-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To ulike – og likevel ganske like
Nye Skoda Octavia Scout og oppgradert Mazda 6 med firehjulsdrift, er mye likere hverandre enn første øyekast skulle tilsi. Det Mazda vinner på landeveien, tar Skoda nesten igjen på dårlig vei.
Først publisert i Bil 6-2015.
Hyttebil, roper min tidligere nabo der han stopper sin Subaru Forester for å slå av en prat. Ex-nabo har hytte langt inne på skauen og kjører naturligvis Forester. Som så mange andre med hytte litt utenfor allfarvei.
Men Forester har fått en verdig konkurrent i Skoda Octavia Scout. Den er tøff å se på, kjører forbasket godt, leveres med kraftig motorisering og vår testbil responderte betydelig kjappere ved forbikjøringer enn den japanske konkurrenten. Svært godt utstyrt er den også, ikke minst med førerstøttesystemer som blir stadig viktigere for å ta seg sikkert fra a til å.
Så hvor kommer Mazda 6 inn her? Jo, Mazda har ikke bare oppgradert 6 med lekrere og mer funksjonelt interiør, men samtidig lagt til firehjulsdrift for dem som måtte trenge det.
Og nettopp firehjulsdrift er hva nordmenn velger hyppigere enn de fleste som kjøper bil andre steder i verden. For å være mer konkret: 37,8 prosent av alle som handlet ny bil i mars, valgte 4x4. Så velkommen til festen, Mazda.
Prisen først
Mazda 6 er tilsynelatende både større og dyrere enn Octavia Scout. Nei, ikke uten videre. Kun fattige 200 kroner skilte våre testbiler – i Mazdas favør – når begge er maksimalt utstyrt slik nordmenn gjerne vil ha dem. 457.000 kroner for Mazdaen, 457.200 kroner for Skodaen.
I Skodas tilfelle betaler du rundt 20.000 kroner ekstra for alt plastfjaset utvendig og tre cm bedre bakkeklaring sammenliknet med vanlig Octavia stasjonsvogn.
Tilsynelatende prises Mazda 6 AWD gunstig fordi den normalt defineres inn i bilklassen over Skoda, sammen med eksempelvis VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia og Toyota Avensis (som ikke har 4x4).
Så vi sier uavgjort inntil vi har plukket fram målebåndet.
Inne i bilene
Ja, det er sant at Mazdaen måler 12 cm mer fra støtfanger til støtfanger, og er bredere og lavere enn Octavia Scout. Sånn sett ser den mer sportslig ut. Skodaens røffe preg inkluderer 17 cm bakkeklaring og større utvendig høyde.
Men der Skoda pakker i høyden, pakker Mazda i lengden og bredden. Takhøyden foran er best i Skoda (103 cm mot 100 cm foran, og 98 mot 97 cm bak). Og selv om bagasjerommet i Skodaen både er kortere og smalere, laster det mer på grunn av større takhøyde (610 liter mot Mazdas 522 liter).
Et lite overtak til Skoda her.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata