Tyske varselskudd
Nå har IG Metall avfyrt de første varselskuddene i forbindelse med lønnsforhandlingene i Tyskland. 60.000 medlemmer deltok på de første varselstreikene denne uken. Mercedes i Bremen og Berlin var blant dem som ble truffet. Continental og ZF var andre som fikk en hilsen. 3,8 millioner ansatte ber om fire prosent høyere lønn.
05-03-2021 // 09:47
Norge mot røkla
Mens Norge hadde en februar-økning i nybilsalg på 3,3 prosent, ser tall fra Europa litt annerledes ut. For eksempel: Tyskland, minus 19 %, Frankrike, minus 21 %, Italia, minus 12,3 % og Storbritannia minus solide 40 %. At Sverige har hatt en liten vekst i januar og en mindre i februar, forklares med at fjorårets start på året var ekstremt lavt fordi folk kjøpte biler i desember 2019 i påvente av nye skatteregler for 2020. I januar, da Norge økte med 3,3 %, gikk Europa samlet tilbake med 24 %.
04-03-2021 // 10:04
Lidl som bilselger
For to år siden forsøkte den tyske matkjeden Lidl å selge Fiat 500. 1000 kunder på en uke, men de droppet det fort allikevel. Nå er de på gang igjen, med tre bilmodeller. Kia Stonic, Renault Twingo og Renault Clio – alle til meget attraktive leasing-priser. Vehiculum, et online-teknologi selskap, står bak den digitale løsningen, og kontraktene tegnes med Sixt Leasing.
04-03-2021 // 09:55
Åpen elbil?
Ikke før hadde Volkswagen fortalt at de dropper tanken på en ID Buggy før det dukker opp et hyggelig rykte om at de kanskje kunne tenke seg en åpen ID 3. Både Herbert Diess, styreformann, og Ralf Brandstätter, Volkswagen-sjefen, har lagt ut ideen på LinkedIn og spør om hva du syns. Jo flere som syns ja, jo større sjanse er det for at den kommer.
03-03-2021 // 15:51
Tesla-topp til Koenigsegg
Koenigsegg har nettopp ansatt Evan Horetsky som sjef for industrialisering. Kan det tyde på flere egg fremover? Horetsky kommer fra Tesla der han har vært borti hver eneste Gigafabrikk som har vært bygget. I USA, i Kina og nå sist den som snart står klar ved Berlin. Koenigsegg sitter på mye spennende teknologi som kanskje trenger storskala-tankegang.
03-03-2021 // 15:50
Norge vant Ioniq-kampen
Da 3000 spesialutgaver av nye Ioniq 5 ble lagt ut under den digitale verdenspremieren ble det kamp om å få lagt hendene på et eksemplar. Den internasjonale nettsiden brøt sammen da 236.000 interessenter prøvde å legge inn sin reservasjon, men noen tålmodige sjeler kom til slutt gjennom. Nå forteller importøren at 42 prosent av Project 45-bilene havner på norske hender, mens fire markeder skal dele de resterende bilene.
03-03-2021 // 11:18
Cupra med concierge
I forbindelse med introduksjonen av Cupra i Norge har vi bare hørt om salgs- og utleveringsmåtene. I bl.a. Tyskland legger de imidlertid vekt på at Cupra skal ha en 24/7 concierge-tjeneste – en personlig assistent som du anroper med et knappetrykk i bilen. Andre elementer vi ikke har hørt om i Norge er bl.a. Cupra Connect og Cupra-Care med en ti-års mobilitetsgaranti. Her skal kundene lojaliteres!
02-03-2021 // 16:51
Golf på fjerde
Selvfølgelig blir Golf nummer én også i år, sa sjefen selv, Herbert Diess da det var klart at også i fjor endte Golf på topp i Europa – på tross av et tungt år på hjemmemarkedet. Det startet dårlig. Da Jato endelig fikk telt opp januar, lå Yaris på første med 18.000 biler. Så kom 208 og på tredje Dacia Sandero. Først på fjerde dukket Golf opp, med litt over 15.000.
02-03-2021 // 09:53
Huset med det rare i
I april skal de første Hispano Suiza bilene i salg vises i utstillingsrommet til Mohr-gruppen i München. Mohr skal åpne en ny butikk i Motorworld-anlegget i den byen, og det blir ikke bare de spanske 1000 hk-pluss bilene som skal dit. På menyen står bl.a. Abt Sportsline, Brabus, Keyvany, Mazzanti, Manhart og Techart. 
02-03-2021 // 09:52
Lucid Motors er neste på børs
Nå er det Lucid, halvveis eid av Saudi Arabias «oljefond», som skal skinne en halv time i New York. Den skal nemlig også børsnoteres, i en deal verdt $ 24 milliarder. Bilen heter Lucid Air, den har vært godt presentert i media, og toppmodellen koster $ 169.000. Selskapet har minst fem tidligere topper fra Tesla med i lederteamet.
01-03-2021 // 09:16
Tyske streiketrusler
Etter den tredje runde med lønnsforhandlinger for de 120.000 IG-Metall medlemmene hos Volkswagen Gruppen i Tyskland, hører man begynnende signaler om streik. I tillegg til 4 prosent har de visse krav om opplæring og fridager. «Men siden VW ikke vil rikke seg en millimeter», sier Thorsten Gröger, en av fagforeningslederne til dpa, «er det ikke usannsynlig at vi vil se varselstreiker i mars.»
28-02-2021 // 19:08
Kamp om gata
En ny form for West Side Story? I dag har tyske firmaer som driver bildeling med faste plasser lenge hatt sin egen organisasjon, BCS. Nå har de som driver med free float, «hiv fra deg hjulet der du er», kickscooter-fraksjonen, sammen med VWs Weshare og BMW/Daimlers Share Now, laget sin egen, PSM. Kall det gjerne lobbyorganisasjoner, begge slåss for det de mener er mest bærekraftig for byer.
28-02-2021 // 19:07
Suzuki-sjefen (91) trekker seg litt tilbake
Osamu Suzuki er en av bransjens tøffeste. Som sjef for Suzuki-fabrikken (ikke noe familiebånd, Suzuki er like vanlig som Olsen) gjorde han en kryssavtale med VW i 2009. 21 måneder etter forlangte han en skilsmissen, og det på en måte som gjorde de mange ganger større tyskerne direkte forlegne. Nå forteller 91-åringen at siden leder-kursen er lagt frem til 2050, skal han trekke seg – litt – og bli ‘senior advisor’.
26-02-2021 // 10:16
Angela når millionen
Angela Merkel ville ha en million elektrifiserte biler på tyske veier. Det får hun. Riktignok ikke i tide til 2020, som hun ba om, men i hvert fall før hun går av i september. Det er 600.000 av dem i dag, og med årets prognose på 465.000 elbiler vil hun i hvert fall være ganske nære i slutten av september.
25-02-2021 // 12:33
Betinget nei til autonomi
Siden Tyskland skal slippe fri automomi, Nivå 4, på spesielle områder om noen uker, har Automobilwoche fått meningsforskere til å spørre bilister om deres synspunkt. 36 % sier flott, 52 % er negative og 12 % vet ikke riktig. De under 39 år er mer positive: der sier flertallet ja. Hos de over 64 er det bare 25 % positive. Hvor lenge er det siden de fleste sa NEI! til spørsmål om automatgir?
25-02-2021 // 12:32
Dobling av Cupra
Da SEAT-sjefen, Wayne Griffiths, presenterte den nye Cupra Born forleden, sa han at han regnet med at det nye merket ville doble volumet sitt i år. Opp fra fjorårets 27.000 (hvorav Formentor, den eneste virkelig unike Cupraen, solgte litt over 5.000). På sikt ser han for seg at Cupra vil representere cirka 10 prosent av det samlede Seat-volumet. I fjor solgte Seat 27 biler i Norge – pluss 939 elektriske mii.
24-02-2021 // 14:36
Bugatti til Kroatia?
I et intervju med Automobilwoche sa Porsche-sjefen, Oliver Blume, at Bugatti ville kunne passe bra sammen med Rimac. Og dermed blusset selvfølgelig spekulasjonene opp igjen, om Kroatia-underet, Rimac, kanskje skulle overta Bugatti. Porsche eier allerede 15 % av Rimac. Mer spennende er kanskje ryktene om at VW sender Porsche på børs slik Fiat gjorde med Ferrari.
24-02-2021 // 09:33
Stopp for engelsk brukt
Som kjent gikk nybilsalget i Storbritannia skikkelig tilbake i fjor. 1.631.000 biler var en nedgang på nesten 30 % i forhold til 2019. Nå kommer tall som viser at tilsvarende skjedde med brukt. En reduksjon på 15 %, til 6.753.000 biler. 1.182,000 biler færre enn året før.
23-02-2021 // 16:58
Lancia lever
Det var en overraskelse at Luca Napolitano skulle bli Lancia-sjef i den nye Stellantis-organisasjonen. «Merkevaren skal plasseres sammen med DS og Alfa», sa han, «og jeg har mengder av ideer om hva vi skal gjøre. Det er 75 % kvinner blant de kundene som kjøper biler under 4 meter, av dem skifter 10 prosent bil hvert år. Og halvparten av dem er trofaste mot Lancia. Vi kaster ikke fra oss en slik arv», lovte han.
23-02-2021 // 16:57
Svevestøv overtar for N02
Målestasjoner i tyske storbyer viste at grenseverdiene bare ble nådd ved 3-4 % av alle målestasjonene. I 2019 var tallet 21 %. Mindre trafikk er blant forklaringene. Men man er bekymret for svevestøv-verdiene som riktignok holdt seg innenfor grensene, men de er 20 år gamle. Svevestøv er ikke i samme grad som NO2 forårsaket av trafikk, derfor så man ingen nedgang i fjor.
20-02-2021 // 11:34
ADAC merket Korona
I Tyskland hadde ADAC 3,4 millioner utrykninger i fjor, 10 prosent færre enn vanlig. «Mindre trafikk, mindre uhell» forteller de. Fremdeles er batterier hovedårsak (46 %), men i fjor hadde denne andelen økt. Årsaken der var også Korona. Bilene sto ubrukt i lengre perioder enn vanlig, og batteriene ble ikke ladet opp like ofte. Motor (16 %) og styring/opphengning (14 %) var det mindre av.
19-02-2021 // 16:21
Porsche bygger drivstoff
Frank Walliser, Porsches motorsport-sjef, forteller at nå skal de formalisere et samarbeid de har hatt med en rekke energiselskaper, og bygge en egen fabrikk for syntetisk drivstoff. Den skal ligge i Sør-Amerika (Chile?), produsere 55 millioner liter i 2024 og ti ganger så mye i 2026. Poenget er CO2-nøytralt, mindre NOx, mindre partikler, og skal kunne brukes på alle biler (Porscher) uten at det går ut over effekten.
19-02-2021 // 10:13
Muskelbiler fra Peugeot Sport
Nå kommer Peugeot Sports spesialutgaver av 508 til Norge. Du kan velge mellom to karosseriformer, 5-dørs kombi eller stasjonsvogn. Prisene starter på kr 584.900. Du finner tekniske data og priser i vår nybildatabase
18-02-2021 // 15:45
Bestillingsklar Santa Fe
Hyundai Norge åpner nå for bestilling av nye Santa Fe plug-in hybrid. Bilen kommer som standard med 7 seter og mekaniske firehjulsdrift, og prisene starter på 639.000 kroner. Du kan sjekke priser og tekniske data i vår nybildatabase
18-02-2021 // 12:55
Chip-konsekvenser verre enn ventet
Mangelen på chips vil resultere i et produksjonstap på en million biler i første kvartal, skriver IHS Markit – og øker da en tidligere prognose vesentlig. Ingen syns veldig synd på bilfabrikkene. «De har sovnet bak rattet» sier noen. BMO Research viser hvordan selskaper som Apple har økt sine reserver, mens bilfabrikkene kjører på just-in-time leveringer og faktisk reduserte ordremengden i november.
18-02-2021 // 08:59
Neste 25 >>