-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Veteran i dobbelt forstand
Og inn triller – kanskje ikke rette ordet, for det låter mer enn 850 kubikk egentlig har lov til å låte – men i hvert fall så har vi en regnvåt 30-modell her, med en like våt 31-modell bak rattet. Dette er Classic Car Show på sitt beste.
Nå er ikke akkurat Hans Hernæs og hans MG Midget, M Serie, ukjent i miljøet. Verken i veteran-miljøet, sportsbilmiljøet eller racing-miljøet. For begge er også fremdeles aktive på racerbanene i historisk sammenheng.
Ganske barka er de også. Mens bilene rundt omkring forsiktig ble lirket ut av tempererte hengere med fuktighetskontroll (greit, jeg overdriver, det var ikke mange pingler der i går) hadde de to 85-pluss årgangene virkelig satt sprut&sølespor etter seg opp mot Gjelleråsen og ned igjen på andre siden. Og begge lagde meget fornøyde lyder da de hadde landet.
Kjøpte den i 1965
Bilen har vært i Norge hele livet, opprinnelig kjøpt privat på fabrikken av en nordmann. Hernæs kjøpte den i 1964, endret hekken slik at den kom tilbake til original-fasongen, men fremdeles med duk oppå trespanter – har man et fleksibelt chassis er det like greit at hele greia flekser.
Etter den lille hekk-operasjonen har bilen aldri vært utsatt for noe i nærheten av restaurering. Den har bare vært godt vedlikeholdt, forteller Hernæs.
Og du må gjerne syns at 20 hester fra 850 kubikk ikke høres så veldig Super ut, men her har du direkte aner fra Hispano Suiza under panseret, du har en liten, håndterbar bil der man sitter halvveis på utsiden med hodet langt over frontruten, du har nesten ikke noe vekt og verdens raskeste girkasse – hvis du kan dobbeltclutche. Jeg kan love deg at den lille grønne etterlater et ganske mektig inntrykk der ute på landeveien, ja.
Bruksbil
Denne bilen kommer aldri til å vinne noen Concours d’Elegance. Ikke skal den det heller. Det er viktigere at den er i god mekanisk bruksstand enn at den skal skinne. Se for eksempel på de mekaniske bremsene på forhjulene med stag og kjøleribber. På denne bilen ser det virkelig ut som om de virker og at de faktisk virket for bare en halv times tid siden. Sammenlikn dem med skjønnhetskonkurransebiler der eieren har finbehandlet all mekanikken med tannbørste, og fortell meg så hva som er flottest.
Eller for å si det på en annen måte, denne gamle Midgeten er noe av det flotteste du finner på Classic Car Show på Hellerudsletta i dag og de neste to dagene.
Og sjekk så hvilken rute Hans Hernæs skal ta når han kjører bilen hjem fra Showet mandag kveld. Still deg opp med ørene på analog hi-fi innstilling og håp på sprutende regn. Det vil bli en låt og et syn man alt for sjelden opplever mer.