Teslas selvkjøring, litt for optimistisk
Et notat fra kjøretøymyndighetene i California og offentliggjort av en ekstern gruppe forteller at ansvarlige hos Tesla har fortalt myndighetene at bilen nå ligger på nivå 2 på selvkjøringsskalaen. Det var åpenbart meget tvilsomt om de ville nå nivå 5 i løpet av året, samtidig som de mer enn antydet at Musk var vel optimistisk i sine tweets. For tiden etterforskes mer enn 20 Tesla-ulykker der påstått selvkjøring er tema.
11-05-2021 // 09:59
Chips stanser E-Klasse
Uten å ha fått det bekreftet av fabrikken skriver de to Stuttgart-avisene at Mercedes stanser produksjonen av E-Klasse ved fabrikken i Sindelfingen. Stansen skal vare i uke 18 og 19, og produksjonen starter igjen den 17. mai. Produksjonsoppholdet skyldes selvfølgelig mangel på chips. Det er nok om å gjøre å holde EQ-produksjonen i gang. E-Klassen er fremdeles Daimlers bestselger.
10-05-2021 // 14:31
Tesla har kvoter til overs
I år skal Stellantis klare CO2-kravet til EU uten støttekontakter, fortalte de. Det elektrifiserings-løftet de fikk med PSA-gruppen, gjør at gamle FCA ikke lenger trenger kjøpe CO2-kreditter fra Tesla. Det ble gjort i fjor for å unngås EUs bøter, og Tesla fikk inn ca. 2 milliarder euro for det. «Helt på egen hånd møter vi CO2-kravene allerede i år» sa Stellantis-sjefen Carlos Tavares til franske Le Point.
10-05-2021 // 09:23
Nissan selger Daimler
Etter at Renault hadde gjort det samme, legger nå Nissan ut sine Daimler-aksjer på markedet. De er plassert i flere banker til en kurs på 69,85 euro - 3,5 prosent rabatt i forhold til aksjekursen på det tidspunkt. Renault og Nissan hadde 1,55 % av Daimlers kapital hver. Renault hentet inn 1,15 milliarder euro for sine. Daimler krysseide i Nissan og Renault, men de aksjene er for lengst plassert i Daimlers pensjonsfond.
08-05-2021 // 13:50
Dennis Hauger i pole position
Dennis Hauger sikret seg for første gang pole position i et Formel 3 løp. Dermed tok han også sine første poeng for sesongen. Det skal kjøres to løp på banen i Barcelona lørdag og ett på søndag. Les mer i vår forhåndsomtale
07-05-2021 // 14:42
Oppbemanning hos Opel
I Rüsselsheim smiler man litt. Det er nettopp gjort kjent at det skal ansettes ytterligere 300 mennesker i produksjonen. Det betyr at de skal opp med et skift til. I tillegg til Insignia, som produseres der nå, kommer en ny DS til sommeren (DS fra Hessen? Kulturkollisjon!) og på slutten av året skal den nye Astra rulle av båndet i Opels fødeby.
07-05-2021 // 09:23
Halvhjertet VW-Gruppe
Volkswagen konsernet skal bare sende tre av sine merker til årets amputerte IAA i München. Volkswagen, Audi og Porsche vil være til stede, Skoda og Seat ikke, og heller ikke noen av overklassene. Men den nye software-datteren, Cariad, skal dit. Det passer kanskje bra, vi er jo lovet en meget alternativ messe med vekt på mobilitet og digitale tjenester. 7.-12- september.
07-05-2021 // 09:22
Bedring for Aston
For et år siden tapte Aston Martin £ 110 mill. Nå er tapet redusert til £ 42 mill. DBX sto for mer enn halvparten av salget som endte på £ 224 mill. - nesten 15 % over det analytikere hadde regnet med. Forhandlerne har også klart å kvitte seg med gamle lagre, et resultat var at gjennomsnittprisen pr. bil økte fra £ 113.000 for et år siden, til £ 149.000 nå. Aksjekursen økte med 3 %.
06-05-2021 // 16:18
BMW og Ford inn for faststoff
Reuters forteller at BMW og Ford står i spissen for en runde der det skal hentes inn 130 millioner dollar til Solid Power. Dette er et startup-selskap som forsker på faststoff-batterier – det neste store for elbilene med 50 % bedre energitetthet i forhold til dagens Li-ion batterier. Både Hyundai og Samsung har investert i selskapet tidligere.
06-05-2021 // 09:52
Aprilsnarr slår tilbake
Når du greier å slippe en aprilsnarr den 29. mars fortjener du kanskje å bli strammet opp. I hvert fall skal nå USAs Securities and Exchange Commission sjekke om Volkswagens marketing-stunt om at de skulle døpes til Voltswagen i USA, var børsmanipulerende. Børsen reagerte positivt inntil VW la seg flat og beklaget at det hadde vært et forsøk på humor.
05-05-2021 // 10:58
Liten pause hos Ferrari
Ferrari hadde regnet med å tjene nesten 2 milliarder euro neste år. Nå er det målet skjøvet til 2023, blant annet fordi noen store investeringer ble utsatt under pandemien. Men debuten for den første elbilen er fremdeles satt til 2025. Videre arbeid med å gjøre merkevaren mer utbredt innen luksusvare-sektoren er også utsatt. Aksjene falt med 8 prosent.
05-05-2021 // 10:57
Fremdeles USA-trøbbel for VW
Nå ber amerikansk høyesterett Biden-administrasjonen om synspunkter på en del VW diesel-relaterte rettssaker som fremdeles ikke er avgjort og der det er anket fra VW. Både i Florida, Utah og California venter partene på avgjørelser. VW ha allerede betalt seg ut av sakene med mer enn $ 20 mrd., men det kan bli mye mer hvis disse kommende avgjørelsene ikke går VWs vei.
05-05-2021 // 08:35
Toyota kjøper Lyft-enhet
Her er enda et eksempel på at veien mot robotaxier er lenger enn mange trodde. Lyft har lenge jobbet med konseptet, men nå følger de i fotsporene til Uber og selger denne virksomheten. Det var Aurora som overtok Ubers spesialavdeling, mens Toyota betalte Lyft $ 550 mill. for deres. Toyota har allerede en andel i Aurora. Lyft-biten skal nå veves inn i Toyotas ambisiøse Woven Planet divisjon.
04-05-2021 // 09:58
Nedgang i dødsulykker – men ikke nok
18.800 mennesker døde i trafikkulykker i EU i fjor. 4.000 færre enn året før. 42 døde pr. en million innbyggere er allikevel for mye i forhold til et gammelt langtidsmål. Da skulle man halvere antallet fra 2010 til 2020 – i stedet er nedgangen bare 36 % i perioden, og hadde antakelig blitt enda dårligere uten pandemien. Sverige har den tryggeste trafikken i EU, med 18 døde pr. en million.
03-05-2021 // 10:26
Renault senker farten
Man skulle tro Volvo og Renault hører til samme konsern. Først fortalte Volvo at de skulle legge inn sperre på alle de nye bilene, sine slik at de ikke kunne kjøre over 180 km/t. Nå er franskmennene på plass og forteller at akkurat det samme skal gjelde for Renault og Dacia. Når det vil skje ble det imidlertid ikke sagt noe om.
01-05-2021 // 12:02
Store Tesla-tall i Tyskland
Elon Musk er glad i store tall. Når han snakker om 12.000 ansatte ved fabrikken som bygges (med visse forsinkelser) nær Berlin, lyder det imidlertid ganske realistisk. Da snakker han fullkapasitet: 500.000 biler/år. Men så legger han til at med en fremtidig, mulig, utbygging – som riktignok foreløpig bare er hypotetisk – ville Tesla kunne beskjeftige 40.000 ansatte. 
01-05-2021 // 12:01
Bra Ford-tall, men tøft Q2
Ford omsatte for $ 36,2 mrd. i første kvartal i år – opp fra 34,3 et år tidligere. Resultat før skatt endte på $ 4,8 mrd., beste siden 2011. I fjor tapte de 2 milliarder i samme periode. Men samtidig advarte produsenten mot Q2 og fortalte at mangelen på halvledere ville koste dem ca. 2,5 milliarder dollar år, og i produksjonen ville de gå glipp av 1,1 millioner biler.
30-04-2021 // 10:43
Uro i Tyskland
Selv om Volkswagen har kommet til enighet med den største fagforeningen i Wolfsburg, er ikke hele det tyske bildet fred og ro. I gamle Øst-Tyskland jobber arbeidstakere sterkt for likelønn med Vest-Tyskland, og nylig var det en 24 timers varselstreik hos BMW i Leipzig. Dagen etter merket Volkswagen og Porsche det samme ved sine fabrikker i Leipzig og Zwickau.
30-04-2021 // 10:43
Nedgang for verktøy-produsenter
Det er ikke bare bilindustrien som er engstelig for mindre innsats når elbilene kommer for fullt. Nå forteller verktøymaskin-industrien i Tyskland at prognoser viser de vil gå fra 6,8 mrd. euro i dag til 5,1 mrd. i 2030 når de ser på ordre for maskiner til produksjon av forbrenningsmotorer. Verktøy til transmisjoner vil synke med 2 milliarder. McKinsey har stått for analysen.
29-04-2021 // 09:58
Bildeling for 1 mill. i Moskva
Mellom 12 og 20 millioner Moskva-innbyggere regner man, avhengig av hvordan man definerer området. 1 million av dem deltar nå i et eller annet bildelingsprogram, sier ordfører Sergei Sobyanin. Programmene startet i 2015 med 350 biler. Nå disponerer man 30.000. På de siste 12 månedene har det bare vært 360 ulykker med disse bilene, påstår han. Yandex.Drive er den største.
28-04-2021 // 10:01
Elon Musk på skjermen
Mens Jay Leno gikk fra TV-show til å bli bilmann, forsøker Elon Musk å ta turen den andre veien. Den 8. mai skal Teslasjefen lede NBCs Saturday Night Live, som nå er i sin 46. sesong. Musk er ikke akkurat nybegynner foran kamera, men programleder han han aldri vært. «Har ikke NBC andre?» har noen spurt på sosiale media. Det eneste man vet er at Miley Cyrus skal være musikk-alibiet i programmet.
28-04-2021 // 10:01
Far og sønn til Le Mans
Det kommer nok mange dansker til Le Mans i år også, for nå gjorde far og sønn Magnussen – Kevin og Jan (GT-vinner på LM fire ganger) – det kjent at de skal kjøre samme bil på 24-timers løpet. En dansk-driftet Oreca i LMP2-klassen.  Etter litt F1 kjører Kevin nå IMSA i USA. Pappa har ikke noe engasjement etter at han forlot Corvette på slutten av 2019. Le Mans er utsatt til 21.-22. august.
27-04-2021 // 08:55
I.D.4 “Årets Verdens Bil”.
Da er det bare å gratulere. Volkswagen I.D.4 er valgt til Årets Bil av en fagjury som er enda tyngre enn den som velger Årets Bil. Ikke minst fordi denne er global og meget større. Den har 93 medlemmer og er et typisk speilbilde av målgruppen for denne moderne elbilen: 10 kvinner totalt i juryen (fem av dem fra USA) – hvilket gir en kvinneandel så vidt over 10 %. Alderen er kanskje ikke helt kundetypisk heller.
27-04-2021 // 08:54
Alfa har nytt hjem
Alfa Romeo er et Milano-merke. Grunnlagt der i 1910, med en logo som er full av Milano-historie (våpenskjoldet til Visconti-familien, for eksempel. Det var Ottone Visconti, erkebisp i Milano som drepte slangen som terroriserte byen i det 5. århundre). Nå har produsenten fått et nytt hovedkvarter: Via Plava, 10135 Torino! Og Tonale er utsatt til mars 2022 for å finne noen flere hester. 
26-04-2021 // 15:08
Ferrari skal få innhold
I en helt ny stilling har Ferrari ansatt Charlie Turner som Chief Content Officer med ansvar for innhold av verdensklasse på alle multimedia-plattformer og lede Ferraris samarbeid om ‘innhold’ med media-organisasjoner. Turner vet litt om innhold. Han har vært BBC’s mann på Top Gear siden oktober 2003. Sist som sjefsredaktør. Av en eller annen grunn har han også vært medlem av COTY-juryen.
26-04-2021 // 09:45
Neste 25 >>