-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Kodiaq skal koste fra 310.0000 kroner
Selv om prisene ikke er helt klare ennå vil Skoda Kodiaq trolig koste fra 310.000 kroner. Legg på til rundt 430.000 kroner og Skoda inkluderer 150 hk dieselmotor, firehjulsdrift og grei utstyrspakke. Pluss på nye 15.000 kroner for sjuseteren.
Normalt er jo Audi først ute, så følger Volkswagen og deretter kommer Skoda tuslende etter. Ikke slik denne gang. Nå er Skoda først med det siste: Kodiaq, en folke-SUV med mye plass og inntil sju seter i tre rader.
Naturligvis skal også VW har en lang og Kodiaq-liknende Tiguan, men det skjer neppe før på neste høsts Frankfurt-messe.
Kodiaq prisstarter på rundt 310.000 kroner.
– Jeg sier cirka, for vi er ikke ferdig med prisforhandlingene, så det kan bli justeringer. Men stipulert volum på 2300 biler neste år ligger fast, sier Jan Erik Haugen, Skodas norske kommunikasjonsansvarlige. Haugen bekrefter at forhandlerne får demobiler i mars og de første kundene kan kjøre hjem med Kodiaq et par, tre uker senere.
For 310.000 kroner for du en 4,7 meter lang SUV med enkleste utstyrsnivå, 125 hk bensinmotor, kun forhjulsdrift og fem seter.
Haugen tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges.
Du kjenner igjen disse prisene fra VW Tiguan? Ja, helt riktig det. Siden folkebilene til både VW og Skoda bygges over samme tekniske lest (MQB-plattformen) er det lite å hente på pris dersom utstyr og materialvalg i interiøret ellers er likt. Da er det enklere å tilby litt mer plass og heller redusere litt på utstyrspakken. Slik har Skoda funnet sin plass i VW-familien, og ser ut til å leve greit med det.
Derfor vil Skoda Kodiaq koste omtrent det samme som den noe mindre Tiguan.
Når du leser dette har jeg akkurat satt meg bak Kodiaq-rattet. Derfra skal jeg oppdatere deg i løpet av dagen.
Det unike med Kodiaq, eller Skoda XXL om du vil, er først og fremst de mange kombinasjonsmulighetene av motorer og drivlinjer.
Mitsubishi Outlander blir nok også i 2017 en lei konkurrent for mange flere enn Kodiaq, men ikke glem BMW 2-serie Active Tourer / Gran Tourer i dette bildet. Ja, jeg vet at de defineres som flerbruksbiler, men jeg er ganske sikker på at Skoda-folket ser på den som en konkurrent i Norge. Alt annet vil være dumt.
Nedenfor har jeg satt sammen en liten konkurrentsammenlikning.
Skoda Kodiaq
Her er valgmulighetene mange.
Tohjulsdrift:
- 1,4 TSI 125 hk (B) – M/6
- 1,4 TSI 150 hk (B) – 6/DSG
- 2,0 TDI 150 hk (D) – 7/DSG
Firehjulsdrift:
- 1,4 TSI 150 hk (B) – M/6 og 6/DSG
- 2,0 TSI 180 hk (B) – 7/DSG
- 2,0 TDI 150 hk (D) – M/6 og 7/DSG
- 2,0 TDI 190 hk (D) – 7/DSG
Mitsubishi Outlander
En svært populær bil og nest mest kjøpte uansett klasse så langt i år. Omtrent like stor og rommelig som Kodiaq, prismessig sammenlignbar, men har mindre bagasjerom når andre og tredje seterekke legges ned.
Mer enn ni av ti Outlander-kjøpere velger den ladbare hybriden som automatisk er automatgiret, men her forsvinner den tredje seterekken. 99 prosent av kundene skal ha 4x4.
Nissan X-Trail
47. mest kjøpte bilmodell i år. Mer enn ni av ti velger diesel, og to av tre skal ha 4x4. Bensinutgaven er kun forhjulsdrevet, så 4x4 er enn så lenge bare i kombinasjon med dieselmotor. Dieselmotoren leveres både med 4x4 og med automatgir, men overraskende nok ikke i kombinasjon.
BMW 2-serie Active Tourer / Gran Tourer
Men dette er jo flerbruksbiler? Ja, men de er veldig populære (nummer 20 på OFV-listen i år), har grei bakkeklaring, og nesten alle som kjøper den skal ha 4x4. Mer enn ni av ti velger ladehybriden.
Jeg er ganske sikker på at denne BMW-en stjeler SUV-kunder fordi den er en ekte crossover, det vil si både litt 4x4-SUV, litt flerbruksbil og litt stasjonsvogn – akkurat en slik bil mange trenger for å dekke alle familiære gjøremål gjennom uka.
Volum i liter som * 7 seter, som **5 seter. Kilde: OFV
Merke modell | Skoda Kodiaq | Mitsubishi Outlander | Nissan X-Trail | Kia Sorento | Land Rover Disco. Sport | BMW 218 Gran Tourer |
Pris billigste | Ca 310.000,- | 379.900,- | 328.000,- | 592.400,- | 541.950,- | 343.100,- |
Pris 4x4/7 s | Ca 445.000,- | 456.600,- | 403.000,- | 592.400,- | 579.850,- | 448.300,- |
L/B/H cm | 470/188/168 | 470/181/168 | 464/182/171 | 478/189/169 | 460/207/172 | 456/180/161 |
Motor | 150 hk (D) | 150 hk (D) | 130 hk (D) | 200 hk (D) | 150 hk (D) | 136 (D) |
Moment | 340 Nm | 360 Nm | 320 Nm | 441 Nm | 380 Nm | 330 Nm |
0-100 km/t | 9,5 sek | 10,2 sek | 11,0 sek | 9,0 sek | 10,3 sek | 9,8 sek |
Toppfart | 197 km/t | 200 km/t | 186 km/t | 205 km/t | 180 km/t | 195 km/t |
Forbruk | 0,53 l/mil | 0,53 l/mil | 0,53 l/mil | 0,57 l/mil | 0,53 l/mil | 0,50 l/mil |
Bagasjerom | 270* - 2065 | 494** - 1608 | 135*- 1982 | 142*- 1662 | 479**- 1698 | 560**- 1820 |
Bakkeklaring | 18,7 cm | 19,0 cm | 21,0 cm | 18,5 cm | 21,2 cm | 16,5 cm |
Tilhengervekt | 2500 kg | 2000 kg | 2000 kg | 2500 kg | 1800 kg | 1600 kg |