-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slår til igjen:
Koenigsegg tar hjem ny 0-400-0
Koenigsegg eide null til fire hundre og tilbake igjen. De satte den i fjor. Etter at Rimac hadde blandet seg opp i det. Nå har svenskene gjort det enda bedre.
Det var vel Bugatti som startet denne øvelsen?
Sammenliknet med å sette absolutte fartsrekorder forlanger ikke denne øvelsen særlig meget av arrangement og fasiliteter.
Mens toppfartmåling krever lang strekning for å akselerere opp til toppfart, så en kilometer å måle den på, og så en ganske lang stripe for å bremse ned, holder det med et par kilometer for denne aks&brems-virksomheten.
Koenigsegg, for eksempel, har anlegget rett utenfor døren – en gammel flystripe.
Så da Bugatti oppfant den nye sporten og gjorde den på 42 sekunder i 2017, skjønte Koenigsegg at her hadde de virkelig en mulighet. Det tok ikke mange ukene så hadde de kuttet fem sekunder av Bugatti-tiden og etablert et nytt mål på 37,28.
Fra Agera til Regera
Siden ingen bet på kroken gjorde Koenigsegg en ny innsats. Vi er i 2019, og de byttet ut Ageraen med Regera og klokket inn 31,49.
Fire år tok det før Rimac trengte litt oppmerksomhet rundt Neveraen igjen. Det fikk de med 29,94.
Da brukte ikke svenskene mye tid på å svare. Regeraen ble fyrt opp igjen og tiden endte på 28,81.
Men så har Christian von
Koenigsegg sagt at han kommer aldri til å bygge en raskere bil enn Jesko i
Absolut-konfigurasjonen, og det trengte han åpenbart i vise.
(saken fortsetter).
Mangler aero
Den er bygget først og fremst for toppfart og med mindre vekt på marktrykk. Den mangler en del av den aeroen de andre har for at strømlinjene skal bli optimale.
Cw-verdien er oppgitt til 0,278 – svært lavt i hypebil-miljøet.
Ikke har den en låvedør av en flip-up aero-brems for å hjelpe de stakkars skivebremsene heller. Det viste seg at det ikke spilte noen rolle:
På tross av at den mistet et sekund i bremseseksjonen i forhold til Regera, tok den det fint igjen med overlegen aks.
Svaret var tydelig: 27,83 sekunder.
Tre andre rekorder
Det som er så greit med denne rekorden er at det er så enkelt å henge på et par andre. I dette tilfellet tok Koenigsegg med seg tre til:
- 0-400 km/t: 18,82 sek.
- 0-250-0 mph: 28,27 sek.
- 0-250 mph: 19,20 sek.
– Dette bekreftet at vi ha grunn til å vente store ting av denne bilen, sa Christian von Koenigsegg da de kunne pakke sammen måleutstyret.
– Det viser også at vi har vært ganske nøyaktige i våre simuleringer og beregnede verdier og gir oss tro på at vi trygt kan gå for den absolutte hastighetsrekorden.
Det vil si, bryte 500 km/t muren (og 300 mph) som så mange er ute etter for tiden. Ageras toppfart er kalkulert til 531 km/t.