten av 60-tallet.
Han var heldig som hadde Louis Dreyfus som sjef på den tiden. Han var like interessert i kunst og kultur og ga grønt lys for at innkjøpene skulle danne grunnstammen i en samling.
Det gjorde heller ikke noe at Renard var nær venn av André Malraux. Frankrikes første kulturminister på den tiden. Det åpnet dørene inn til ganske mange kunstneres atelierer.
Ut i verden
Nå skal samlingen ut i verden, via en stor Christie’s auksjon den 6. juni. Det er ganske store navn som dukker opp i den katalogen, Robert Rauschenberg, Sam Francis, Niki de Saint Phalle, Jean Fautrier, Jesús-Rafael Soto, Julio Le Parc, Henri Michaux, Jean Dubuffet, Victor Vasarely og mange andre.
Mange av disse hadde direkte kontakt med Renault og lagde kunstverk spesielt for denne samlingen. Vasarely er spesielt knyttet til produsenten – den romben Renault brukte som logo frem til 1992, var det han som hadde skapt 20 år tidligere.
Til sammen blir det 550 kunstverk som skal under hammeren i Christie’s lokaler i Paris. Og inntekten går tilbake til Renault.
Gatekunst
Ikke for å finansiere utviklingen av elbiler, nei. Men for å bygge opp et nytt fond som skal konsentrere seg om kunst, kultur og arv.
Noen av de mest ikoniske verkene fra dagens samling vil danne grunnlaget, og det blir lagt mye større vekt på fotografier – også historiske. Men hovedinteressen skal nå ligge på dagens kunstuttrykk.
Det nye fondet tar spesielt sikte på å bygge opp en unik og ambisiøs samling gatekunst.
Denne kunstbevegelsen – tilgjengelig for alle som beveger seg ute i storbyer – startet egentlig i Frankrike på 60-tallet og er fremdeles en kunstretning i utvikling.
Når man greier å hakke Banksy ned av murvegger og lage samlinger av hans verk, går det vel an å samle opp et fortau eller to også?