-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fornuft – og en smak av følelser - del 2
Da første generasjon av Toyota RAV4 og Kia Sportage kom til Norge omtrent samtidig med de Olympiske Leker, definerte den første en ny klasse kompakte SUVer, mens den andre var det vi gjerne kaller for en genuin drittbil. Snaut 20 år senere er svært mye forandret.
- Del 1
På plass bak rattet i RAV4 er det stor grunn til å glede seg. Den representerer etter testlagets mening det største enkeltskritt fremover for Toyota på mange år, når det kommer til introduksjonen av en ny modell. Det er lett å finne en god sittestilling, rattet kan reguleres tilstrekkelig, også i lengderetning, og følelsen i knapper, dashbord og interiør er god.
Begge bilene styrkes av at de kjennes som om de er godt skrudd sammen. Det bærer preg av at selv om det skulle gå litt hardt for seg, både innvendig og utvendig, vil disse bilene henge godt sammen.
En styrke er også støynivået som er på et hyggelig lavt nivå i begge bilene. En ting er det rene desibelmålet som vi henter ut, noe annet er den opplevde støyen. Dessuten viser begge bilene svært liten forskjell når vi måler støyen på fin og grov asfalt, noe som indikerer at man har gjort en skikkelig jobb.
Instrumentene er lettleste, både i dagslys og når det er mørkt. Begge bilene er også utstyrt med gode skjermer som, i tillegg til å gi navigasjon og multimediamuligheter, har ryggekameraer av svært god kvalitet. Når bildet og utsnittet er så godt som på disse to, er det et svært godt hjelpemiddel – enten du skal parkere eller hekte på en tilhenger.
Det er svært enkelt å koble opp telefon og musikkavspillere via blåtann i begge bilene.
Større
Sammenlignet med forgjengeren er nye RAV4 hele 20 cm lengre over en akselavstand som er strukket med 10 cm. Den ekstra lengden kommer både passasjerer og lasterom til gode. Det er sjeldent baksetepassasjerer kan nyte så mye benplass som her. Bakdøra er stor nok, og med nok åpning til at det er greit å komme ut og inn, eller å håndtere småbarn som skal ut og inn av bilen.
Det er ikke så mange centimeter som skiller ned til Kia, men særlig i baksetet sitter du hakket bedre i Toyotaen. I forsetet er det rett og slett justeringsmulighetene i RAV4 som er bedre, i Sportage kunne vi tenkt oss å kunne løftet setet litt i forkant, det hadde også bidratt til bedre lårstøtte.
Når det gjelder bagasjeplassen, har RAV4 økt betydelig fra forgjengeren, 547 liter er 77 liter mer enn forgjengeren, det er likevel noen få liter mindre enn i Sportage, som har 564. I praksis er det en relativt liten forskjell. Begge bilene har bagasjerom som er enkle å utnytte, og Toyota har forstått at topphengslet bakluke fungerer – også for amerikanere.
Komfortable
Ingen forventer at en SUV skal være spesielt sportslig å kjøre – heller ikke dette testteamet. Vi synes imidlertid det er sympatisk med en styring som formidler noe av kontakten med underlaget, det har noe med trygghet å gjøre.
Begge bilene leverer svært godt når det kommer til komfort, enten det gjelder på motorvei, landevei eller på småveier som har fått solid juling av telehiv gjennom våren. Hjulopphenget oppleves ikke like billig som på enkelte konkurrenter som Mitsubishi ASX.
Når det kommer til styrefølelsen, er den best på Kia. Det er tydelig at de koreanske ingeniørene har lagt europeiske konkurrenter til grunn når bilen har blitt satt opp. Når det gjelder RAV4, er det ikke dårlig, men den må se seg slått av Sportage på dette området. Begge de to bilene er i utgangspunktet forhjulsdrevne, men fordeler selvsagt drift til bakhjulene ved behov. I tillegg kan du elektronisk låse fordelingen 50/50, noe som kan være greit på ubrøytet vintervei, eller når båten skal tas opp.
På motorsiden er RAV4 utstyrt med en 2,2-liters diesel på 150 hester, mens Kia stiller med sin toliter på 136. I praksis er det ikke enkelt å kjenne stor forskjell på de to motorene. Det skiller bare 20 Newtonmeter i moment, og når Kia er 80 kilo lettere og har en litt mer tettsteget girkasse, utjevnes forskjellene ytterligere.
På forbruksmålingene ser vi, som også tidligere tester har vist, at Kia ender opp med et høyere forbruk enn det som er oppgitt. Mens oppgitt forbruk på 0,57 er identisk med Toyota – ender testforbruket på 0,70. Det tilsvarende tallet for RAV4 er 0,66.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota RAV4
- Testvurdering og poeng Kia Sportage