VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

VW Tiguan eHybrid

Mitsubishi Eclipse Cross mot Volkswagen Tiguan

Hybride utfordrere - del 2

Mitsubishi og Volkswagen er igjen blitt konkurrenter og møtes ved stikkontakten. Vi ser nøyere på hva som skiller og forener Mitsubishi Eclipse Cross og VW Tiguan eHybrid.

Publisert Sist oppdatert

HEADUP DISPLAY
Pluss for headupdisplay, men trekk for at det ikke viser informasjonen på frontglasset, men på skjerm som ikke er mulig å regulere høyt nok slik at jeg kan se den med setet i nedre posisjon.

Selv om sitteputen på forstolene ikke kan trekkes ut, satt testteamet godt i Mitsubishien. Den høye sitteposisjonen foran (mye høyere i laveste posisjon enn i Tiguan) gir mer utpreget SUV-følelse.

69 cm til beina i baksetet er dårligere enn i Tiguan, men likevel bra. Mitsubishiens største utfordring ligger i at det bakre soltaket bygger så mye ned at undertegnede, til tross for 92 cm høyde fra seteputen til taket, skaller i taket. Batteriet plassert under gulvet reduserer sittehøyden over gulvet, som igjen gjør at langbeinte mister støtte til lårene.

MINDRE BAGASJEPLASS
I ladehybrider ofres bagasjeplass på teknikkens alter. I Tiguan reduseres volumet med 140 liter sammenliknet med fossilbilen, mens volumet er redusert fra 463 liter i Outlander, til 328 liter med seteryggene oppe i Eclipse Cross. I tillegg kommer 35 liter under gulvet til nødladekabelen. I Tiguan må kabelen ligge i bagasjerommet, hvilket betyr at den blir liggende hjemme uten at det gjør noe fra eller til. Ingen trenger å nødlade en ladehybrid.

Ute i trafikken viser de to helt forskjellig ansikt. Tiguan med 245 tilgjengelige hestekrefter og 176 kg mindre bilvekt å dra på både oppleves og er målbart kjappere enn Eclipse Cross. Men Mitusbishis omprogrammeringen av CVT-kassen har i det minste gjort Eclipse Cross langt raskere i forbikjøringsfart mellom 50 og 80 km, så den målbare forskjellen betyr mindre i praksis. Heller ikke Tiguan er noen sportsbil, selv ikke med GTE-knappen inne.

4X4
Mitsubishis styrke kobles naturlig nok direkte opp mot elmotoren bak med de framkommelighetsfordeler firehjulsdrift gir på dårlig vei, og særlig når snøen laver ned. Her vil Eclipse Cross udiskutabelt være Tiguan helt overlegen. Mitsubishi har også lagt inn flere programmer for å gjør livet enklere for dem som føler seg ukomfortable med å kjøre under vanskelige forhold.

I hybridiseringsprosessen av MQB-bilene landet Volkswagen på å turbomate en 1,4-liters bensinmotor. Den gir alene 150 hk. Mitsubishis valg har paralleller til Toyota med stort sylindervolum (2,4 liter), men uten turbo. Målt mot Outlander er bensinmotoreffekten i Eclipse Cross i tillegg tatt ned til beskjedne 98 hk, men målt mot forbruk ser det ut til at den ene løsningen ikke har noen opplagte fordeler i forhold til den andre fordi elektronikkens styring av elmotorkraften avgjør sluttresultatet, som i testbilenes tilfelle på papiret ender ganske likt.

Eclipse Cross/Outlander er eneste ladehybrider jeg kjenner til med DC-hurtiglading (Chademo). 80 prosent batterifylling gjøres fra tomt batteri på 25 minutter. Men hvem har behov for å hurtiglade en pluggin?

LIK REKKEVIDDE
Rekkeviddetest under helt like forhold (5 til 7 varmegrader på kjørestrekningen) ga begge et avvik på tre kilometer i forhold til oppgitt rekkevidde, som er henholdsvis 45 km for Mitsubishi og 49 km for VW. I tillegg kjørte jeg en ekstra runde med Tiguan noen dager senere på samme veistrekning og med samme fart, men i 17-19 varmegrader. Da koblet bensinmotoren inn først etter 60 km.

Jeg møtes ofte med spørsmålet om hvor miljøvennlig det er å slepe rundt på en tung batteripakke, når energien i den kun holder til 40-50 km kjøring? Akkurat den diskusjonen lar jeg ligge i denne duellen, fordi enkelbrukers daglige kjøremønster avgjør ladehybriders utslipp målt mot fossilbiler. Men husk at en ladehybrid fungerer som hybrid når ladestrømmen tar slutt, og hybridløsningen uansett kutter forbruk fordi den regenererer energi.

Når man kjenner en bils elrekkevidde og forbruk som hybrid, er det lett å regne ut skjæringspunktet for når det lønner seg å velge dieselmotor framfor ladehybride bensinvarianter.

UTØRST
Ifølge offisielle forbruksmålinger klarer ladehybrider seg nesten på lukten av bensin. WLTP-tallene sier at Tiguan ikke slurper i seg mer enn 0,17 liter per mil, mens Eclipse Cross bruker 0,20 liter per mil. Kjører du mindre enn fem mil om dagen og er nøye med å lade bilen til neste dags bruk, så holder det med bensinlukten.

Jeg har hørt skrekkhistorier om ladehybriders virkelige forbruk med tomt batteri, men tro meg, forbedret teknologi har senket bensinforbruket. Så på en drøyt 100 mil lang reise med tomt batteri, endte Tiguan-forbruket på 0,55 liter/mil (130 gram CO2 per km). En kortere test, 158 km med fulladet batteri og 63 km i gjennomsnittsfart ga 0,33 liter/mil i forbruk.

Mitsubishi Outlander var kjent for å være tørst. Eclipse Cross er dessverre ikke mye bedre, så i ladestrømløs test forbrukte den under helt normal kjøring 0,72 liter per mil, som er lik 166 gram/km i CO2-utslipp.

Siden poenget med ladehybrider er å senke CO2-utslippet, har Mitsubishi fortsatt en jobb å gjøre.

LES VIDERE:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS