Tyske flåter går el
August-registreringene i Tyskland forteller om et vannskille: nå har elbilene gått forbi dieselversjonene. Det ble 18.934 av de elektrifiserte – 33 flere enn dieselbilene. Blant de elektrifiserte er batterielektriske i flertall: 14,9 % av totalen, mot plug-in hybridenes 12,7 %. Men registreringstallene totalt er ikke lystige for bransjen. For første gang siden Dataforce begynte å følge utviklingen i 2001 opplever Tyskland nå en august under 200.000 (193.300) biler. Det vil si minus 23 %.
17-09-2021 // 10:05
Fremdeles nedgang i Kina
For fjerde måned på rad datt nybilregistreringene i Kina. Denne gangen ifølge landets bilprodusent-organisasjon som pleier å være ganske flinke til å telle. Med 1,8 millioner endte man 17,8 % bak fjoråret. Men fremdeles ligger man 13,7 % foran fjoråret akkumulert. Månedens nedfart fikk imidlertid organisasjonen, CAAM, til å skru ned forventningene for hele året fra de pluss 6,5 prosentene vekst man har regnet med til nå.
16-09-2021 // 10:14
Tyske parlamentarikere: ikke akkurat 95 gram
En av øvelsene bilutstillingsmotstanderne gjorde mens IAA i München pågikk, var å titte på bilene til tyske parlamentarikere. De er åpenbart ikke med på å sikre flåte-grensen på 95 g CO2/km. Av de 233 ‘firmabilene’ for 238 topp-politikere, var det bare 16 som holdt seg under 95 gram grensen. Her bør det føyes til at Deutschen Umwelthilfe hadde kalkulert om bilenes forbruk til det man regnet med var reelt forbruk i det virkelige livet.
16-09-2021 // 10:13
New York dropper fossil
New York er kanskje ikke verdens bilistby nummer én, men det gir allikevel en tungt signal når byen nå beslutter å forby salg av nye fossil-motoriserte biler fra 2035. Samtidig er det satt en tilsvarende grense for varebiler og lastebiler til 2045. President Biden har tidligere sagt at 50 prosent av nye biler skal være elektriske fra 2030, men har nektet å gjøre noe tilsvarende av det California, og nå New York, har bestemt.
15-09-2021 // 09:36
Lex Ferrari
Etter at EU for alvor klubbet generelt forbud for nye forbrenningsbiler etter 2035, er allerede Italias innenriksminister ute og sier at de vil sørge for egne regler for superbilindustrien. Verken Ferrari eller Lambo var over 10.000 biler i fjor – Italia regner med at går greit å finne et unntak for ‘nisjer’. Porsche-sjefen Oliver Blume sier derimot at ‘elbiler vil få egenskaper ingen greier å konkurrere med’. Han skjønner med andre ord ikke poenget.
15-09-2021 // 09:36
Nederland på ladertopp
ACEA har hatt en opptelling av ladepunkter i Europa. Ut fra det har de laget en liste over de beste og de verste landene. Nederland har 47,5 ladere per 100 km vei. Så kommer Luxembourg med 34,5, Tyskland (19,4) Portugal (14,9) og Østerrike (6,1). Dårligst var Litauen og Hellas med 0,2, Polen med 0,4 og Latvia og Romania på 0,5. Norge er ikke med på Eurostat, så vi er ikke med på denne listen.
14-09-2021 // 09:24
Ford forlater India
På de siste ti årene har Ford akkumulerte tap på mer enn to milliarder dollar i India. De har en markedsandel på snaue 2 prosent og sliter med å øke salget. Man regnet med at India snart skulle bli verdens tredje største bilmarked, men fremdeles ligger de bak både Europa og Japan. Nå trekker Ford seg ut av markedet etter 25 år der.
14-09-2021 // 08:49
Toyota øker batterisatsing
Toyota har sagt at de regner med å bruke mer enn 13,5 milliarder dollar innen 2030 for å utvikle batterier og ladesystemer. De har et visst behov for å ta igjen resten av industrien. De snakker om faststoff-batterier, om å senke batterikosten med mer enn 30 % og om å bedre forbruket med 30 %. VW har tidligere sagt at de planlegger å investere 150 milliarder euro frem mot 2025 for å sikre el-transformasjonen. Nå utelukker de ikke at de kanskje vil trenge mer.
13-09-2021 // 09:08
Ford rekrutterer gull
Tre toppfolk som har jobbet med Titan, Apples bilprosjekt, og rapportert til Doug Field, har sluttet de siste årene. Nå forteller Bloomberg at Field, Tesla-topp før han gikk til Apple i 2018, også har hoppet av. Han har gått tilbake til Ford, der han arbeidet fra 1987 til 1993. For Ford er dette et kupp, mener analytikere. Ikke på grunn av det han vet om Titan, men fordi han vil kunne være med på å transformere Ford fra en produsent til et techfirma slik Ford-sjefen, Jim Farley, drømmer om.
12-09-2021 // 11:20
Hyper-lading
GAC Aion har nettopp vist frem prototypen på en hurtiglader som åpenbart er hurtigere enn lynet. Nesten i hvert fall. Spesifikasjonene sier 480 kW ved 1000 Volt. Det betyr at den nye Aion V 6C kan få en 35,1 kWt lading (30-80 %) på mindre enn fem minutter. De to har også utviklet batterier som tåler den type ladesjokk meget bedre enn vanlige li-ion utgaver.
11-09-2021 // 11:46
BMW fra Mexico
BMW har investert $ 125 millioner i sin fabrikk i San Luis Potosi for at den skal bli i stand til å bygge noe mer enn bare 3-Serien. Den nye 2-serie Coupé er den første nye modellen derfra. Eksporten skal først gå til USA utover høsten, men neste år skal bilen også sendes til Europa. BMW sier ikke noe om produksjonsmålet, men de sier at dette er den eneste fabrikken som skal bygge denne
10-09-2021 // 09:02
Intel hjelper Europa med chips
Under en konferanse på IAA tirsdag sa Pat Gelsinger, CEO hos Intel, at selskapet skal investere så mye som 80 milliarder euro i Europa de neste ti årene for å øke Europas chipskapasitet. Han vil også åpne fabrikken i Irland for bilprodusentene i tillegg til å bygge to nye fabrikker. Han sier at biler blir stadig mer chips med gummihjul. Halvlederne vil utgjøre 20 % av en bils kost i 2030, sier han. Opp fra to prosent for et år siden.
09-09-2021 // 13:23
Polestar ekspanderer
På IAA fortalte Polestar-sjefen, Thomas Ingenlath, at nå skulle de ut på nye markeder. Innen utgangen av neste år, vil de finnes 30 steder. En liknende vekst finnes det ikke eksempler på, sa han og forklarte suksessen med Digital-First tankegangen, og det skalerbare samarbeidet med Volvos servicenett. ‘Billig-modellen’ av Polestar 2 ble introdusert på utstillingen. 
09-09-2021 // 08:51
Rettssak mot tyske bilfabrikker
IAA i München åpner med et forholdsvis vanlig bakteppe. Sterke protester fra miljøbevegelsene. Men i år er det kommet til en ekstra finesse. Greenpeace og Deutsche Umwelthilfe har truet med rettssak mot VW, Daimler og BMW, pluss et oljeselskap, hvis de ikke tar seg sammen. Etter en dom mot Shell tidligere i år, ser ikke rettskyndige bort fra at en slik rettssak vil kunne vinnes av saksøkerne.
09-09-2021 // 08:50
Nedgang i Kina
Kinas bilprodusentforening CAAM forteller om et marked på snaue 2,12 millioner biler i august. I forhold til tilbakegangen i både juni og juli, har takten på tilbakegangen bare økt. Det vil si en nedgang på nesten 22 prosent. PCA, China Passenger Car Association, teller bare personbiler og bare rene salg til kunder, ikke fra fabrikk til forhandler. Deres august-tilbakegang blir derfor litt mindre, 13 % sier de. 
08-09-2021 // 14:16
Tysk marked fortsetter å synke
Med 193.000 nye biler endte august-salget i Tyskland 23 prosent bak fjorårets august. Akkumulert ligger man imidlertid fremdeles 2,5 % foran. Markedet er større, men det mangler nye biler. Opel var det eneste tyske merket som økte, med 7,9 %. Mercedes raste virkelig – minus 50 %. Hyundai fikk en markedsandel på 5,2 % – det plasserte dem i spissen for importmerker. Batterielektriske fikk 15 %.
08-09-2021 // 10:32
Deklarasjon fra produsent
Det er forhandlernes ansvar å sette opp en energi-deklarasjon sammen med den nye bilen i salgsområdet. Nå krever ZDK (Tysklands Bilbransjeforbund) at bilfabrikkene må utstyre nye biler med en slik ‘label’ allerede på produksjonslinjen, slik at når bilen pakkes ut hos forhandleren er den lovpålagte informasjonen klar og tydelig. Dette gjør det enklere for forhandleren også – i dag har varianter i samme modellserie sterkt sprikende forbruksdata.
08-09-2021 // 10:31
Selvkjørende Volkswagen
– Utviklingen mot elbiler er barnemat, sa VW-sjefen Herbert Diess i forkant av bilutstillingen i München. – Det er smarte biler som virkelig er utfordringen, la han til. Sammen med autonompartner Argo AI som har mange testopplegg på gang i USA, skal de nå starte forsøk i München med den kommende elektro-Transporteren ID.Buzz. I 2015 skal Moia-tjenesten i Hamburg for en stor del være autonom. – En milesten, sa Argo-sjefen Bryan Salesky om mulighetene til å starte prøvekjøring i Tyskland.
07-09-2021 // 09:40
Nye designtopper, Geely, Lotus
72 år gamle Peter Horbury er på vei hjem til England etter en lang karriere hos Ford, Volvo og de siste årene som leder av design for alle Geelys merker. Han skal få en overordnet design/ingeniør-team rolle hos Lotus, og ikke erstatte designsjefen Russell Carr. Men Horbury skal erstattes av tidligere Audi-, nå Bentley-designer Stefan Sielaff. Han skal ha base i Gøteborg og derfra fjernlede designutviklingen hos bl.a. Geely, Zeekr, Lynk & Co og andre, men ikke Volvo og Polestar.
07-09-2021 // 09:39
Porsche til Malaysia
Porsche har alltid sagt at de aldri vil bygge fabrikk i Kina fordi Made in Germany er av større verdi enn det de eventuelt kunne spare. Så bygde de fabrikk i Slovakia, og nå skal de bygge en liten samlefabrikk i Malaysia. Først og fremst for å unngå en dobling av prisen på grunn av avgifter på importerte biler. De solgt 400 biler der i fjor. Mercedes er blant de mange andre fabrikkene som også benytter denne lokale utveien.
05-09-2021 // 12:45
Zeekr henter kapital
De fleste har kanskje ikke oppfattet at Geely, Volvo-mammaen, har lansert et nytt helelektrisk bilmerke: Zeekr. Nå har de hentet 500 millioner dollar fra markedet, batteriprodusent CATL sto lengst fremme i rekken. Investorer vil eie rundt 5,6 prosent av selskapet, noe som verdsetter det til ca. $ 9 milliarder. For ordens skyld, Geometry er et annet Geely-eid elbilmerke i tillegg til, selvfølgelig, Polestar.
04-09-2021 // 12:30
Farvel til manuell
Også Volkswagen forlater nå manuelle girkasser. Den neste generasjon Passat og Tiguan får automatisert giring, blir vi fortalt. For designerne blir det enklere – bare to pedaler i gulvet. Her hjemme ble den siste nye modellen med fem-i-gulvet solgt i sommer. Snart er det vel bare Porsche som leverer manuelt, på spesialbestilling.
02-09-2021 // 09:49
Paris i 30
Nå tar Paris neste skritt mot bilfritt – eller hva det er man ønsker der. Enda større deler av byens gatenett får nå en fartsgrense på 30 km/t – sterkt overvåket av automatiske fartsmålere. Samtidig skal det etableres 52 kilometer nye sykkelveier. 1000 km slike er målet. Anne Hidalgo, ordføreren i Paris, har mange folk med seg. 59 prosent stemte for de nye fartsbestemmelsene.
02-09-2021 // 09:48
Saudi kjøper en bit av Pagani
Pagani har på beundringsverdig vis holdt seg uavhengig i sine første 30 år. Noen småaksjonærer har det vært hele veien, venner av Horacio Pagani. Men når Saudi Arabias ‘oljefond’ kjøper seg inn – det anslås med 30 % – begynner det å bli alvor. Vi kan vel regne med at dette gir Pagani muligheter til å finansiere seg inn i en elektrifisert fremtid. Ikke engang han slipper unna det. Han omsatte for rundt € 110 mill. i fjor.
01-09-2021 // 08:59
Lavere august-salg i USA
I USA regner man med at august vil klokke inn på 987.100 biler – 14,3 % lavere enn i fjor. Det er åpenbart chips-problemet som biter der som hos andre. Man ser det på forhandler-lagrene også. De ligger på 942.000 biler mot tre millioner for to år siden. Dette resulterer selvfølgelig i høyere priser – man regner med at transaksjonsprisen har økt med, i snitt, 16 %, til $ 41.378,- i august i forhold til i fjor.
31-08-2021 // 10:48
Neste 25 >>