-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Trivsel i nærmiljøet - del 2
Naturligvis kan du kjøre hvor langt du vil med Audi A1 og Mini Cooper, men begge trives best i nærmiljøet.
Minimale
Ikke bare er det trangt bak, men avstanden mellom B-stolpen og bakseteputen er kun 24 cm, hvilket betyr at voksne føtter med normal skostørrelse nærmest må skrus inn.
Audis valg av større avstand mellom dørstolpe og setepute (29 cm) gjør det lettere å komme inn og ut av baksetet. I tillegg er setet bedre å sitte i, selv om du nærmest sitter på gulvet.
Minis bagasjerom (278 liter) oppleves større enn det faktisk er fordi gulvet kan plasseres i flere nivåer, hvorav ett gir helt flatt gulv når bakseteryggene legges ned. Som toseter laster Mini mer enn nok for et par på tur.
En fiks Mini-løsning låser bakseteryggene i 90-graders vinkel. Hensikten er å gi maksimal plass der bak og likevel kunne bruke seteryggene som en effektiv sperre mot av bagasjen kommer framover ved kraftig bremsing. Ulempen er at setet da ikke kan brukes til å sitte i.
Også Audi A1 justeres bagasjeromsgulvet i flere nivåer. Bilen laster hele 150 liter mer enn Mini når baksetet inkluderes i varerommet. 335 liter er hele 65 liter opp fra forrige generasjon A1.
Ingen av bilene har fornuftige kroker til å henge handleposene på. Hvorfor skal dette være så vanskelig i bruksbiler, når Skoda får det så greit til?
Ikke navi
At bilene har cruisekontroll skulle bare mangle, men de er begge kun av den «dumme» typen som ikke leser trafikken foran. Mini forholder seg heller ikke aktivt til kjørefeltoppmerkingen.
Siden Audis standardpakke i Norge inneholder aktiv filassistent, ser det ganske rart ut at cruisekontroll koster nær 4000 kroner ekstra og aktiv cruisekontroll nye 4000 kroner. Samspillet mellom de to hjelpemidlene gjør at bilen nærmest kjører av seg selv på motorveier med god oppmerking.
Ingen av bilene har navi. På premiumnivå oppleves sånt bare gjerrig og etterlater et inntrykk av at premium langt fra er så premium som produsentene vil ha det til.
Sånn sett bæres bilene av mulighetene for kostbar skreddersøm. I basisversjon er de begge så ribbede at de knapt vil være interessante i bruktmarkedet.
Retroinspirerte modeller var en periode høyt på flere bilprodusenters agenda, men ytterst få lyktes. Se bare på hvor dårlig det gikk for VW da de for drøyt 20 år siden forsøkte å lansere en moderne Boble.
Noen lyktes derimot fullt ut med å gjenoppta eller videreføre historien. BMW med Mini fra 2001 er en av dem. Fiat med modellen 500 (fra 2007) og Ford med Mustang (fra 2005) er to andre.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata