Topp og bunn i nye EuroNCAP-tester
EuroNCAP har i dag avslørt resultatene for VW ID.4 og Skoda Enyaq som begge oppnår de maksimale fem stjerner i kollisjonstest. Tidligere i år er også Polestar 2 og Cupra Formentor testet med tilsvarende resultat. For lavprismerket Dacia er derimot situasjonen en helt annen, deres nye Logan og Sandero Stepway oppnår kun to stjerner. Bilene tåler godt en kollisjon, men de er ribbet for elektroniske støttesystemer som skal få bilen til å unnvike farlige situasjoner. Vi får håpe de skjerper seg før norsk lansering av elbilen Spring.
15-04-2021 // 10:36
Rekord for M
På tross av at M3-produksjonen, bestselgeren, ble avsluttet i på tampen av 2018, og at M4 Coupeen ikke kom før i fjor sommer, ble 2020 et rekordår for BMW M. 144.231 biler er en vekst på seks prosent og en absolutt topp i M-historien. Og det gjør jo ikke noe for BMW/Daimler-kampen at M solgte ca. 20.000 flere biler enn det AMG klarte. Nå skal det legges mer vekt på CS og CSL navnene fra 70-tallet sies det.
15-04-2021 // 09:35
Waymo-sjef slutter
Siden 2015 har Google drevet utvikling av autonome biler, sist gjennom et selvstendig firma, Waymo. Hele tiden med John Krafcik som leder. Nå har 59-åringen fortalt at han forlater selskapet. Han sier ikke hvorfor eller om han skal et annet sted. Hans posisjon besettes nå av to andre – begge er rekruttert internt.
15-04-2021 // 09:33
Honda forlater øya
Det har lenge vært kjent at Honda opphører med all produksjon i Storbritannia i juli. I disse dager har de også avsluttet salget av produksjonsanlegget i Swindon. Det er en logistikk-kjempe fra California, Panattoni, som kjøper anlegget. Hva de har betalt er ikke kjent for almuen.
14-04-2021 // 09:47
Kinto utvider i Europa
Toyotas mobilitetstjeneste Kinto ble forholdsvis halvhjertet introdusert i Norge, på tross av at norske Bleed har deltatt sterkt i utviklingen av kundeopplevelsen. Nå er Kinto på full fart inn i Tyskland, med fullservice Leasing Kinto One, og abo-tilbudet Kinto Flex. Bildeling, Kinto Share, kommer snart. «Med utrulling i Tyskland vil vi styrke vår posisjon i Europa merkbart», sier Tom Fux, CEO i Kinto Europe.
14-04-2021 // 09:46
Porsche med turbobatterier
På siden til den tyske kartell-kontrollen ble det oppdaget at Porsche planlegger samarbeid med blant andre en batterispesialist som er spunnet ut fra Fraunhofer-Instituttet og en software-utvikler i Stuttgart. I begge tilfeller er fellesnevneren batterier med ekstrem høy-ytelse. Man gjetter på rene konkurranse-biler – for Taycan har man andre løsninger.
13-04-2021 // 10:36
VW går til Quantumscape
Som en del av sin omfattende batterioffensiv har Volkswagen kjøpt seg inn med nye $ 100 mill. i California-selskapet Quantumscape. De har samarbeidet lenge, men nå snakker VWs batterisjef, Frank Blome, om en milepæl etter de siste forsøkene med selskapets spesialitet: faststoff-batterier. Høyere energitetthet og kortere ladetid er blant fordelene.
13-04-2021 // 10:35
Mer korrekt km-stand
I moderne biler lagres informasjonen om en bils kjørelengde mange andre steder enn bare på dashbordet. Til og med setestillingsminnet kan inneholde slik informasjon. Derfor kan moderne diagnose-testere, for eksempel Bosch KTS 250, hente ut denne informasjonen over OBD-kontakten fra mange kilder og derved slå fast om kilometertelleren snakker sant eller er ‘klokket’.
13-04-2021 // 09:13
Nissan utvider brukt
Nissan har lenge hatt et bruktprogram som heter NIC, Nissan Intelligent Choice. Nå kommer det til Tyskland også, og er en online-plattform som åpenbart er utviklet etter en Mobile First oppskrift. Forhandlerne er sterkt inne i bildet, 100 punkts-sjekk, inntil 36 måneders garanti, angrerett innen ti dager/1000 km og finansiering via Nissan Banken er blant elementene. Fremmedmerker er også med.
13-04-2021 // 09:13
Daimler øker
I første kvartal har Daimler solgt vesentlig bedre enn i fjor. 590.999 biler er en oppgang på 22,3 %. Det er Kina som virkelig drar, med 222.520 biler – mer enn 60 % opp. Også Nord-Amerika og Europa bidrar til veksten. Bare ikke hjemmemarkedet, Tyskland. Der sank volumet med 15,4 % til 54.446 biler.
12-04-2021 // 09:16
BMW øker mer
I første kvartal solgte BMW flere biler enn de gjorde før Korona. Med 636.600 biler i år lå de 5 % over Q1 2019 og 33,5 % over fjorårets første kvartal. Også her bidrar Kina sterkt, med 230.000 biler – resten av Asia har tatt 60.000 biler i tillegg. Verken i Europa eller Nord-Amerika nådde imidlertid BMW før-Korona volumene. Med 70.000 elektrifiserte biler så langt i år, er man i rute mot 100.000 batterielektriske.
12-04-2021 // 09:16
Treg nystart i Tyskland
Det tyske bilmarkedet er ennå ikke kommet skikkelig i gang. Riktignok økte mars med en tredel, men det var i forhold til fjorårets mars som var slått ut av Covid 19. I første kvartal i år er det kommet 656.520 nye personbiler på tyske veier, det er faktisk 6,4 % færre enn i samme periode i fjor.
10-04-2021 // 12:24
Kina til værs
Nå vet vi at de forskjellige organisasjonene teller Kinas bilsalg på forskjellig måte. Men produsentforeningen CAAM har i hvert fall vært konsekvent i sin tellemåte. Når de sier 2,38 millioner biler i mars, fra produsent til forhandler, er det riktignok ikke helt klart hva det betyr. Men når de sier 66,8 prosent mer enn mars i fjor har vi i hvert fall et forholdstall vi kan relatere til.
10-04-2021 // 12:23
Opel øker hjemme
For sjette måned på rad økte Opel sin markedsandel på hjemmemarkedet. I mars endte den på 6,5 %, halvannen prosentenhet mer enn for ett år siden. Det er i stor grad elbilene som gjør at etterspørselen øker, men der oppstår også paradokset: Kan man lenger snakke om Tyskland som hjemmemarked når bilen er bygget i Frankrike?
09-04-2021 // 08:40
Daimler/BMW lader med BP
BMW og Daimler har en felles takorganisasjon som skal konsentrere seg om lading av elbiler. Nå blir BP det tredje selskapet i Digital Charging Solutions. Charge Now heter systemet de betjener, det består nå av 228.000 ladepunkter i 32 land. Med BP om bord får de enda 8.700 ladepunkter, og i løpet av høsten skal BP utstyre sine Aral-stasjoner med 500 ultrahurtige ladeplasser.
09-04-2021 // 08:39
Supert mars-salg i Sverige
47.460 nye personbiler i mars er 72 % flere enn i fjor. Ladehybridene økte med 212 %, mens salget av elbiler sank. Årsakene hadde selvfølgelig med rammebetingelser å gjøre. Nytt malus/bonus system gjør at fra april blir ladehybrider 10.000 kroner dyrere, mens de batterielektriske blir bonusbelønnet med mellom 60. og 70.000 kroner.
08-04-2021 // 15:21
BMW/Volvo: nei til undersjøisk
Samtidig som Norge sier at vi er klare til å dele ut de første konsesjonene til undersjøisk gruvedrift, er BMW, Volvo og Samsung SDI de første globale selskapene til å skrive under på et WWF opprop. Der ber man om et opphold i alle tilløp til Deep Sea Mining. «Virkningene av dette vet vi altfor lite om, derfor er det utrolig kortsiktig å sette i gang med slikt nå» er WWF sitt standpunkt.
08-04-2021 // 15:20
VW starter software-firma
Volkswagen, som på død og liv skal gjøre alt selv, har nå opprettet et eget selskap for sin storstilte software-satsing. Car.Software Organisation har vært navnet på denne knapt et år gamle organisasjonen til nå. Den organiseres som et SE – europeisk aksjeselskap – og skal hete Carid. Det høres kanskje ut som en hjertefeil, men er faktisk et akronym for ‘Car. I am Digital’!
08-04-2021 // 09:54
T-Roc Cabriolet pushes
T-Roc Cabriolet – egentlig en enestående modell, åpen fireseter! – forsvant i alt maset da den debuterte under den første Korona-bølgen i fjor. Nå skal den pushes via den tyske bruktbilplattformen HeyCar. 2.000 nye biler som står hos forhandlerne skal selges der, med et avslag på 1.000 euro. Den nye rabatten tar produsenten seg av.
07-04-2021 // 09:55
MG på plass i Tyskland
Det må være en liten triumf for kinesiske MG at tyskerne tar dem på alvor. Nå er importen i gang, men i motsetning til i Norge oppretter importøren en agent-form, der han selger bilene i egen regning, men har lokale støttepunkter med servicemarkedstilgang. Foreløpig er det 20 av dem, men i løpet av året skal de ha en i hver by med mer enn 100.000 innbyggere. Dem er det ca. 80 av i Tyskland.
05-04-2021 // 12:26
Batterier stanser Tesla Truck
Begrenset tilgang på battericeller er ifølge en Tweet fra Elon Musk grunnen til at de har problemer med å få opp produksjonen av Tesla Trucken. Da han viste bilen i 2017 sa han at den skulle i produksjon i 2019. Nå er budskapet: «Etterspørselen er ikke noe problem. Men celle-leveranser gjør oppskalering vanskeligere på kort sikt. Burde bli mindre krevende neste år.»
05-04-2021 // 12:25
El-Mazda hos Shell
Det høres underlig ut at et oljeselskap står bak en markedsføringsaksjon for en elbil, men i Tyskland kan kunder med ShellSmart-kortet nå lease Mazdas MX-30 over plattformen til leasingselskapet ALD. 149 euro per mnd. for inntil 10.000 km og 36 mnd. Mazda trenger åpenbart den hjelpen, så langt i år er det solgt snaue 200 av dem modellen i Tyskland. Det står i sterk korntast til Norge hvor den er Mazdas mest populære med 366 registreringer så langt i år.
04-04-2021 // 15:57
Falken er selvforsynt
Falken (denne gangen dekkprodusenten) har lagt inn en liten generator i dekkene sine. De bruker den innvendige friksjonen til å hente ut strøm. Ikke mye – bare inntil 800 mikroWatt – men mer enn nok til å drive de innvendige sensorene som via Bluetooth Low Energy sender informasjoner om dekkenes tilstand. Signalene kan brukes til alt fra dekktrykkinfo til styring av et smart chassis.
04-04-2021 // 15:55
ID.4 endelig i gang
Også i Tyskland er de nå i ferd med å levere ut ID.4 til kundene. I stedet for å fortelle at de har et overveldende antall forhåndsbestillinger, nøyer Volkswagen seg med å si at de har 23.500 bestillinger fra hele Europa. Det må bety stor innsats i aktivt salg fremover, dersom de skal nå årets mål på 150.000 biler. Til høsten kommer ID.5, og ID.6 debuterer i sommer, men bare for kinesiske kunder.
03-04-2021 // 12:12
Renault på abo
Også Renault kaster seg på abonnement-bølgen i Tyskland. Forhandlerne er sterkt inne i bildet og kan gjerne tilby lett brukte biler. 12 måneder og maks 20.000 km. Seks forskjellige månedspakker på fra 200 til 2500 kilometer tilbys også. Det hele gjøres via mobilitets-selskapet Vive La Car. Det høres veldig fransk ut, men ble etablert i fjor høst for å ta seg av Hyundais abonnement-tilbud.
03-04-2021 // 12:12
Neste 25 >>