Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout

To ulike – og likevel ganske like - del 2

Nye Skoda Octavia Scout og oppgradert Mazda 6 med firehjulsdrift, er mye likere hverandre enn første øyekast skulle tilsi. Det Mazda vinner på landeveien, tar Skoda nesten igjen på dårlig vei.

Publisert Sist oppdatert

Ute på veien
Med litt bedre bakkeklaring har vi slått fast at Skoda vinner på vei til hytta, men bare såvidt. Den ene centimeteren som skiller de to er neppe avgjørende for framkommeligheten.

Skodaen er klart kvikkest. Like fullt vinner Mazda 6 på landeveien fordi den har bedre chassis og styring enn Skodaen, og oppleves mest kjøreglad av de to uten å være spesielt sportslig.

I rettferdighetens navn har Skodaen 184 hk mot Mazdaens 175 hk, men Mazdaen flyter best på asfalten.

Med 175 hk og hele 420 Nm tatt ut av en 2,2-liters rekkefirer hadde vi ventet mer futt i Mazdaen enn 9,0 sekunder (målt) til hundre. Hadde deler av stallen tatt tidlig påskeferie? Men nei, tyven er å finne i automatgirkassen (6 trinn) som skifter veldig komfortabelt, men ganske langsomt sammenliknet med Skodas sjutrinns DSG.

I akselerasjon fra 0 til 100 km/t ga det seg utslag med et helt sekund. Akkurat det er neppe så viktig for dem som kjøper disse bilene, men dette ene sekundet er ikke uten betydning ved forbikjøring i vanlig landeveisfart.

Så noe som er helt likt:

* Radarstyrt cruisekontroll. Skoda virker ved køkjøring, Mazda kutter på 20 km/t.

* Utestående ryggekamera som skitnes til i dårlig vær.

* Kantlinjeleser som drar bilen inn på veien igjen om føreren er uoppmerksom. Skodas fungerer best.

* Automatisk nødbrems i byfart.

* Bakseteryggene felles ned med ett enkelt håndgrep.

* Varme i baksetet.

Mer elegant
Skodaen lider av å være underdog og blir holdt igjen i VW-konsernet. Den er proppet med utstyr, og noe av det fungerer bedre enn i Mazdaen fordi det kommer fra felles utstyrshyller med VW og Audi.

Men så tar VW-konsernet det igjen i detaljer som det kjipe håndtaket til å lukke bakluka med, at det ikke er flatt gulv i bagasjerommet når bakseteryggene legges ned, og mangel på lys ved solskjermspeilene.

Mazdaens maksimalt 1,93 meter lange bagasjeromsgulv er helt flatt, og derfor mer lettlastet. Til gjengjeld tar Skoda igjen med mange små oppbevaringsrom a la den lille søppelkassen (med lokk) i dørpanelet.

Støymålingene viste så godt som eksakte verdier, men begge sliter med litt vindstøy, og motorlyden i Mazdaen oppleves slitsom i midlere hastigheter.

La oss nevne Mazdas nye og godt fungerende navi/audio-skjerm, som ved første øyekast ser ut som om den er rappet fra BMW. Skjermen i Skodaen sitter lavere montert, men er like lettlest. Her vinner likevel Mazda fordi styrehjulet nede på midtkonsollen gjør innstillingene enklere uten å ta blikket fra veien.

I tillegg har Mazda headup-display, men mangler lys som svinger med hjulene som i Skoda.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS