-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koreansk folkebil
Hyundais nye i30 er prisgunstig, men mangler en viktig ting for å bli en storselger.
Med en startpris på i underkant av 250.000 kroner for rimeligste modell er Hyundai i30 absolutt konkurransedyktig mot en storselger som Volkswagen Golf.
For denne prisen får du bilen med den nye tresylindrede turbomotoren på én liter og 120 hestekrefter med 170 newtonmeter moment. Det høres ikke spesielt imponerende ut, men faktum er at dette er en svært så kompetent kraftpakke ute på landeveien.
Bilen leveres standard med sekstrinns tettsteget manuell girkasse. Selv uten overdreven bruk av denne går bilen godt selv i tyngre motbakker. Turboen sørger for moment selv om turtallet ikke ligger opp mot rødmerkingen.
Svakheten
Den største svakheten på en ellers moderne utseende bil er i første rekke at den ikke leveres med noen ladbare drivlinjer. Det betyr at så langt er det ikke sagt noe om hverken ren el-drift eller ladbar hybrid. Resultatet av dette er at i30 ikke vil kunne hevde seg blant bestselgerne når det ladbare markedet i Norge nærmer seg halvparten av totalsalget.
Hyundai i30 tilbys både med bensin- og dieselalternativer, men importøren har valgt å utelukkende ta bilen til Norge med bensinmotorer.
Den allerede nevnte enliteren blir trolig bestselgeren, men det finnes også et større alternativ i en firesylindret 1,4 liter som også kan leveres i kombinasjon med syvtrinns dobbelclutch-girkasse.
Den «store» motoren har også turbo og yter 140 hestekrefter og 242 newtonmeter moment. Med denne under panseret er selvsagt bilen sprekere, men faktum er at den lille motoren er tilstrekkelig for all normal kjøring for folk flest.
– De endelige prisene på bilen er ikke klare, så basisprisen på i underkant av 250.000 kroner er først og fremst indikasjon om hvor vi har ambisjoner om å legge oss prismessig. Med den største motoren og «full pakke» vil bilen komme på i overkant av 300.000 kroner slik det ser ut nå, sier informasjonssjef Morten Brusletto hos den norske Hyundai-importøren.
Merkevaren
Hyundai har gjennom de omtrent 25 år bilene har vært på markedet i Europa og Norge bygget opp merkevaren skritt for skritt. 90 prosent av bilen er designet og produsert i Europa.
Ved lanseringen på det norske markedet i mars/april vil i30 bli tilgjengelig som femdørs kombi, og går altså rett inn i Golf-klassen. Noe senere kommer også en stasjonsvogn, en N-modell (som er Hyundais svar på BMWs M-modeller) og en kupe.
Utseende på bilen blir fort en subjektiv greie, men Hyundai har gjort en lang reise fra det helglatte «såpestykke-designet» bilene hadde for 25 år siden. Den nye i30 er en topp moderne kompaktklassemodell som foruten de manglende drivlinjealternativene ikke står tilbake for noen av sine europeiske konkurrenter.
Nykommeren er litt lettere enn forgjengeren takket være mer bruk av høyfast stål, karosseriet er 20 prosent stivere og styringen er 10 prosent mer direkte enn før.
Hyundai solgte drøye 503.000 biler i Europa i 2016, og ambisjonen er å bli det mestselgende asiatiske bilmerket i Europa innen utgangen av 2021.
På veien dit har Hyundai planer om å lansere 14 elektriske bilmodeller innen 2020, og allerede i Genève i mars viser den koreanske bilgiganten frem sin neste generasjon brenselcelle-bil.
Planer og ambisjoner til tross – Hyundai skal som koreansk merkevare kjempe om aksepten i et konservativt og kresent Europa. Det skal holde hardt.