-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kulturforskjeller
Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Først publisert i Bil 7/8-2019.
I et land hvor hvert elbilsalg applauderes av myndighetene og hvor det slenges fyrop etter dem som velger dieselbil, klarer Skoda seg forbausende bra.
Selv om dieselbileierne skaffer seg biler som er nær like rene som bensinbilene, straffes med de høyeste bompengesatsene og trues med å bli stengt ute fra hovedstaden på de mest forurensede dagene.
Like fullt var Skoda Octavia sjuende mest valgte bilmodell i mai og den 13. mest kjøpte så langt i år, nær fire av fem som kjøper Octavia velger dieselvarianten og Octavia står for hvert tiende dieselbilkjøp i Norge.
Ikke el
Hvor ligger forklaringen? Den enkle er at dieselhysteriet i stor grad frontes innenfor Ring 3 i Oslo, og det fins tusenvis av bilkjøpere utenfor denne ringen som ser langt mer pragmatisk på bilvalget, og derfor ender opp med det de faktisk har bruk for.
Men også Toyota, som heller ikke tilbyr elbiler, og i meget begrenset grad tilbyr ladehybrider, så langt har hatt stor suksess med å videreutvikle den selvladende hybridteknologien de var først ute med å kommersialisere for 22 år siden.
Med en komplett pakke av batterielektriske biler hadde Toyota sannsynligvis vært det soleklart største bilmerket i Norge, men som Skoda mot mange odds har maktet å selge dieselbilene sine, gjør Toyota det så bra uten elbiler at de i mai ble største personbilmerke.
Det sier meg at andre kriterier som bilkvalitet og kundebehandling i ganske mange tilfeller trumfer statsfinansiert elbilpolitikk.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.