Kulturforskjeller - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Kulturforskjeller - del 1
BILTEST: Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Tilbake
Corolla er Toyotaen som fyller mange av disse kriteriene. Corolla bygges riktignok i mange varianter og en rekke ulike (bensin-)motoralternativer rundt i verden, men til Norge tas den bare som femdørs kombi og stasjonsvogn, og hvor kundene kun kan velge mellom to bensinhybride motorvarianter, alle naturligvis med CVT automatgir.

Ved å skrote Auris som navn fordi det aldri ble den suksessen Toyota hadde håpet, og samtidig børste støvet av Corolla-navnet ved siste modellendring, er Corolla tilbake.

Corolla er ikke lenger en liten bil, nå 4,64 meter lang og med et bagasjerom nesten like stort som i Skoda Octavia. Så hva var vel mer naturlig enn å la de to møtes i duell for å sjekke ut hvem av dem som gir mest bil for pengene? Som sagt så gjort, vi la i vei med en 190 hk bensin-Octavia og en 180 hk bensinhybrid Corolla.

Fire hovedpunkter skiller de to: 4x4, drivstofforbruk, plass og tilhengervekt.

Alt nytt
La meg begynne inne i bilene. Med Corolla har Toyota tatt klagene på det simple interiøret i Auris på alvor. Knapt noe er videreført, alt framstår som moderne, bilen har headupdisplay på frontglasset med mye informasjon og god grafikk, varme i rattet, panorama glasstak, bakluke som åpnes elektrisk, ryggekamera med automatbrems for hindringer bak og på siden bak er naturligvis på plass, samt at bilen har all førerstøtteteknologi som Euro NCAP krever for å gi fem sikkerhetsstjerner.

Men fortsatt er Toyota knipen på rattlengdejusteringen. Hvorfor skal akkurat den detaljen være så vanskelig, når nesten alle andre får det til?

Instrumenteringen består av en skjerm og to mekaniske instrumenter på hver side. Hvorfor ikke alt er digitalt som på Skoda, kan ikke forklares med annet enn at Corolla selges i land som ligger langt bak Norge i digitalisering.

Best på skjerm 
Octavia har etter siste oppgradering uten tvil den mest moderne instrumentgrafikken av de to testbilene, dog med noen færre valgmuligheter enn i Volkswagen, Audi og nyere Skoda-modeller som eksempelvis Karoq.

På instrumentgrafikk og infotainment ligger VW-konsernet foran de fleste.

Testteamets deltakere er uenige om hvilken bil som er best å sitte i foran. Toyota har el-regulering av begge stolene foran, på Skoda er den manuell, men begge er gode å sitte i og ingen av dem har forlengbar sittepute. Selv om Toyotaen var utstyrt med soltak, ødela det ikke for takhøyden foran.

LES VIDERE: 

Innledning

Del 1

Del 2

Poeng og konklusjon

Testdata

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: