-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mesterklasse - del 1
Lexus har hatt et solid grep om de hybride premiumkundene, nå får de tøff tysk konkurranse.
- Innledning
Teknisk avdeling
Begge testbilene er utstyrt med store bensinmotorer koblet med automatkasser som gir dem mulighet for å kunne kjøres på bensin, strøm, eller begge deler.
Lexus har en 3,5-liters V6-motor i bunnen, som sammen med elektromotoren leverer 343 hestekrefter og 550 Newtonmeter dreiemoment. Som vanlig er overgangen mellom de ulike modusene helt sømløs, og V6ern gir en strålende motorlyd.
Lesere av bladet vet at vi ikke alltid er like begeistret for CVT-kassa til Lexus. Kreftene som både bensin- og elektromotoren byr på kombinert med norske fartsgrenser, gjør likevel at totalopplevelsen her blir bra.
Lyden fra drivlinjen til BMW er mer diskret. De fem hestene BMW mangler sammenlignet med Lexus er ikke mulig å kjenne. Strengt tatt er dette en 535i med batterier i bagasjerommet.
Girkassa i BMWen er basert på en en åttetrinns Steptronic-kasse, det vil si at det er en elektronisk styrt singleclutchkasse. I praktisk bruk er den største forskjellen sammenlignet med Lexusen at du kjenner litt tydeligere når motoren slår inn. Det gjelder særlig under akselerasjon ut av lyskryss der du til å begynne med bare skyves elektrisk.
Skyvet fra bakhjulene er bra for begge. Fra stillestående til 100 kilometer i timen klasser begge inn en tiendedel under seks sekunder.
BMW og Lexus har valgt ulik tilnærming av hvordan de tekniske løsningene oppfører seg i elmodus. Lexus har en egen EV-modus der føreren selv kan velge å kjøre bare elektrisk i lave hastigheter, som i kø. Med fulladede batterier kjører GS450h i inntil 45 kilometer i timen. BMWen vil også kunne kjøres helelektrisk, men du har ikke noen mulighet til å overstyre elektronikken.
Stilpoeng
Både Lexus og BMW er gode på innpakning. F-Sport-utgaven av GS450h er definitivt blitt skikkelig tøff, særlig forfra. Her har de lånt med begge hender i designboka til LFA – det fungerer bra. Interiøret har en kvalitetsfølelse som ikke står tilbake for konkurrentene – på enkelte områder snarere tvert i mot. Særlig når det kommer til hud og myke materialer er nivået svært høyt.
Når det gjelder selve layouten og følelsen i knapper og hendler, handler det kanskje mer om hva du liker. Testlaget sliter fortsatt med å bygge opp entusiasmen rundt brukergrensesnittet for betjening av navigasjon og multimedia. Skjermen i Lexus er imidlertid diger - 12,3 tommer er nesten like stort som et gammeldags reisefjernsyn...
BMW er mer tradisjonelle i tilnærmingen. For tyskere er det ofte slik at form alltid til en viss grad følger funksjon. Når det er rendyrket slik som BMW har gjort gjennom de siste 15 årene, sitter man igjen med en følelse av at noen har tenkt på alt. Den tidligere utskjelte iDrive har blitt så brukervennlig at du etter kort tid kan betjene den uten å flytte blikket.
Utseendemessig er det ikke stort som skiller hybridversjonen fra resten av 5-seriene. Ganske store skilt på C-stolpen er det tydeligere kjennetegnet. BMW har klart å gjøre konservativt til en hedersbetegnelse.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW ActiveHybrid 5
- Testvurdering og poeng Lexus GS450h