Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H
Lexus GS 450H

Mesterklasse - del 2

Lexus har hatt et solid grep om de hybride premiumkundene, nå får de tøff tysk konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Lastet med utstyr

ActiveHybrid 5 og GS450h befinner seg langt oppe i Maslows behovspyramide. Dette er biler som har det meste du kan komme på.

Det er så mye utstyr at det nesten er lettere å peke på hva de ikke har. For BMW er det stort sett bare en ting, nemlig radarbasert fartsholder. Vår testbil hadde så mye utstyr at det må ha vært en glipp da den ble bestilt som gjorde at nettopp dette hadde falt ut.

Av lekkerbiskenene på utstyrslista må nevnes to store skjermer integrert i nakkeputene, night vision og elektrisk lukking av dørene.

Lexus er ikke langt etter. Den har parkeringsassistent, stereo fra Mark Levinson og ventilerte seter. Akilleshælen til BMW er at mange av de tingene som er standard hos Lexus, koster flesk fra Bayern. Dermed må du regne med å legge på ganske store summer for å komme opp på det luksusnivået du nok forventer deg i en bil som denne.

Langturkonger

Både BMW og Lexus kommer med ulike innstillinger for motorstyring og demperoppsett. For japaneren er det Eco, Normal og Sport du kan velge mellom. De to første har naturlig nok fokus på forbruk, mens den siste sørger for å stramme opp det meste for økt kjøreglede. Sport sørger også for at bilen tyner maksimalt ut av elektro- og bensinmotoren.

En fiks gimmik er det også at ecometret endret til turteller. Likevel – GS450h er først og fremst satt opp for komfort, selv på sitt mest sportslige er den et godt stykke unna BMW.

Hos tyskeren er det Eco Pro, Comfort, Sport og Sport+. Dessverre får du ikke noen premie for å gjette hva som er forskjellen på de fire. BMW matcher Lexus når det kommer til komfort, men i Sport er den betydelig mer presis, både i styrefølelse og fastheten i chassiet når det begynner å gå unna.

En felles svakhet har de imidlertid. Begge bilene er utstyrt med 19-tommers hjul – det ser lekkert ut – men på norske slitte veier sporer det så mye at jeg ser meg om etter en pent brukt gjeterhund.

Når vi først er i den kritiske enden av denne testen: Foran sitter du glitrende i disse bilene, men resten av plassen er ikke spesielt imponerende.

For BMW sin del handler det til dels om at forsetene er så store at de spiser mye av bakseteplassen. I tillegg spiser batteriene betydelig med bagasjeplass, og plasseringen sørger også for at baksetet ikke kan legges ned. Dermed står du igjen med 375 liter bagasjeplass – det er mindre enn det er i nye Golf. I tillegg kan heller ikke BMWen trekke tilhenger.

For Lexus er det litt bedre. 465 liter er noe bedre, men også her sørger den hybride drivlinja for at baksetet ikke kan legges ned. Dessuten er det knapt plass til bena for baksetepassasjerene når forsetene står i nederste posisjon.

Lavutslipp?

BMW oppgir et snittforbruk på 0,70 liter per mil. Ikke dårlig for en 340 hesters sedan med twinturbo. Våre målinger viser som så ofte ellers at det virkelige forbruket er noe høyere. Vår måling ender på 0,89. Lexus hevder å være mer nøktern, med 0,62 i oppgitt forbruk for denne utstyrsutgaven – i vår test ender den på 0,79.

Faktisk hadde vi forventet at forskjellen kunne bli større. I løpet av testen oppleves som om Lexusen går mer på strøm, men turbomotoren til BMW er trolig litt mer effektiv, noe som jevner ut totalresultatet.

LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW ActiveHybrid 5
- Testvurdering og poeng Lexus GS450h

Powered by Labrador CMS