Peugeot foran Renault
At Chevrolet solgte mer enn Ford for første gang i 1929, var en milepæl. I Frankrike skjedde noe liknende i fjor: Peugeot solgte mer enn Renault, for første gang i historien. 285.933 mot 268.955. På modellnivå solgte riktignok Megane flere enn 308, men 208 vant over Clio, 2008 gruset Captur og 3008 begravde Kadjar med 50.000 mot 11.000.
21-01-2022 // 09:19
Kina kutter elbil-støtten
Ved inngangen til den nye året ble den statlige støtten ved kjøp av ny elbil kuttet med 30 prosent. På slutten av året skal den helt vekk. Dette på tross av målet om at 20 % av de nye bilene i 2025 skal være New Energy konstruksjoner. Derfor regner man med at det vil bli solgt fem millioner slike biler i år, dobbelt så mange som i fjor, og så vil salget flate ut når subsidiene blir borte. En offisiell prognose sier at i 2025 skal mer enn 20 av de nye være NE-biler. Subsidiene har vart i 12 år når de nå forsvinner.
21-01-2022 // 09:18
VW elektrifiserer US-forhandlere
Volkswagen skal bruke 20 millioner dollar på å oppgradere amerikanske forhandleranlegg for å gjøre dem enda bedre i stand til å betjene de mange nye elbilkundene. Til nå, forteller skrytelisten, har VW Group of America installert 23.490 kW ladekapasitet og lært opp 1260 EV-teknikere. Nå er det 600 forhandleranlegg som skal oppgraderes for enda bedre å ta vare på både de nyutdannede ansatte og de nyfrelste kundene. Åpne dager med ‘prøv elbil, ikke noe kjøps-press’ er blitt svært populære.
20-01-2022 // 08:56
Toyota inviterer de små til el-innsats
I april dukket Commercial Japan Partnership opp. Det var Toyota som sammen med Hino og Isuzu skulle utvikle el-teknologi for kommersielle biler. Nå er også Daihatsu og Subaru invitert inn. Det betyr at man ikke lenger skal konsentrere seg bare om nyttebiler, men også jobbe for å elektrifisere de minste, såkalte Kei-bilene. – Med dette grepet tror jeg vi er kommet et skritt nærmere et bedre mobilitets-samfunn, sa sjefen, Akio Toyoda.
19-01-2022 // 10:14
Tyske el-subsidier til værs
I Tyskland ble det i fjor levert inn søknad om refusjon/subsidier for 625.260 biler – mer enn dobbelt så mange som i 2020. Summen som ble utbetalt kom opp i 3,1 milliarder euro – nesten fem ganger så høyt som i 2020. Elbilene får € 9000, plug-in hybridene maksimum 6.750. Den generøse ordningen skal vare i hele år også, og da ventes det søknader på 850.000 nye biler. Det betyr at Tyskland vil få mer enn to millioner elektrifiserte biler i bestanden sin ved utløpet av 2022.
18-01-2022 // 10:10
Ny innsats i batterikampen
Vi er vant til store summer for batteribil startups, spesielt de kinesiske. Men her er en som ligger tidligere i næringskjeden: LG Energy, koreansk batteriprodusent, nest størst i verden, skal ha inn $ 11 mrd. for å styrke seg i kampen mot de kinesiske konkurrentene. Det er først og fremst CATL, verdens største, som er målet. CATL har flest kunder blant kinesiske produsenter, mens LG er meget mer global. CATL har en markedsandel på 31,8 prosent, mens LG har 20,5 ifølge SNE Research.
17-01-2022 // 09:31
Livet er kort, kjøp Rolls!
Rolls-Royce hadde rekordår i fjor. 5586 biler var 50 prosent mer enn i 2020, «og denne gangen merket vi økt etterspørsel fra alle markeder, det har vi ikke opplevd før», sa R-R sjefen Torsten Müller-Otvös. Men han hadde også en forklaring på økningen: «mange har sett folk dø under Covid og fått dem til å innse at livet kan bli kortere og har bestemt seg for å leve nå og ikke utsette det. Det har hjulpet massivt på Rolls-Royce-salget». Litt mer konkret er hans opplysning om at snittalderen på en R-R-kunde har sunket til 43 år i fjor.   
16-01-2022 // 13:58
VW nærmere F1
Ryktene om at merker i VW Gruppen er interessert i Formel 1 blir stadig sterkere. Nå forteller Frankfurter Allgemeine Zeitung at VW-styret skal ta en beslutning i februar en gang. FAZ sier at oppskriften er at Audi og Porsche skal utvikle felles motor, men at de skal stille med hver sin bil og hvert sitt team og konkurrere mot hverandre. Det er først og fremst eksponering i Asia som gjør en slik satsing aktuell. F1-sjefen, Stefano Domenicali var tidligere Lambo-sjef, og har tette kontakter med nøkkelpersoner i VW.
15-01-2022 // 11:57
Kina-marked øker igjen
Etter jevn nedgang siden 2017 var det kinesiske bilmarkedet igjen på vei opp i fjor. Den kinesiske bilprodusentforeningen, CAAM, regner med at sluttopptellingen vil vise 26,28 millioner biler i år. Et løft på 3,8 prosent. Det er først og fremst NEV-bilene (New Energy) som har sørget for det. Det ble solgt mere enn fem millioner av dem. En økning på nesten 50 prosent. For å dempe optimismen litt viste desember en nedgang på 1,6 %. Den åttende måneden på rad med synkende salg.
14-01-2022 // 10:13
VW lavest på 10 år
Men 8,9 millioner bilen leverte Volkswagen Gruppen det laveste salgstallet på ti år. Leveranseproblemer er selvfølgelig forklaringen – problemer de regner med fortsetter langt ut i første halvår i år også. VW som merke falt med 8 % til rett under 4,9 millioner, med det største fallet i Kina på nesten 15 %. I USA økte VW med 13 %. Elbil-volumet ble dobbelt så stort og utgjorde ca. 5 % av total-volumet. Det er allikevel et stykke igjen til målet om 50 % i 2030.
14-01-2022 // 10:09
Mere mobilitet fra VW
Det tok ikke mange ukene etter det var grønt lys for at VW-Gruppen kunne overta Europcar før utleieselskapet lanserte sin «myEuropcar» - en komplett abonnementspakke. Intet startgebyr og priser fra € 339 per måned. Foreløpig skjer det gjennom 63 stasjoner i Tyskland, men i Q2 skal tilbudet komme til flere markeder. All booking på nett, og for € 199 får du bilen levert hjem til deg.
13-01-2022 // 10:03
Sterk Skoda skaper uro
For 13. år på rad er Skoda det sterkeste importmerket i Tyskland og Enyaq iV en skikkelige bestselger. Men tysk fagpresse forteller om sterke motsetninger mellom forhandlerne og produsenten som vil ha innført agentsalg allerede denne våren. Den potensielle inntjeningen vil bli lavere «og vi trenger pengene til å investere i merket», sier forhandlerne.
12-01-2022 // 09:42
Vinfast som Tesla
Den vietnamesiske produsenten følger oppskriften til Tesla og leter etter plass for en fabrikk i Tyskland. På CES-messen i Las Vegas fortalte de at på slutten av 2022 skal den siste forbrenningsmotor-bilen trille av båndet hjemme i Haiphong. Fra 2024 skal de også produsere i USA. Fabrikken har allerede tette forbindelser med en rekke tyske underleverandører.
11-01-2022 // 10:17
Ja til britisk luksus
Rett etter Astons Martins gode salgstall kom Bentley med sine. Med 31 prosent vekst satte de nye rekorder i 2021. De økte utleveringene fra 11.296 i 2020 til 14.659 i fjor med Bentayga som bestselgeren. Kina og USA tar ca. 60 prosent av produksjonen – der økte salget med 40 %. I Norge ble det registrert 20 nye Bentleyer i 2020, det sank i fjor til 19.
10-01-2022 // 10:17
Bra, men ikke bra, hos Aston
Aston Martin fortalte at salget til forhandlerne hadde økt med 82 prosent i fjor, og endt på 6.182 biler. Men Valkyrie-programmet er forsinket, ti slike levert i Q4 var langt under det som var planlagt og er nok grunnen til at man regner med at resultatet vil ende 15 millioner pund under budsjett. Rykter om at Tobias Moers, sjefen, var på vei ut på grunn av dårlig resultat, ble øyeblikkelig dementert av eieren, Lawrence Stroll.
10-01-2022 // 09:19
Mercedes ned fra tronen
Og der kom 2021-salgstallene for Mercedes-Benz. Etter å ha holdt førsteplassen blant de såkalt premiumbilene i fem år, måtte de nå se BMW foran seg igjen. Mercedes stoppet på 2,05 millioner biler i fjor. De kan selvfølgelig legge på 334.210 varebiler og 38.500 smart for å slå BMWs 2,2 millioner, men hvorfor? Mercedes kunne imidlertid fortelle at batterielektriske økte med 90 % til 99.301.
09-01-2022 // 14:33
Ned for Ford
Ford måtte se på 6,8 % nedgang i USA-salget i fjor. Også her snakker de om flaskehalser i leveringskjeden. Med 1.905.955 biler endte de på tredje, bak Toyota og GM. Årstotalen i USA endte på rett under 15 millioner regner Wards Intelligence med. Godt under 2015-2019-snittet som ligger på 17,3 millioner biler. Mustang Mach-E endte på 27.140. «Flere enn ventet» sier Ford.
09-01-2022 // 14:27
Rekord fra BMW
Fabrikken har ennå ikke kommet med detaljer, og det står ikke et ord om dette på BMWs investor-side, men DPA siterte BMWs salgssjef, Pieter Nota, på at de hadde slått alle gamle rekorder. «For første gang ble det solgt flere enn 2,2 millioner BMW-er» skal han ha sagt. «Det betyr at BMW er på førsteplass i verden i premium segmentet» la han til. Mini og Rolls-Royce vokste også i 2021.
07-01-2022 // 10:18
Desember-nedtur for Volvo
Selv om 2021 endte i pluss for Volvo, var desember nok en chips-måned med 18 % nedgang i forhold til i fjor. 64.436 biler ble det – nedgangen var 15 % i Europa og 27 % i USA. Halvledere ble brukt som forklaring, et problem Volvo regner med vil eksistere langt inn i det nye året. Totalt endte 2021 på 698.693 biler for Volvo (opp 5,6 %) – 27 prosent av dem var Recharge-versjoner.
07-01-2022 // 09:50
Volvo pluss YouTube og Google
Volvo forteller i en pressemelding at YouTube-videoavspilling kommer til alle Volvo-modeller som har det Android-baserte infotainmentsystemet med tjenester fra Google integrert i bilen. Videre skryter de av å bli den første bilprodusenten som integrerer bilene sine direkte med Google Assistant-aktiverte enheter, som en del av det pågående partnerskapet mellom Volvo Cars og Google.
06-01-2022 // 09:39
Toyota passerte GM – iUSA!
Nå begynner 2021-tallene å komme, og et av de mer oppsiktsvekkende var at Toyota solgte 2,332 millioner biler i USA i fjor, og dermed må GM overgi førsteplassen for første gang siden de erobret den fra Ford i 1931. GM endte på 2,218 mill.. Mens GM var ned 13 % i fjor var Toyota opp 10 %.  Når ting blir litt mer ‘normale’ igjen er det derfor ikke sikkert Toyota klarer å beholde nr. 1.
04-01-2022 // 21:01
Wolfsburg skal øke
Bilproduksjonen i Wolfsburg skal opp neste år, har fagforeningen fortalt lokal-pressen. I år blir det produsert ca. 400.000 biler der – fagforeningen mener at målet godt kunne vært en million. Selv med en formidabel økning i 2022, det snakkes om 43 prosent, er man allikevel langt unna millionen. 570.000 biler er målet nå – men komponentsituasjonen er fremdeles usikker.
04-01-2022 // 10:46
Tesla overstiger forventningene – igjen
Dette var det sjette kvartalet på rad at Tesla satte nye volumrekorder. 308.600 biler i Q4 var også nesten 50.000 flere enn analytikerne hadde regnet med. På årsbasis økte de med 87 prosent og endte på 936.172 biler. Det er stor usikkerhet om når fabrikkene nær Berlin og i Texas kan komme i gang, men ingen tvil om at de runder millionen i år. Credit Suisse regner med 1,3 mill.
03-01-2022 // 09:00
Daimler ut av Denza
Denza var et felles opplegg mellom BYD og Daimler fra ti år tilbake. Dette skulle bli Daimlers kinesiske elbil, men ble åpenbart et av de minst interessante kapitlene i Daimlers Kina-historie. Ingenting hendte, bortsett fra at det ble vist en bil eller to. Nå trekker Daimler seg nesten helt ut – de blir sittende med 10 %, mens BYD beholder resten.
02-01-2022 // 12:13
Nedgang i USA
J.D. Power ligger i forkant av offisiell statistikk når de sier at med fortsatt nedgang i desember, regner de med at bilsalget i USA i 2021 vil ende på rundt 13 millioner, ned med 3,5 mill. i forhold til i fjor. Med i dette bildet ligger at transaksjonsprisen per bil har økt formidabelt. For første gang koster ny bil i snitt over $ 45.000. 20 % høyere enn desember i fjor da prisene for første gang brøt $ 38K-muren.
01-01-2022 // 13:08
Neste 25 >>