Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500

Bytryner - del 1

Trenger du en ekstra stor håndveske, eller accessoirer til en dag på byen – har du kommet til testen for deg.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Klin gæær’n

Ved første øyekast kan de to konseptene virke likere enn de egentlig er. For mens 500 i utgangspunktet kommer i ganske få modellvarianter, og med det som viser seg å være et ganske begrenset utvalg av ekstra tilbehør – går Opel i motsatt retning.

Fargevalg er i seg selv en ting, du kan også ha innsatser til felgene, dekaler, ulike materialvalg i dashbordet og ikke minst – en imitert innvendig blå himmel med en haug LED-lys som skal gi deg den eneste tilgjengelige stjernehimmelen vest for Rolls-Royce.

Det kan muligens virke som en litt kul ide når du sitter der for å spekke opp bilen din. Men etter å ha testet det ut på representanter for målgruppen var den samlede konklusjonen – glem det.

Selv om ideen med skreddersydde løsninger er ganske morsom, mistenker vi at det kommer til å gå relativt raskt over, og kanskje skygger litt for noen av de gode egenskapene som finnes i Adam.


Smart

På plass bak rattet i Adam blir vi faktisk imponert over hvordan Opel har klart å pakke inn knapper og instrumenter som i utgangspunktet er hentet rett fra Corsa og få dem til å se kule ut. Setene er, som så ofte i småbiler, litt i korteste laget, men takket være vinkel og støtte finner testteamet seg greit til rette. Rattjusteringen er god nok til å finne en bra plass, selv for langbente nordmenn.

Det er da også i forsetet du skal befinne deg i disse bilene. Bakseteplassen i Adam er riktignok delvis tilstedeværende. Men tilgangen til baksetet er svært dårlig, og det gjør den ikke spesielt godt egnet for den som skal ha med seg unger på regelmessig basis.

Bagasjeplassen i vår testbil blir også redusert ganske betydelig, fordi den tilgjengelige plassen under bagasjegulvet er erstattet med en gedigen subwoofer. Bra for lyden – ikke så bra om bagasjeplass betyr noe.

I tillegg til at det lyder bra, har Opel kommet opp med en smart skjermløsning i bilen. Den tar utgangspunkt i at du uansett har en smarttelefon som har mye av den funksjonaliteten som finnes i mange moderne bilanlegg. Det betyr for eksempel at du i stedet for å ha en egen GPS og navigasjonsenhet i bilen, kobler du telefonen din opp mot en applikasjon i Adam, og bruker GPS-enheten i telefonen. Den viser kart og kjøreanvisninger på den store skjermen – smart!

Interiøret i Fiat er betydelig enklere og sånn sett tro mot originalen. Det er også et resultat av at 500 nå faktisk har blitt seks år gammel, og det har skjedd mye, ikke minst når det gjelder bilens forbrukerelektronikk på de årene. Den lille skjermen som viser radiofrekvensen understreker forskjellen mellom de to.

Setene er også preget av at her har retrobølgen rullet helt inn i detaljene. Selv om setene i utgangspunktet ser bra ut – er de ikke like gode som setene i Adam. En litt smalere kupé gjør også at du sitter nærmere passasjeren enn du er vant til.

LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Fiat 500
- Testvurdering og poeng Opel Adam

Powered by Labrador CMS