Ventetid hos Mercedes
– Våre kunder må nå ofte vente i mer enn ett år på den nye bilen sin, sa Daimlersjefen, Ola Källenius, til Frankfurter Allgemeine Zeitung i forrige uke. Han har tidligere sagt at chips-mangelen vil vare godt inn i 2023, men han har også sagt at de planlegger et trangere utleveringsøye for dermed å holde prisene på et høyt og profitabelt nivå. Han fortalte ikke avisen om denne situasjonen var villet.
28-09-2021 // 10:11
Polestar også på børs?
Først var det hete rykter i forrige uke om at Volvo skal på børs. Nå er det Polestar det er snakk om. Men, forteller Reuters, her er planen at de skal gjøre en såkalt blank cheque notering ved å fusjonere med Gores Guggenheim som vil gi dem en verdisetting på ca. 20 milliarder dollar. Planen er også å begynne produksjonen av Polestar 3, en SUV, på Volvo-fabrikken i South Carolina neste høst.
27-09-2021 // 11:56
Torino fremdeles viktig for Fiat
Stellantis har nettopp investert 2 milliarder euro i Torino-fabrikkene sine, der det skal produseres batterielektriske biler. Mirafiori er ikke bare en fabrikk, den er et symbol på Fiat+Torino=sant. Fiat sier de skal komme med en ny modell hvert år, med start i 2023. Hver av disse skal også få en batterielektrisk versjon. Fiat beskjeftiger 55.000 personer i Italia.
25-09-2021 // 12:07
Takata enda en gang
Nå skal amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter sjekke mer enn 30 millioner airbags som sitter i 200 modeller fra 20 produsenter og som kan være mer enn 10 år gamle. Det gjelder nok en gang Takata. Mer enn 100 millioner Takata-utstyrte biler har vært tilbakekalt, men nå hentes biler tilbake fordi man må sjekke at oppgraderingene fra tidligere innsats virkelig har vært effektive.
24-09-2021 // 10:40
Jeep-sjef blir forhandler
Det ble vel plutselig for lang vei til topps. Mike Manley, Jeep-sjef som ble Sergio Marchionnes etterfølger i Fiat Chrysler-konglomeratet, har meldt overgang. Han skal bli sjef for AutoNation, en av USAs aller største forhandlerenheter. Etter at FCA ble del av Stellantis ble kanskje veien videre mot toppen litt kronglete for ambisiøse Manley? Hos Chrysler fikk han $ 14,45 mill. for innsatsen i 2019.
23-09-2021 // 15:31
Aston Martin øker F1
Lawrence Stroll som brukte £ 500 mill. på å få Aston Martin på beina, og som kjøpte plass til sønnen i Force India temaet (med stadig bedre resultat), har nå også kjøpt teamet og bygd det om som et AM-team. Nå legger han £ 150-200 mill. i et nytt F1-anlegg som også skal inneholde vindtunnel. Det blir det første nye F1-anlegget i Storbritannia siden McLaren i 2004.
23-09-2021 // 09:28
Musk blir sosial
Elon Musk har invitert på Giga-Party den 9. oktober på fabrikkområdet ved Brandenburg.  Han skal selv være med på festen. Dette skal bli en skikkelig Country Fair, lover han – åpent for innbyggere in Berlin og Brandenburg, med et blikk bak fasadene på det nye anlegget. Kanskje kommer også de 8000 som har protestert på en utvidet søknad for den kommende batterifabrikken på omtrent samme sted?
22-09-2021 // 09:39
Større chips-kutt neste år
At bilproduksjonen blir kuttet med mer enn fem millioner biler i år har mange fortalt, men nå kaster IHS Markit seg ut i det og kommer med en prognose for neste år. De skriver at i 2022 vil produksjonsnedgangen, grunnet mangel på chips, minske med 9,3 % - eller 8,45 millioner biler. De ser sågar inn i 2023, og spår minus 1,05 millioner biler - 1,1 % - da. Analytikere kaller nedgangen ‘stor’ og sier at man bør regne med overskuddnedgang på mellom 15 og 20 %.
21-09-2021 // 09:20
For mange elbil-produsenter
Kinas statsråd med ansvar for informasjonsteknologi, Xiao Yaqing, har nettopp sagt at Kina har altfor mange elbil-produsenter. Han fortsatte med å si at regjeringen ville oppfordre til en konsolidering av den fragmenterte industrien som ofte bare betjener meget begrensete geografiske områder. Kanskje først og fremst drevet av lokale insentiver. Man regner med at det er over 300 slike produsenter i landet. NIO-aksjen datt fra 39,50 til rett under 37 sist helg, men er på vei oppover igjen.
20-09-2021 // 09:26
Daimler-uro i IT
Først røyk Sajjad Khan, Chief Technology Officer hos Daimlers personbiler ut. Ting tydet på uoverensstemmelser med Gregor Zetsche, sønn av tidligere Daimler-overhode Dieter Zetsche som hadde vært sjef for Daimlers egen software-datter, MBition i et par år. Daimlers svenske sjef, Ola Källenius hentet svenske Magnus Östberg inn i en ny rolle som Chief Software Officer. Med Östberg ble det opprettet en helt ny Connected, Autonomous, Shared and Service organisasjon. Der var det pussig nok ikke plass til Zetsche som plutselig ble Head of Software hos AMG. Det er ingen som insisterer på at det var en forfremmelse.
20-09-2021 // 09:26
Tyske flåter går el
August-registreringene i Tyskland forteller om et vannskille: nå har elbilene gått forbi dieselversjonene. Det ble 18.934 av de elektrifiserte – 33 flere enn dieselbilene. Blant de elektrifiserte er batterielektriske i flertall: 14,9 % av totalen, mot plug-in hybridenes 12,7 %. Men registreringstallene totalt er ikke lystige for bransjen. For første gang siden Dataforce begynte å følge utviklingen i 2001 opplever Tyskland nå en august under 200.000 (193.300) biler. Det vil si minus 23 %.
17-09-2021 // 10:05
Fremdeles nedgang i Kina
For fjerde måned på rad datt nybilregistreringene i Kina. Denne gangen ifølge landets bilprodusent-organisasjon som pleier å være ganske flinke til å telle. Med 1,8 millioner endte man 17,8 % bak fjoråret. Men fremdeles ligger man 13,7 % foran fjoråret akkumulert. Månedens nedfart fikk imidlertid organisasjonen, CAAM, til å skru ned forventningene for hele året fra de pluss 6,5 prosentene vekst man har regnet med til nå.
16-09-2021 // 10:14
Tyske parlamentarikere: ikke akkurat 95 gram
En av øvelsene bilutstillingsmotstanderne gjorde mens IAA i München pågikk, var å titte på bilene til tyske parlamentarikere. De er åpenbart ikke med på å sikre flåte-grensen på 95 g CO2/km. Av de 233 ‘firmabilene’ for 238 topp-politikere, var det bare 16 som holdt seg under 95 gram grensen. Her bør det føyes til at Deutschen Umwelthilfe hadde kalkulert om bilenes forbruk til det man regnet med var reelt forbruk i det virkelige livet.
16-09-2021 // 10:13
New York dropper fossil
New York er kanskje ikke verdens bilistby nummer én, men det gir allikevel en tungt signal når byen nå beslutter å forby salg av nye fossil-motoriserte biler fra 2035. Samtidig er det satt en tilsvarende grense for varebiler og lastebiler til 2045. President Biden har tidligere sagt at 50 prosent av nye biler skal være elektriske fra 2030, men har nektet å gjøre noe tilsvarende av det California, og nå New York, har bestemt.
15-09-2021 // 09:36
Lex Ferrari
Etter at EU for alvor klubbet generelt forbud for nye forbrenningsbiler etter 2035, er allerede Italias innenriksminister ute og sier at de vil sørge for egne regler for superbilindustrien. Verken Ferrari eller Lambo var over 10.000 biler i fjor – Italia regner med at går greit å finne et unntak for ‘nisjer’. Porsche-sjefen Oliver Blume sier derimot at ‘elbiler vil få egenskaper ingen greier å konkurrere med’. Han skjønner med andre ord ikke poenget.
15-09-2021 // 09:36
Nederland på ladertopp
ACEA har hatt en opptelling av ladepunkter i Europa. Ut fra det har de laget en liste over de beste og de verste landene. Nederland har 47,5 ladere per 100 km vei. Så kommer Luxembourg med 34,5, Tyskland (19,4) Portugal (14,9) og Østerrike (6,1). Dårligst var Litauen og Hellas med 0,2, Polen med 0,4 og Latvia og Romania på 0,5. Norge er ikke med på Eurostat, så vi er ikke med på denne listen.
14-09-2021 // 09:24
Ford forlater India
På de siste ti årene har Ford akkumulerte tap på mer enn to milliarder dollar i India. De har en markedsandel på snaue 2 prosent og sliter med å øke salget. Man regnet med at India snart skulle bli verdens tredje største bilmarked, men fremdeles ligger de bak både Europa og Japan. Nå trekker Ford seg ut av markedet etter 25 år der.
14-09-2021 // 08:49
Toyota øker batterisatsing
Toyota har sagt at de regner med å bruke mer enn 13,5 milliarder dollar innen 2030 for å utvikle batterier og ladesystemer. De har et visst behov for å ta igjen resten av industrien. De snakker om faststoff-batterier, om å senke batterikosten med mer enn 30 % og om å bedre forbruket med 30 %. VW har tidligere sagt at de planlegger å investere 150 milliarder euro frem mot 2025 for å sikre el-transformasjonen. Nå utelukker de ikke at de kanskje vil trenge mer.
13-09-2021 // 09:08
Ford rekrutterer gull
Tre toppfolk som har jobbet med Titan, Apples bilprosjekt, og rapportert til Doug Field, har sluttet de siste årene. Nå forteller Bloomberg at Field, Tesla-topp før han gikk til Apple i 2018, også har hoppet av. Han har gått tilbake til Ford, der han arbeidet fra 1987 til 1993. For Ford er dette et kupp, mener analytikere. Ikke på grunn av det han vet om Titan, men fordi han vil kunne være med på å transformere Ford fra en produsent til et techfirma slik Ford-sjefen, Jim Farley, drømmer om.
12-09-2021 // 11:20
Hyper-lading
GAC Aion har nettopp vist frem prototypen på en hurtiglader som åpenbart er hurtigere enn lynet. Nesten i hvert fall. Spesifikasjonene sier 480 kW ved 1000 Volt. Det betyr at den nye Aion V 6C kan få en 35,1 kWt lading (30-80 %) på mindre enn fem minutter. De to har også utviklet batterier som tåler den type ladesjokk meget bedre enn vanlige li-ion utgaver.
11-09-2021 // 11:46
BMW fra Mexico
BMW har investert $ 125 millioner i sin fabrikk i San Luis Potosi for at den skal bli i stand til å bygge noe mer enn bare 3-Serien. Den nye 2-serie Coupé er den første nye modellen derfra. Eksporten skal først gå til USA utover høsten, men neste år skal bilen også sendes til Europa. BMW sier ikke noe om produksjonsmålet, men de sier at dette er den eneste fabrikken som skal bygge denne
10-09-2021 // 09:02
Intel hjelper Europa med chips
Under en konferanse på IAA tirsdag sa Pat Gelsinger, CEO hos Intel, at selskapet skal investere så mye som 80 milliarder euro i Europa de neste ti årene for å øke Europas chipskapasitet. Han vil også åpne fabrikken i Irland for bilprodusentene i tillegg til å bygge to nye fabrikker. Han sier at biler blir stadig mer chips med gummihjul. Halvlederne vil utgjøre 20 % av en bils kost i 2030, sier han. Opp fra to prosent for et år siden.
09-09-2021 // 13:23
Polestar ekspanderer
På IAA fortalte Polestar-sjefen, Thomas Ingenlath, at nå skulle de ut på nye markeder. Innen utgangen av neste år, vil de finnes 30 steder. En liknende vekst finnes det ikke eksempler på, sa han og forklarte suksessen med Digital-First tankegangen, og det skalerbare samarbeidet med Volvos servicenett. ‘Billig-modellen’ av Polestar 2 ble introdusert på utstillingen. 
09-09-2021 // 08:51
Rettssak mot tyske bilfabrikker
IAA i München åpner med et forholdsvis vanlig bakteppe. Sterke protester fra miljøbevegelsene. Men i år er det kommet til en ekstra finesse. Greenpeace og Deutsche Umwelthilfe har truet med rettssak mot VW, Daimler og BMW, pluss et oljeselskap, hvis de ikke tar seg sammen. Etter en dom mot Shell tidligere i år, ser ikke rettskyndige bort fra at en slik rettssak vil kunne vinnes av saksøkerne.
09-09-2021 // 08:50
Nedgang i Kina
Kinas bilprodusentforening CAAM forteller om et marked på snaue 2,12 millioner biler i august. I forhold til tilbakegangen i både juni og juli, har takten på tilbakegangen bare økt. Det vil si en nedgang på nesten 22 prosent. PCA, China Passenger Car Association, teller bare personbiler og bare rene salg til kunder, ikke fra fabrikk til forhandler. Deres august-tilbakegang blir derfor litt mindre, 13 % sier de. 
08-09-2021 // 14:16
Neste 25 >>