BMW 120i Cabriolet

Søker du kjøreglede, er BMW 120i et sikkert førstevalg. Bakseteplass? Glem det.

Publisert Sist oppdatert
BMW 120i Cabriolet

Innledning

BMW 1-serie cabriolet har et førermiljø som er mer kompakt og trangere enn i Audi A3, vi har følelsen av å "kle på oss bilen". Det er ikke fullt så god oversikt over instrumenter og brytere som i konkurrenten. Skinnsetene (18.700 kroner ekstra) gir nydelig sittekomfort og er faktisk mindre glatte enn stoffsetene i Audien.

Venstrefoten finner ro på en god fothviler og høyrebenet får ditto sidestøtte mot midtkonsollen. På minussiden merker vi oss at det er dårlig med plass til å legge fra seg mobiltelefon og andre småting. Som i Audien er det en luftdyse på hver side av rattet, som sørger for varme hender når du kjører åpent i kaldt vær.

I baksetet er det trangt, mildt sagt, såvel i lengden og bredden som i høyden. Det er også vanskelig å komme seg inn, og særlig ut fra setet. Bagasjerommet har plass til et par små kofferter hvis taket er oppe, men som åpen cabriolet reduseres plassen kraftig. En høyde på bare 30 cm sier det meste om det.

Den direkteinnsprøytede toliteren mangler turbo, så den makter ikke å henge med sin rival i akselerasjonsøvelsene. Også dreiemomentet er overlegent i A3. Motoren (vi snakker nå om BMW-en igjen) er kombinert med en sekstrinns manuell kasse som har et tett og kontant gearskift, men som er en smule kantete i sjaltebevegelsene.

Motoren har et gunstig forbruk på papiret, men når du vil hente ut mest mulig av kjøreglede fra motoren – altså at du bruker en aktiv og tung høyrefot – blir den langt mer drikkfeldig. Vår test viser at forskjellen i forbruk mellom de to motorene er relativt liten i praksis.

Hjulopphenget har et sportslig oppsett som gavner kjøreegenskapene, men det har også vellykket balanse mellom sport og komfort. Det er nemlig god lyddemping i hjulopphenget, så underlaget skal være svært rufsete hvis det skal oppleves som ubehagelig.

Styringen er meget kontant, samtidig som vår testbil er utstyrt med Active steering som avpasser styreutveksling og servokraft etter farten. Bakhjulsdrift og en optimal vektfordeling på 50/50 gir nydelig balanse og stor kjøreopplevelse. Audis TFSI-motor i dette chassiset hadde vært en innertier.

Støy er et tema i en cabriolet med stofftak. Her har BMW mer akselerasjonsstøy enn Audi, og noe mindre ved landeveiskjøring. Ved 80 km/t er det hele 10 desibel høyere støynivå når vi kjører i tunnel – vel å merke med taket oppe. Vi minner om at 3 desibel oppfattes av vårt øre som dobbelt så mye lyd.

Du bør være oppmerksom på været når du kjører BMW cabriolet. Her tar det nemlig 22 sekunder, dobbelt så lang tid som i Audien, å kjøre opp taket. Vi fikk oss virkelig en kalddusj da vi plutselig kjørte inn i en kraftig haglbyge.

FØRERMILJØ 9
Kompakt og "tett". Mer påkostede seter. iDrive fortsatt komplisert.
PLASS I KUPÉ
Hav av benplass foran. Baksetet er bare en nødløsning, både i lengde og høyde.
BAGASJEPLASS 3
Ikke verst når takket er oppe, men svært beskjeden når taket er nedfelt.
KOMFORT 6
Kjørekomfort er ofret for kjøreegenskaper. Ingen baksetekomfort. Støy.
PÅ VEIEN 9
Stor kjøreopplevelse. Active steering gir knallfin styrefølelse.
MOTORYTELSE 7
Mye hester, men kan ikke måle seg med Audis turbomotor i opplevelse.
FORBRUK 6
Teoretisk gunstig CO2-utslipp. Relativt høyt testforbruk.
SIKKERHET 7
Som Audi A3, cabrioleten ikke NCAP-testet. 4 kollisjonsputer.
PRIS 5
Høyest basispris, og full pakke trekker kraftig opp.
UTSTYR 8
Beskjedent basisnivå. Skinnseter, Active steering og navigasjon her.
SUM 64
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A3 Cabriolet
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS