Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq

Skoda Kodiaq skal koste fra 310.0000 kroner

Selv om prisene ikke er helt klare ennå vil Skoda Kodiaq trolig koste fra 310.000 kroner. Legg på til rundt 430.000 kroner og Skoda inkluderer 150 hk dieselmotor, firehjulsdrift og grei utstyrspakke. Pluss på nye 15.000 kroner for sjuseteren.

Publisert Sist oppdatert

Normalt er jo Audi først ute, så følger Volkswagen og deretter kommer Skoda tuslende etter. Ikke slik denne gang. Nå er Skoda først med det siste: Kodiaq, en folke-SUV med mye plass og inntil sju seter i tre rader.

Naturligvis skal også VW har en lang og Kodiaq-liknende Tiguan, men det skjer neppe før på neste høsts Frankfurt-messe.

Kodiaq prisstarter på rundt 310.000 kroner.

– Jeg sier cirka, for vi er ikke ferdig med prisforhandlingene, så det kan bli justeringer. Men stipulert volum på 2300 biler neste år ligger fast, sier Jan Erik Haugen, Skodas norske kommunikasjonsansvarlige. Haugen bekrefter at forhandlerne får demobiler i mars og de første kundene kan kjøre hjem med Kodiaq et par, tre uker senere.

For 310.000 kroner for du en 4,7 meter lang SUV med enkleste utstyrsnivå, 125 hk bensinmotor, kun forhjulsdrift og fem seter.

Haugen tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges.

Du kjenner igjen disse prisene fra VW Tiguan? Ja, helt riktig det. Siden folkebilene til både VW og Skoda bygges over samme tekniske lest (MQB-plattformen) er det lite å hente på pris dersom utstyr og materialvalg i interiøret ellers er likt. Da er det enklere å tilby litt mer plass og heller redusere litt på utstyrspakken. Slik har Skoda funnet sin plass i VW-familien, og ser ut til å leve greit med det.

Derfor vil Skoda Kodiaq koste omtrent det samme som den noe mindre Tiguan.

Når du leser dette har jeg akkurat satt meg bak Kodiaq-rattet. Derfra skal jeg oppdatere deg i løpet av dagen.

Det unike med Kodiaq, eller Skoda XXL om du vil, er først og fremst de mange kombinasjonsmulighetene av motorer og drivlinjer.

Mitsubishi Outlander blir nok også i 2017 en lei konkurrent for mange flere enn Kodiaq, men ikke glem BMW 2-serie Active Tourer / Gran Tourer i dette bildet. Ja, jeg vet at de defineres som flerbruksbiler, men jeg er ganske sikker på at Skoda-folket ser på den som en konkurrent i Norge. Alt annet vil være dumt.

Nedenfor har jeg satt sammen en liten konkurrentsammenlikning.

Skoda Kodiaq

Her er valgmulighetene mange.

Tohjulsdrift:

  • 1,4 TSI 125 hk (B) – M/6
  • 1,4 TSI 150 hk (B) – 6/DSG
  • 2,0 TDI 150 hk (D) – 7/DSG

Firehjulsdrift:

  • 1,4 TSI 150 hk (B) – M/6 og 6/DSG
  • 2,0 TSI 180 hk (B) – 7/DSG
  • 2,0 TDI 150 hk (D) – M/6 og 7/DSG
  • 2,0 TDI 190 hk (D) – 7/DSG

Mitsubishi Outlander
En svært populær bil og nest mest kjøpte uansett klasse så langt i år. Omtrent like stor og rommelig som Kodiaq, prismessig sammenlignbar, men har mindre bagasjerom når andre og tredje seterekke legges ned.

Mer enn ni av ti Outlander-kjøpere velger den ladbare hybriden som automatisk er automatgiret, men her forsvinner den tredje seterekken. 99 prosent av kundene skal ha 4x4.

Nissan X-Trail
47. mest kjøpte bilmodell i år. Mer enn ni av ti velger diesel, og to av tre skal ha 4x4. Bensinutgaven er kun forhjulsdrevet, så 4x4 er enn så lenge bare i kombinasjon med dieselmotor. Dieselmotoren leveres både med 4x4 og med automatgir, men overraskende nok ikke i kombinasjon.

BMW 2-serie Active Tourer / Gran Tourer
Men dette er jo flerbruksbiler? Ja, men de er veldig populære (nummer 20 på OFV-listen i år), har grei bakkeklaring, og nesten alle som kjøper den skal ha 4x4. Mer enn ni av ti velger ladehybriden.

Jeg er ganske sikker på at denne BMW-en stjeler SUV-kunder fordi den er en ekte crossover, det vil si både litt 4x4-SUV, litt flerbruksbil og litt stasjonsvogn – akkurat en slik bil mange trenger for å dekke alle familiære gjøremål gjennom uka.

Volum i liter som * 7 seter, som **5 seter. Kilde: OFV

Skoda Kodiaq og viktige konkurrenter

Merke

modell

Skoda

Kodiaq

Mitsubishi

Outlander

Nissan

X-Trail

Kia

Sorento

Land Rover

Disco. Sport

BMW 218

Gran Tourer

Pris billigste

Ca 310.000,-

379.900,-

328.000,-

592.400,-

541.950,-

343.100,-

Pris 4x4/7 s

Ca 445.000,-

456.600,-

403.000,-

592.400,-

579.850,-

448.300,-

L/B/H cm

470/188/168

470/181/168

464/182/171

478/189/169

460/207/172

456/180/161

Motor

150 hk (D)

150 hk (D)

130 hk (D)

200 hk (D)

150 hk (D)

136 (D)

Moment

340 Nm

360 Nm

320 Nm

441 Nm

380 Nm

330 Nm

0-100 km/t

9,5 sek

10,2 sek

11,0 sek

9,0 sek

10,3 sek

9,8 sek

Toppfart

197 km/t

200 km/t

186 km/t

205 km/t

180 km/t

195 km/t

Forbruk

0,53 l/mil

0,53 l/mil

0,53 l/mil

0,57 l/mil

0,53 l/mil

0,50 l/mil

Bagasjerom

270* - 2065

494** - 1608

135*- 1982

142*- 1662

479**- 1698

560**- 1820

Bakkeklaring

18,7 cm

19,0 cm

21,0 cm

18,5 cm

21,2 cm

16,5 cm

Tilhengervekt

2500 kg

2000 kg

2000 kg

2500 kg

1800 kg

1600 kg

Powered by Labrador CMS