Jaguar vil stoppe VW-produkter
Jaguar forsøker å hindre import til USA av SUV-er fra Porsche, Audi, Lamborghini og VW, ved å påstå at de har rappet deler av de patentene som Jaguar Land Rover har sydd sin Terrain Response inn i. Saken ligger foreløpig hos International Trade Commission i USA. De kan ikke dømme eller ilegge straff, men de har myndighet til å stoppe import av produkter. I motsetning til rettsvesenet jobber de ganske raskt.
23-11-2020 // 22:12
Slutt for Morgan på tre
Project 101 var internnavnet på Morgans trehjuling før den ble lansert i 2011. Nå skal de siste produseres i løpet av 2021 og siste opplaget får spesielt utstyr og skal kalles P101. Det skal bare bygges 33 av dem, og de er allerede bortbestilt. Det er motoren som er problemet, typegodkjenningen renner ut neste år. Så kan vi vel vente på at el-versjonen endelig kommer?
23-11-2020 // 22:11
Tysk toppfart-aksept øker
Infratest, tysk meningsmåler, forteller at nå er det et flertall blant tyskerne om å innføre toppfartsgrenser på motorveiene. 59 prosent av de rundt 1000 spurte var tilhengere av en fartsgrense på 130 km/t. Dette er seks prosentenheter mer enn for et år siden. ADAC, den største tyske bilistorganisasjonen, har også snudd. Nå har de ikke lenger «grunnleggende motforestillinger.»
23-11-2020 // 08:57
Kjære Musk, overta StreetScooter
I to år har eieren, Deutsche Post, lett etter noen som kan overta den tyske elbilprodusenten StreetScooter. En lovende start-up, men de er nå i ferd med å innstille all produksjon. Nå har minst en tysk politiker skrevet til Teslasjef, Elon Musk, og bedt ham redde selskapet. Siden Berlin-utbyggingen later til å gå på skinner, har han kanskje kapasitet til det også?
23-11-2020 // 08:56
Tavares: vi må jobbe i Kina
PSA-toppen, Carlo Tavares, ser for seg en rekke sammenslutninger i bransjen i tiden fremover. Utviklingen mot elektrisk vil koste penger. Han fortalte at arbeidet med FCA/PSA gikk som det skulle, men at en av de store utfordringene ville være å bedre posisjonen i Kina der markedsandelen ligger langt under den de har i USA og Europa.
20-11-2020 // 10:27
VW investerer i Slovakia
Etter at Volkswagen ga opp Tyrkia-planene satser de tilsvarende på Slovakia. Nå skal en milliard euro investeres der, halvparten skal gå til produksjonsbåndene for den neste Passat og Superb. I dag er det først og fremst Q7 og Cayenne som bygges der. 2000 nye arbeidsplasser blir et av resultatene.
20-11-2020 // 09:18
Kina-fabrikk går under
Når vi hører at en kinesisk bilfabrikk er eid av de lokale myndighetene, er ikke det garanti for noe som helst. Nå har Brilliance søkt om kreditor-beskyttelse etter at de manglet penger til et $ 150 mill. avdrag på lån. Bedriften eies av Liaoning provinsens regjering. Pussig nok ble den delen av Brilliance som har joint venture avtale med BMW trukket ut i eget selskap like før de gikk til skifteretten.
19-11-2020 // 09:00
Winkelman, retur til Lambo
Etter at Stefano Domenicali hoppet av for å bli Formel 1-sjef, har vi ventet på ny sjef for Lamborghini. Ikke helt uventet er Stephan Winkelmann på vei tilbake til Sant’Agata Bolognese nå, samtidig som har fortsetter som sjef for Bugatti. Hans forrige periode i Lamborghini var fra 2005 til 2016. Se ikke bort fra at Lambo frigjøres fra VW-Gruppen og sendes på børs (som Ferrari) i Winkelmanns nye periode.
18-11-2020 // 15:02
Enda mer VW-el-luksus
Dagen etter at Hannover fikk «tildelt» elektriske D-segment SUV-er om noen år, kommer en melding om at VW Aero B – en elektrisk shooting brake – skal bygges i Emden ved siden av ID.4 som skal bygges over halve kloden. Space Vizzion het denne som konsept. 700 km rekkevidde.
18-11-2020 // 10:12
Nissan minus Mitsubishi
Bloomberg News forteller at Nissan tenker på å selge unna Mitsubishi. En god idé, syntes markedet, Nissan-aksjene steg med 5 %, på tross av at Nissan kom med et slags dementi. Mitsubishi regner med et underskudd på $ 3,4 milliarder for dette året – og de tapte penger lenge før pandemien kom. Nissan ville hatt god bruk for den milliarden de kunne fått for å selge en stor del av Mitsubishi.
18-11-2020 // 10:11
Mercedes & Geely, felles motor
Tyske Handelsblatt kom med en oppsiktsvekkende lekkasje: Mercedes skal samarbeide med Geely i utviklingen av en ny generasjon forbrenningsmotorer som skal brukes i hybrider. Bladet skriver at de fleste motorene skal bygges i Kina og at dette nye eksemplet på tett forhold (Geely eier 10,69 % av Daimler) vil bringe forbindelsen med Renault til opphør.
17-11-2020 // 20:40
Ghosn-saken starter
Nå har rettssaken mot Carlos Ghosn startet i Yokohama, med hovedpersonen selv, Carlos Ghosn, trygt hjemme i Libanon. Han er representert av flere advokater og nekter selvfølgelig for å ha lurt unna nesten 90 millioner dollar. Samtidig fortsetter rettssaken mot hans medanklagde, Greg Kelly, i Tokyo. Han klarte ikke å rømme, og risikerer 10 års fengsel hvis han blir dømt. 99 prosent av slike rettsaken ender med dom i Japan.
17-11-2020 // 16:57
Veiavgift i UK
The Times skriver at det er utarbeidet planer for hvordan staten skal erstatte de £ 40 milliarder de vil miste i skatter og avgifter når bilparken er blitt elektrifisert. Veiprising er selvfølgelig svaret. Spørsmålet er spesielt aktuelt nå som man venter at regjeringen vil flytte nybil-med-forbrenningsmotor-forbudet fra 2040 til 2030.
17-11-2020 // 16:57
Ikke forby forbrenning
I dag skal tyskerne ha sitt Autogipfel igjen, toppmøte mellom industri og politikk. – Dersom dere innfører EU-7 normen, vil EU-Kommisjonen i realiteten ha forbudt forbrenningsmotorer fra 2025, er industriens budskap. Og føyer til at alle vet selvfølgelig at 100 % batteri-drift vil være umulig til den tid.
17-11-2020 // 08:59
Børsen går opp
STOXX Europe 600 Automobiles & Parts følger 13 børsnoterte selskaper, og nå nærmer indexen seg 400. Det vil si at den er i nærheten av det høyeste vi har sett de siste 52 ukene og har løftet seg fra 195 som den var på i midten av mars i år. Bare den siste uken har den økt seks prosent.
17-11-2020 // 08:58
Økende verdi etter Covid 19
En kinesisk produsent av elektriske scootere, Niu, har sett aksjekursen øke med 400 % på ganske kort tid. Produktet møter sterkt økende etterspørsel på grunn av behovet for sosial avstand. Aksjene er notert på Nasdaq, og nå skal produktet eksporteres til Europa og USA.
16-11-2020 // 16:39
Daimler må krympe
– Om fem år vil Daimler være et mindre selskap enn det er i dag, sa sjefen, Ola Källenius til Reuters. Nye drivlinjer, et helt annet industrielt fotavtrykk og færre medarbeidere regnet han med. Intektene vil komme fra software-baserte tjenester, samtidig som Mercedes-Benz vil forsøke å omdefinere luksus i en tid der alt dreier seg om elektriske og selvkjørende biler, spådde han.
16-11-2020 // 09:18
Ny eier av F1?
Bernie Ecclestone kom med et saftig rykte til tyske Auto Motor Sport. Han sier at han tror Liberty Media, de som kjøpte F1 av ham for 4,6 milliarder dollar i 2017, begynner å gå lei og tenker på å selge det hele. Han sier at det at de har laget en kalender på 23 løp neste år, bare er for å gi inntrykk av at butikken går så det suser, «Jeg ville gjort det på samme måte hvis jeg ville selge» sa han.
16-11-2020 // 09:17
God utvikling hos GM
I 3. kvartal økte GM fortjeneste sin med 74 % til $ 4 mrd. på tross av at omsetningen sto stille på rett under 36 mrd. Luksus-trucker bidrar sterkt her, men også kost-kuttene gir resultater, sier sjefen, Mary Barra. Elbil-innsatsen forsterkes, og Barra la til at de fremdeles snakker med Nikola slik planen har vært. Deadline for en avtale der har hele tiden vært 3. desember.
14-11-2020 // 13:21
Ny kapital til Toyotas Pony
Pony.ai autonom-utvikleren, tungt backet av Toyota, har hentet inn nye $ 267 millioner i en finansieringsrunde der selskapet er verdsatt til $ 5,3 mrd. Det gir dem en høyere verdi enn rivaler som Aurora og Nuro. De startet med å utvikle selvkjøringsteknologi for trucks tidlig i fjor, men nå viser de også en selvkjørende Lexus på en eksportutstilling i Shanghai. 
13-11-2020 // 10:12
VW mot Audi
Det tyske bransjebladet kfz-betrieb forteller i en artikkel hvordan de tyske VW-forhandlerne er litt frustrert over fabrikkens salgs- og bonusmål for 2021. Det er på høyde med 2019-volumet, men med større prosentvis innslag av elbiler. I samme utgave leser vi at Audi i hvert fall i år har senket kravene i takt med markedets utvikling, og at forhandlerne regner med at det også vil skje for neste år.
11-11-2020 // 09:56
Endret e-strategi hos BMW
BMW har lenge hatt som politikk at de skulle utvikle plattformer som kunne benytte alle drivlinjer slik at el, hybrid og IC-biler skulle kunne bygges på samme bånd. Nå har de snudd. – Vår nye cluster-arkitektur er basert på elektrisk drift, sa sjefen, Oliver Zipse ved fremleggelsen av Q3-resultatene. Han føyde til at vi ville se den i 2025 og at den nye fabrikken i Ungarn vil spille en nøkkelrolle.
10-11-2020 // 15:36
Toyota høyner målet
Det gikk såpass bra for Toyota i det siste kvartalet (omsetningen økte med 11 %) at de nå regner med et driftsresultat på 10,6 milliarder euro. Mer enn det dobbelte av hva de tidligere har sett frem til. Det er først og fremst Kina som drar opp. I sommerkvartalet økte salgsvolumet med en firedel, til 510.000 biler. For hele året regner de med 9,42 millioner biler, ned ca. 10 % i forhold til året før.
10-11-2020 // 08:45
Teslas markedsandel synker
I tredje kvartal i fjor hadde Tesla en markedsandel blant elbilene i Europa på 33 %. I Q3 i år var andelen nede på 13 % ifølge Matthias Schmidt. Tesla møter konkurranse fra alle kanter, nå ligger både VW-gruppen, Renault-Mitsubishi-Nissan Alliancen og Hyundai-gruppen foran Tesla.
10-11-2020 // 08:44
Korona bremser bilsalget
Tyskerne er nå inne i sin andre korona-bølge, og den tyske nybil-plattformen Carwow spurte i begynnelsen av november 1041 personer om hva det gjør med nybilkøpet deres. 41 prosent utsetter det, mer enn halvparten av dem sier at de utsetter alle ikke-nødvendige innkjøp. 28 % vil ikke nærme seg en bilforretning og 19 % har fått andre, eller mistet, bilbehov.
09-11-2020 // 21:42
Neste 25 >>