Mini ut fra Nederland
BMW har bekreftet at de har sagt opp avtalen med nederlandske VDL. Den neste generasjon Countryman vil derfor sannsynligvis bygges i Oxford, og ikke i Born. I fjor kom det cirka 175.000 Minier derfra. Hvis BMW bestemmer seg for engelsk produksjon, blir det en enorm stimulans for industrien der. PSA har sagt at det skal ikke mye til før de flytter derfra, og Nissan har enda ikke bestemt seg.
19-10-2020 // 09:20
Foxconn blir bilprodusent
Kinesiske Foxconn, det er de som setter sammen iPhones, har sagt at de skal bli «Elbilenes Android». Planen er å lage en Open Source plattform som kan hjelpe elbilprodusenter til å komme fortere i gang, ved at de kan hente både hardware og system-løsninger ned som hyllevarer. Målet er 10 % markedsandel i 2025-2027, når elbilmarkedet vil nå 30 millioner biler hvert år.
19-10-2020 // 09:20
Ford trenger CO2-kreditter
Fordi Ford måtte stanse salget av Kuga Plug-in i august (batteribrann-fare) går ikke CO2-regnskapet deres opp i Europa i år. Meldinger britiske Ford-forhandlere har fått tyder på at Ford nå er på jakt etter en partner som de kan hente CO2-kreditter fra. Tidligere i september ble det klart at Renault går inn i en pool der de selger «overskudds»-CO2 kredittene sine. Men det er ennå ikke kjent til hvem.
18-10-2020 // 12:36
Rabatt-jakt i USA
Autoblog er flink til å holde øye med rabatter på bilmarkedet i USA. I øyeblikket finner du det største avslaget på Aston Martins Superleggera, skriver de. Der får man 34.000 dollar avslag i snitt – det er nesten like meget som snittprisen for en ny bil i USA i dag. Nummer to på avslagslisten er en 2019 Mercedes-AMG GT. Der trekkes det gjerne av $ 23.103 fra listeprisen som er $159.995.
18-10-2020 // 12:25
Kina opp med 13 %
I Kina ble det solgt litt over 2,5 millioner nye biler i september. Det er 13 % opp på fjoråret. De begynner å dra inn etterslepet også, nå ligger markedet akkumulert 7 % bak fjoråret. Biler med alternative drivlinjer økte salget med 68 % siste måned. De endte på 138.000 biler. Lastebiler og andre nyttekjørtøyer føyk også til værs, men 40 % økning.
17-10-2020 // 14:05
Billigere Model 3
Tesla reduserer nå prisene på Model 3. Model 3 Standard Range Plus med bakhjulsdrift får en startpris på 399.900 kroner (ned fra 430.900). Model 3 Long Range prises til kr 449.900 (- 35.000) mens prisen på toppmodellen, Model 3 Performance, er senket med 40.000 til 499.900 kroner. Mens Model 3 var Norges mest solgte bil i 2019, viser registreringsstatistikken en nedgang på 76,8 % hittil i år. Samtidig hardner konkurransen til.
16-10-2020 // 09:26
Renault i CO2-balanse
Nå som det viser seg at Renault kommer til å klare Europas utslippsgrenser med god margin, står de klar til å selge CO2-kvoter til kolleger som ikke har klart seg så bra. Man regner Daimler som en sannsynlig kunde. Samtidig ser det ut som Volkswagen vil hente CO2-kvoter fra MG – MG er et SAIC-merke der VW har joint ventures.
15-10-2020 // 11:28
Seres, først til Tyskland
Seres har vi skrevet om før, en Kina-bil som snart skal importeres av Gillgruppen som også importerer Subaru, MG og SsangYong. Men den kommer fra Kina, og første sendingen på 200 biler er nå sendt til Tyskland. Dette er også et av de små merkene man vet altfor lite om. Snaue 1500 elbiler solgt på hjemmemarkedet i juli gir ikke stort erfaringsgrunnlag.
15-10-2020 // 09:44
Frankrike mister el-førsteplassen
Beregninger tyder på at Tyskland vil ta igjen Frankrike som Europas største produsent av elbiler i år. Om to år kommer det 600.000 elbiler derfra, halvparten av EU-produksjonen. Og i 2025 vil tyskerne produsere 1,1 million elbiler, det vil tilsvare rundt 50 % av den samlede Europa-produksjonen. Her regnes det med 35 produksjonssteder i 11 land – dobbelt så mange som i 2019.
14-10-2020 // 09:14
Av- og på-lysninger
På den ene siden forteller bilutstillingen i Brussels – kanskje ikke av de mest dominerende, ½ mill. besøkende sist, at de også avlyser 2021-årgangen. På den andre siden er nå Essen Motor Show (27/11-6/12) i gang med forhåndssalg av billetter. Foreløpig har de lov til å selge 9.000 per dag.
14-10-2020 // 09:13
Firmabiler subsidieres med € 32 mrd.
En europeisk miljøorganisasjon peker på at 60 % av Europas biler er firmabiler. Fradrag og nedskrivninger gjør at disse blir «subsidiert» med 32 milliarder euro av skattebetalerne, sier de i en lett provokatorisk uttalelse – og minner om at omtrent alle disse er fossilbrennende biler. Målet er at EUs kommende Sustainable and Smart Mobility Strategy skal kreve nullutslipps firmabilflåter innen 2030.
13-10-2020 // 14:23
Ny rekord for elbiler
Igjen satte det tyske markedet elbilrekord i september. Man måler det med søknader om den offentlige kjøpspremien. I september kom det 27.500 søknader, 5.000 flere enn i august. 15.200 gjaldt batterielektriske, 12.300 plugin-hybrider og bare fire for brenselcellebiler. Siden støtten ble innført sommeren 2016, har det vært 257.046 søknader. 176.298 var for batterielektriske.
13-10-2020 // 08:29
PSA med tøffe grep
Tyskland blir i økende grad testmarkedet når produsentene – også de utenlandske, forsøker seg med noen rammer for omsetningen. Nå har PSA-forhandlerne plutselig fått beskjed om at fast-bonusen for de mest populære modellene er senket med inntil 4 prosentenheter. Runden startet i midten av september med Peugeot. Opel var den siste som ble med, i forrige uke!
12-10-2020 // 15:06
Ingen EU-felles bompenge
Både opposisjon fra egen regjering og fra Brussels har fått den tyske samferdselsministeren til å droppe planer om et felles bompengesystem over hele EU.  Hans opprinnelige plan inneholdt både lastebiler, varebiler og personbiler, og alt skulle være på plass i løpet av 8 år. 
12-10-2020 // 09:15
Dyrere CO2 i Tyskland
Nå har tyskerne bestemt hvordan de årlige bilavgiftene skal se ut for neste år. Nå skal CO2 koste meget mer enn slagvolum som var tyngst vektet tidligere. Samtidig forlenges skattefriheten for rene elbiler fra ut 2025 til ut 2030. Det skal også bli enklere å sette opp en lader hjemme, selv om man ikke selv eier eiendommen.
12-10-2020 // 09:15
Elendig UK-september
Det ble riktignok solgt nesten 330.000 biler i Storbritannia i september, men det er allikevel den dårligste september på 20 år.  September og mars er de månedene den første reg-bokstaven på skiltet skifter og det pleie å trigge store salg. Men ikke i år.  4,4 % under fjoråret, men 15 % under en «normal» september, sa bilindustriforeningen.
11-10-2020 // 10:17
Aurus er klar
Aurus, en russisk über-Rolls som ble vist i Genève i fjor,  skal være klar til å rulle av båndet. Fabrikken, som ligger i Tatarstan, får nå de siste maskiner og lakk-utstyr og man driver og ansetter og lærer opp operatører ved båndet. De første bilene vil være hos kundene i mai neste år. Produksjonen skjer i samarbeid med Fords joint venture selskap på samme sted, Ford-Sollers.
09-10-2020 // 08:59
Mer Mercedes-prestisje
A- og B-klassen er ikke lenger der Daimler skal gjøre de store investeringene, sa sjefen selv Ola Källenius til investorer nylig. I stedet skal Mercedes jobbe seg oppover i segmentene og konsentrere seg mer om biler som Maybach, AMG-varianter og G-Klasse typer. Dette skal være veien mot større lønnsomhet og bedre effektivitet.
08-10-2020 // 09:49
Russland nummer to
Litt finlesing av gammel registreringsstatistikk viser, ganske overraskende, at i august var Russland det nest største nybilmarkedet på vår del av kontinentet. Markedet, med sine 130.000 personbiler, lå langt etter Tysklands 251.000, men foran både Frankrike og Italia.
07-10-2020 // 17:41
Slutt for i-MiEV
Mitsubishis minste var vel den egentlige starten på elbil-boomen i Norge. Denne bittelille hekkmotor-raringen. De første 8 fikk skilter i Norge i 2010, etter det har det vært solgt 3.800 av den, og mer enn 4.500 av Peugeot- og Citroën-utgaven. Ved utgangen av forretningsåret 2020 er det slutt på produksjonen av den også.
07-10-2020 // 09:48
IAA uten I
Som kjent har München tatt peiling på å arrangere den neste «Frankfurt-utstillingen». Foreløpig ser det ikke ut som om det blir mye ‘I’ for internasjonalt.  Foreløpig er bare BMW, Daimler og VW-gruppen påmeldt. Ford og Opel er betenkte, og intet importmerke har foreløpig meldt seg på.
07-10-2020 // 09:47
Volvo kan selge CO2 kvoter
Volvo har solgt så mange plugin-hybrider at deres flåteutslipp ligger så langt under 95 gram grensen at de er klar til å selge kvoter til kolleger som sliter, skriver Financial Times. Samtidig går de på lånemarkedet med et «grønt» obligasjonslån på € 500 mill. De pengene skal investeres i el-teknologi og – NB – ikke hybrid, skriver avisen.
05-10-2020 // 16:31
PSA-FCA dom i februar
Nå har EUs konkurransemyndigheter gitt seg selv en frist til 2. februar med å komme med en beslutning om PSA-FCA fusjonen. Varebildominans har vært et potensielt problem, men sist måned forslo PSA å overføre mer av varebilproduksjonen til Toyota, som må kunne oppfattes som en regulær konkurrent på dette markedet, selv om bilene er like. 
05-10-2020 // 09:32
Lambo fases ut fra VW
Volkswagen legger nå planer for å gjøre Lamborghini mer uavhengig av konsernet og mer selvstendig, skriver Reuters. Det høres nesten ut som det som skjedde da Ferrari ble et selvstendig, børsnotert selskap, men fremdeles med forbindelser til FCA-eierne. Lambo solgte 4554 biler i fjor. Sjefen selv, Stefano Domenicali (ex-Ferrari!), sluttet sist helg for å lede F1.
04-10-2020 // 11:00
Endringer hos Ford
Det tok Jim Farley én dag, i den nye jobben som Fords toppsjef, å endre på store deler av den etasjen. Ut med finanstoppen, Tim Stone, for eksempel. Han hadde vært der i snaue to år. Jeff Lemmer, informasjonssjef, slutter, marketing-toppen Joy Falotico flyttes ned til en Lincoln-jobb. Sjefen for produksjon i Europa, Dale Wishnousky, skal slutte. Fords børsverdi sank 40 prosent under Farleys forgjenger. 
03-10-2020 // 13:27
Neste 25 >>