Med Tesla på Silkeveien
At Tesla har åpnet en ladestasjon med solcelle-energi i Tibets hovedstad Lhasa, vekker selvfølgelig litt oppsikt. Men enda mer spesielt blir det når Elon Musk forteller sine kinesiske kunder at han akter å åpne Silkeveien for elektriske biler. Det vil si 5.000 kilometer fra Shanghai til London. Det kan godt hende han mener alvor. Da kan vi kanskje se frem til et Beijing-Paris løp for elektriske biler snart?
24-06-2021 // 09:39
Didi sjekkes
Samtidig som kinesiske Didi planlegger den største Kina-IPO’en i USA siden Alibabas $ 25 mrd. store i 2014, slo konkurransemyndighetene ned på dem. Verdens største sjåfør-kjørt-bilselskap, med 13 millioner aktive sjåfører i Kina, beskyldes for, sammen med andre såkalte ‘plattform-selskaper, å ha presset ut små konkurrenter. Det er ikke lenge siden Alibaba fikk en bot på $ 2,75 for noe tilsvarende, skriver Reuters.
24-06-2021 // 09:38
Råkjøring fra tysk regjering
Tyske Handelsblatt skriver at i morgen, torsdag, skal den tyske regjeringen presentere en plan som sier at i 2030 skal alle biler på tyske veier – til sammen 14 millioner – være batterielektriske. Det betyr at allerede om fire år må det nyregistreres to millioner elbiler hvert år. Det vil si to tredeler av personbilmarkedet. Planen høres ambisiøs ut, antyder Handelsblatt forsiktig.
23-06-2021 // 21:46
Store penger til autonomi
Samtidig som GM stilte nye $ 5 mrd. til rådighet for sin selvkjøringsbygger, Cruise, fortalte Waymo at de hadde hentet $ 2,5 mrd. i en ny finansieringsrunde. Waymo er selvkjørings-delen av Alphabet Inc. (Google). I fjor skaffet de seg $ 3,25 mrd. – den første eksterne investeringsrunden siden de ble stiftet i 2009.  Nå har de bedt om tillatelse til kommersiell kjøring i San Fransisco.
23-06-2021 // 17:30
Rettssaker uten slutt
Richterbund er en forening av ansatte i rettsapparatet i Tyskland. Nå har de spurt 24 retts-enheter om antall saker vedrørende avgassmanipulasjoner. I fjor kom det 30.000 – året før ca. 40.000. Frem til nå har VW-klager vært i overlegent flertall, men nå begynner foreldelsesfrister å slå inn, så nå blir det fler og fler mot, først og fremst, Daimler. Men også BMW henger med. 
23-06-2021 // 09:16
Baidu med Apollo
Det kinesiske Big Tech selskapet Baidu forteller at deres Apollo-enhet, som jobber med selvkjørende biler, skal ha 3.000 robotaxier på veien i løpet av 2023. De skal betjene til sammen tre millioner kunder. Samtidig sa de at de samarbeider med Arcfox, en del av BAIC-Gruppen, for å utvikle Apollo Moon – deres elektriske robo-bil som skal i masseproduksjon.
23-06-2021 // 09:15
Milliarder til brukt
Nå samler også brukbil-virksomhet fantasibeløp. Et selskap som heter Constellation Automotive Group og bl.a. eier BCA og en online-forhandler som heter Cinch, har hentet inn mer enn £ 1 mrd. Det er Cinch som skal bygges opp – også på andre markeder. CAG sier selv at de omsatte 1,5 millioner biler på 10 europeiske markeder i fjor.
22-06-2021 // 09:32
Nye penger til Northvolt
Den svenske batteriprodusenten Northwolt vokser og vokser – lenge før den hadde bygget et eneste batteri. Nå skal de utvide fra 40 til 60 gWt per år, og dermed har de hentet inn nye € 2,75 mrd. fra sine eiere – Volkswagen inkludert. Så langt er det investert $ 6,5 mrd. i virksomheten, og de har kontrakter til en verdi av $ 27 mrd. fra en rekke av de store europeiske bilprodusentene.
22-06-2021 // 09:32
AppleCar kommer nærmere
Nå fortelles det at Apple Inc. er i samtaler med CATL og BYD om leveranser av batterier til deres kommende elbil. Samtidig som det later til at Apple planlegger en egen bilbatterifabrikk i USA – kanskje med hjelp av en av disse to. Men vi har også hørt at Apple jobber med sin egen banebrytende batteriteknologi. Ikke noe er sagt offentlig, men det høres moro ut.
21-06-2021 // 15:49
Ny Ferrari-sjef kommer fra chips
Dette sier litt om tiden vi er inne i. Når Ferrari nå har ansatt en ny toppsjef, er det ikke en som er flasket opp på høyoktan. Benedetto Vigna kommer fra den delen av STMicroelectronics som driver med nettopp slik elektronikk som vil være vital for biler i fremtiden. Ferraris bakgrunn i passion og ytelse lærer han kjapt, hans unike kompetanse vil nok være mer verdt i elbiltiden som kommer.
21-06-2021 // 15:48
Toppdesigner til Lancia
Dette tyder på alvor. Jean-Pierre Ploué, mangeårig designsjef for Citroën og nå Stellantis sin Europa-topp for design, skal i tillegg til å lede arbeidet på alle euro-merkene også bli dedikert designsjef for Lancia. Det tyder veldig på at de mener alvor med å bevare dette ikoniske merket. Samtidig har de hentet Francois Leboine fra Renault. Han skal designsjefe Abarth og Fiat og rapportere til Ploué.
21-06-2021 // 10:15
Mistanke mot Porsche
Det tyske nettstedet Business Insider forteller at Porsche også er under lupen nå. Tyske transportmyndighete sjekker om tre av deres modeller har høyere CO2-utslipp enn det typegodkjenningen sier. Det er Porsche selv som har oppdaget interne uoverensstemmelser og meldt fra til myndighetene. Hvis det er noe galt gjelder det langt mindre enn en prosent av flåten, sier Porsche.
19-06-2021 // 12:46
VW fjerner styrefunksjon
Etter Dieselgate opprettet Volkswagen en egen Compliance-posisjon i styret. Hiltrud Werner har hatt den, men når hennes avtale går ut i februar neste år, later det til at den ikke fornyes. «En farlig feilvurdering som snarest bør gjøres om» skriver Handelsblatt i en kommentar der de mer enn antyder at selskapet på langt nær er så blendahvitt som det later til at ledelsen tror.
19-06-2021 // 12:45
Elbil dreper ikke arbeidsplasser
Europeisk bilindustri jobber hardt mot de strenge Euro7-reglene, bl.a. ved å påstå at overgangen til el vil gå sterkt ut over europeiske arbeidsplasser. Nei! sier professor Ferdinand Dudenhöffer ved Center Automotive Research. 1,8 % av jobbene vil forsvinne, sier han. Det betyr snaue 15.000 arbeidsplasser. Tidligere i år fikk vi en tilsvarende rapport fra et annet tungt institutt. Der leste vi: «kanskje blir det ikke så ille?»
18-06-2021 // 15:08
Penger til Polestar
Rett bak Volvos IPO-planer kommer Polestar (eid 50 % av Volvo) og sier at de er ute etter langsiktige investorer, men at man ikke har bestemt seg for om det blir via en IPO eller en Spac eller på andre måter. Verdien er vanskelig å fastsette, Polestar har ennå ikke gitt finans-info og de har bare bygget biler siden 2019, men sammenligner man med andre EV-startups vil den nok ligger på $ 15-20 mrd.
18-06-2021 // 15:08
Volvo Cars på børs?
Ryktene om at Volvo Cars skal på børs med en IPO blir stadig sterkere. En tilsvarende plan ble stanset i 2018. Da ville eieren, Geely, at Volvo skulle ha en verdi på $ 30 mrd. Det var mer enn markedet ville akseptere. Sammenligner man med andre produsenter vil en naturlig verdi ligge på $ 20 mrd. – men Volvo vil sikkert argumentere for mer, på grunn av suksessen i Kina, skriver Lex i Financial Times.
18-06-2021 // 09:52
Nytt surr for VW
«Hvorfor EA-288 klager ikke lønner seg» er en overskrift på en egen hjemmeside opprettet av VW. Der snakker de til de mer enn 10.000 som klager over etterfølgeren til dieselskandalemotoren EA 189. Det kjedelige er at stadig flere rettsavgjørelser går mot Volkswagen og gir økende håp om erstatning for klagerne. «Vi mener avgjørelsene er feil», er Volkswagens holdning så langt – pluss egen nettside.
18-06-2021 // 09:51
Store penger i lading
Det er nesten underlig at elbil-interesser må etterlyse offentlig investering i ladepunkter når Boston Consulting Group egentlig sier at private penger burde stå i kø. I dag er energibruken på tyske veier 1 tWt der man har en omsetning på € 300-500 mill. Innen 2030 vil behovet øke til 18 tWt med omsetning over € 7 mrd. via 400.000 ladepunkter (10 x dagens). I Europa vil man trenge 1,8 mill. ladepunkter innen 2030.
17-06-2021 // 17:01
Vol-bilene i tet
VOLkswagen er de to som har størst troverdighet i sine elektrifiseringsplaner frem mot 2030, sier Transport & Environment i en undersøkelse som nettopp er offentliggjort. Renault er nummer tre, Toyota er overlegent sist. Du kan selv se sammenlikningene her. 
17-06-2021 // 17:00
Ny mulighet for å titte på EV6
Kias spennende EV6 har allerede vært på en kjapp runde hos utvalgte forhandlere, men rakk du ikke å få sett den kommer en ny mulighet i perioden 2.-6. juli om du befinner deg i Oslo-området. Da står bilen utstilt i Bertel O. Steens showrom i Bjørvika. Kia lover levering i fjerde kvartal for de som bestiller nå. Du kan lese mer om bilen her
17-06-2021 // 10:35
Mazda akselererer
Mazda akselerer nå sine planer for elektrifisering av produktporteføljen. I perioden 2022-2025 skal de introdusere 13 nye produkter på en ny skalerbar plattform, inkludert fem hybrider, fem plug-in hybrider og tre rene elbiler. Alle modeller skal være elektrifisert innen 2030, og selskapet skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2050.
17-06-2021 // 09:20
Audi med VIP-strøm
Audi planlegger en DeLuxe ladestasjon med lounge-tilbud. Et pilotanlegg skal være på plass på et foreløpig ukjent sted i Tyskland. Det skal være tilgjengelige for alle merker, men det er lagt opp til at Audi-kjørere skal få en spesiell fordels-behandling, heter det. De har offentliggjort tegningen av et svært glatt, attraktivt anlegg, men ingen andre detaljer. I vinter skrev Handelsblatt at Audi planla en premium ladeinfrastruktur for en milliard euro.
17-06-2021 // 09:08
Bruktbil rett fra fabrikk
Bilforhandlere er selvfølgelig opptatt av hvorvidt bilfabrikkene også skal overta bruktbilomsetningen, etter at Volkswagen Financial Services har satt opp et bruktbilpalass i Warszawa. – Nei, sier Thomas Meuser, VW-ansvarlig for brukt, – ikke så lenge forhandlerne gjør jobben. Men når vi slår fast at de ikke gjør det (og peker på fabrikk-støtte til abonnement-innsats) er selvfølgelig en innsats som den i Warszawa en mulighet, avslutter han.
16-06-2021 // 15:39
Mach-E på TikTok
Bil blir mer og mer nærværende på TikTok, og #FordWatchMe sies å ha hatt mer enn 1,3 mrd. oppslag på en uke. Det pussige er at dette er en kampanje igangsatt av Ford Deutschland, med tyske influensere og at kampanjen er ganske lavmælt på den måten at bilen ikke vises, det konsentreres om yndlingspersonene og en Mustang-logo som sklir inn her og der. Det dreier seg om å gjøre merkevaren kjent, ikke om å selge biler med en gang.
15-06-2021 // 15:38
AppleCar styrkes
En av hovedgrunnene til at vi fulgte BMWs i-innsats med stor og positiv interesse heter Ulrich Kranz. Et absolutt geni, med gjennomføringskraft. I det siste har han forsøkt å hjelpe Los Angeles-baserte Canoo i gang, med en viss suksess, men nå har Apple hentet ham til deres mytiske bilprosjekt. Der skal han jobbe side om side med Doug Field – en tidligere Tesla-sjef. I fem år har historier om en kommende Apple-bil versert nå.
15-06-2021 // 08:24
Neste 25 >>