-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Den fleksible
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
4,38 meter lange Skoda Karoq befinner seg i størrelse mellom storebror Kodiaq og lillebror Kamiq.
Karoq vinner på mange punkter. Den har best innvendig plass og klart størst bagasjerom både som femseter og ikke minst som toseter takket være muligheten til å ta ut baksetene, ett og ett. Kjekt den dagen du eksempelvis skal hjelpe noen å flytte.
Ingen av de andre testbilene er i nærheten av denne fleksibiliteten.
Betydelig større utvendig høyde, Karoq er eksempelvis 10 centimeter høyere utvendig enn Kia XCeed, gir mer innvendig plass, gjør det enklere å sitte både høyt og forholdsvis rett, for dem som liker den typiske SUV-sittestillingen. Å sitte høyt gir alltid bedre utsikt til trafikken.
Men ikke alle liker høy sittestilling, også det har Skoda tatt hensyn til ved at setene foran kan jekkes så langt ned at SUV-opplevelsen nærmest forsvinner.
Flere i testteamet mente at de satt best i Skodaen.
Høybygg gir alltid litt mer vaggende oppførsel på veien, men ærlig talt: Karoq kjører så bra at de som har noe å klage over etter å ha jobbet seg gjennom de fire ulike kjøreoppsettene (øko, normal, sport og individuell), befinner seg i feil bilklasse.
Men her er mer å løfte fram for Skoda. Der de to andre testbilene mer eller mindre mangler kroker til å henge fra seg handleposene, har Skoda hele fire solide kroker, to på hver side. Og om ikke det er nok, fungerer lyset i bagasjerommet også som lommelykt. Smart det. Smart også med flybord med egen boks/flaskeholder.
Om jeg har glemt paraplyen og isskrapen i tanklokket? Neida, isskrapen er det, men av Skodas SUV-er har kun storebror Kodiaq paraply i dørene.
Det slo testteamet etter bare noen mils kjøring, hvor konservativt Skoda bygger sine biler. OK, Skoda må passe seg for ikke å bli for bra og derigjennom ta opp konkurransen med VW. Fy og fy!
Utstyr i Skoda koster penger. Skinn, parkeringsassistent, oppgradert musikkanlegg, beste navigasjonsanlegg (oppkalt etter polfareren Amundsen) og mer til gjør bilen til den klart dyreste i testen, med sluttpris på 475.932 kroner.
LES VIDERE: