-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Her kommer jeg
Overskriften er hentet fra brosjyren for nye Caliber, og sier mye om bilen.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Dodge er mest kjent for pickups og store SUVer her til lands, men nå skal søstermerket til Chrysler også levere mindre biler. Første bil ut er Caliber, som ser ut som en stor og tøff bensinsluker. Men vårt eksemplar har faktisk en Volkswagendiesel under panseret, riktignok en kraftig nok toliter.
Utseende og image er viktig for Chrysler/Dodge, og Caliber har store hjulbuer og høy grill som peker i retning av harde tak i terrenget. Dørhåndtakene er av den solide sorten som på Land Rover Discovery, mens lyktene både foran og bak er kantete og markante. Innvendig fortsetter tøff-i-terrenget-stilen, med tykt ratt og enkle instrumenter. Man sitter høyt, i skinnseter som ikke har all verdens sidestøtte, med et stort, men hardt armlene mellom setene. Sikten bakover kunne godt ha vært bedre.
Ute på veien er det også SUV light-følelse, med litt duvende bevegelser og stivt understell. Komforten lider noe av at bilen ruller på digre 18-tommere (ekstrautstyr, 17-tommere er standard), som også gir litt høy støy fra vei og hjulhus. De negative punktene hadde sikkert vært oppveid av et velfungerende firehjulsdriftssystem, men Caliber er dessverre en forhjulsdrevet bil, i samme klasse som Golf, Astra, og Focus.
Dodge Caliber kan friste med lave priser, for 325.000 kroner får man toppmodellen med masse utstyr og enten toliters bensinmotor med CVT-automatkasse og 158 hk eller toliters diesel med 140 hk. Startprisen er 250.000 kroner med 150-hesters bensinmotor. For en bil som er så tøff i trynet at de fleste på gata snur seg etter den, burde det være nok av kjøpere.
Kort om bilen:
Dodge Caliber 2.0 CRD SXT:
Pris: kr. 324.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/2500 o/min
LxBxH: 441 x 180 x 153 cm
Egenvekt m/fører: 1500 kg
Tillatt totalvekt: 2015 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 524 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km