-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 1-serie med forhjulsdrift
BMW bryter et viktig prinsipp når de lanserer sin nye 1-serie. Vi har kjørt den.
BMWs mål med den nye 1-serie har vært å lage en konkurransedyktig bil, som er større innvendig enn tidligere, samtidig som den beholder BMWs profil og ytre mål på utsiden.
BMW regner med økt etterspørsel når plassen er like stor innvendig som hos konkurrentene. Og, «de fleste kundene klarer ikke å skille mellom for- eller bakhjulsdrift likevel», sier BMW.
På veien
Vi tar det siste først. 118 d oppleves som en nøytral og kjøreglad bil. Det er vanskelig å fastslå om basismodellen kjører bedre eller dårligere enn konkurrentene, men den nye forhjulsdrevne 1-serien er utvilsomt meget sporsikker.
Med BMWs tekniske kontroll av forhjulsdriften, blant annet med bremsing av det innerste hjulet i sving, unngås understyring. Det er først under heftig kjøring på våt asfalt eller vinterføre vi vil finne ut hvordan bilen egentlig oppfører seg.
Jeg kjørte bilen på ujevnt underlag både i lave og høye hastigheter og fikk dermed testet understellet. En BMW skal kjøre med sikker selvfølgelighet, noe den gjør. Styringen er presis. Den automatiske girkassen med åtte trinn fungerer utmerket. Alle de forventede sikkerhetssystemene er på plass – og litt til.
1-serie leveres i utgangspunktet med to bensin- og tre dieselalternativer, med ytelser fra 116 til 306 hk. 2-liters dieselen yter i 118 d-versjon 150 hk / 350 Nm og kjører 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Dette er en fin bil for norske forhold med en startpris på 360.000 kroner når den er utstyrt med automatgiret.
Kinesiske krav til design?
BMW grillen kan ikke bli større enn den er blitt på 1-serie. Det utvendige designet er ellers helt på linje med Mercedes-Benz A-Klasses. De kunne vært brødre. Fronten skiller dem slik at ikke-bilinteresserte skal se forskjellen.Det gjelder først og fremst den unikt store grillen, som kjemper med A Klassen gigantiske stjerneflir.
Frontlysene uten lyktespylere men med moderne LED-hovedlys og de nye doble LED-vinklene, er BMW-gjenkjennbart og passe frekt. Vinklene kommer særlig godt frem i alle detaljene med M135i xDrive-fronten i kombinasjon med det grafiske utrykket på de digitale instrumentene foran føreren. Alt har en mening.
Fra siden lener bilen seg forover i en kileform - mot forhjulsdriften. Forrige modell lente seg bakover. Hofmeister-knekken ved C-stolpen, BMWs klassiske designsignatur, gir coupé-følelse. Bakfra er LED-lysene typisk for dagens BMW-modeller.
På innsiden
Storbilfølelsen møter deg. Cockpiten er identisk med 3-serien. Setene er sedvanlig gode. Kjørestillingen er super. Utsikten til de digitale trapesoid-aktig utformede dashbord-instrumentene kan diskuteres, som i smak og behag.
Mange synes det er underlig at turtelleren skal gå motsatt vei av speedometeret, dette er uansett nå blitt en standard i BMW-sortimentet.
Du får ikke endret annet enn farge og litt informasjon. Skjermen i midten er stor og godt lesbar. Infotainmentsystemet er relativt lettbetjent og fungerer fint. Du kan peke, snakke, berøre, eller bruke kontrollhjulet i midtkonsollen.
Alle forventede tilkoblinger fra smart-telefon er tilgjengelige. Dempet kvelds-belysning innvendig er valgfritt. Trivselsfaktoren bak rattet er høy.
I baksetet er 33 millimeter ekstra alt som skal til. Bakdørene er også bredere. Det er enkelt å sette seg inn. Bagasjerommet er kun 20 liter større, men merkbart det også.
Fra besteborgerlig til politisk ukorrekt
Vi fikk også kjøre den sterkeste rekkefireren BMW noen gang har produsert. Den nye to-liters bensinmotoren erstatter tre-liters sekseren i dagens M140i xDrive.
Ytelsen i den nye M135i xDrive er 306 hk ved 4500-6250 o/min. Det er 40 hk og 50 Nm mindre enn i den utgående modellen, og entusiastene vil savne nær et halvt sekund fra 0-100 km/t, som i den nye modellen tar 4,8 sekunder. Dette er til forveksling sammenlignbart med AMG-utgaven av A-Klasse.
Fordi bilen er forhjulsdrevet er det foreløpig utenkelig at M135i blir levert uten firehjulsdrift. Selve «malen» i segmentet, Golf R og den nære slektningen Audi S3, opererer også med nær identisk motor-størrelse og ytelse. Begge bruker firehjulsdriftsystem fra Haldex. Det har også BMW begynt med.
BMW-entusiaster vil fortvile. Ikke gjør det. Golf R er god på tørr asfalt og ordentlig morsom på vinterføre.
Haldex-systemet i M135i gir maksimalt 50 prosent drift til bakhjulene og mesteparten av tiden er den forhjulsdrevet. Men, den mekaniske Torsen-differensialen på frontdrivakselen i kombinasjon med en rekke, og for BMW unike tekniske løsninger, gir bilen fremragende kjøreegenskaper. I hvert fall så langt jeg fikk kjørt den, og det ble til dels utprøvd i all ubeskjedenhet.
Riktignok er kraften veldig lineær. Akselerasjonen oppleves dermed ikke som noe sensasjonelt etter hvert som turtallet øker, men du kan kjøre fort med bilen. Den kjører dit du peker og den gjør det med stor selvsikkerhet.
Det skal bli morsomt å kjøre den på både asfaltbane og glatt vinterføre. De kaller det BMW xDrive intelligent firehjulsdrift. Du kan slå av antispinn og stabilitetskontrollen, men likevel beholde bremsingen på det indre hjulet i sving i kombinasjon med ultrarask fordeling av kraften på front og bakaksel.
Etter hvert vil utgavene av 1-serie med sterke motorer også komme i xDrive-utgaver. Den leveres for eksempel fra starten med firehjulsdrift i 120 d.
Ungdomsappel
I mangel av gromlyd fra BMWs klassiske seksere har lydteknikerne designet heftig grov lyd, som kommer ut gjennom høyttalerne når M135i kjøres i sportmodus.
BMW er ikke alene om dette. Jeg mener standardlyden er fin nok, nært til heftig røff firerlyd under pådrag, men den får jeg kun i komfort-modus.
Hakk i clutchplata
De mindre motoriserte utgavene av 1-serie bruker syvtrinns automatisk dobbeltclutch-girkasse (Steptronic), men i M135i bruker BMW åttetrinns automatgirkasse med mulighet for katapultstart (launch control).
Denne fungerer supert i sportmodus inntil du ønsker å akselerere så hurtig som mulig. BMW har lagt inn kraftige rykk med lyd i girskiftene. Ifølge BMWs ingeniører er dette gjort med hensikt for at brukeren skal få racingfølelse.
Mange valg
«Golf-segmentet» er kanskje det tøffeste bilmarkedet å konkurrere i. BMW har til nå vært unike med sin bakhjulsdrevne kompakt-kombi. Den nye 1-serien oppleves som en selvfølgelighet med forhjulsdrift og firehjulsdrift.
Storbilfølelse. BMW-kvaliteter. Meget gode kjøreegenskaper. Bedre plass. BMW har dessuten bekreftet at det kommer en ren elektrisk «Norges-utgave» også. Mission completed for BMWs del, og jeg gir en god femmer på en skala fra én til seks.
Liker:
- Kjøreegenskapene med forhjulsdrift
- Kjøreegenskapene i M135i xDrive
Liker ikke:
- Falsk gromlyd i M135i
- Girskiftene i xDrive
Modell: | Pris: |
BMW 118i, manuell | Fra kr. 326.000 |
BMW 118i Steptronic | Fra kr. 340.200 |
BMW M135i xDrive Steptronic | Fra kr. 621.800 |
BMW 118d, manuell | Fra kr. 332.200 |
BMW 118d Steptronic | Fra kr. 359.100 |
BMW 120d xDrive Steptronic | Fra kr. 418.400 |
Motor: | R4 bensinturbo 1998 ccm |
Effekt: | 225 kW (306hk) v/4500 – 6250 o/min. |
Dreiemoment: | 450 Nm v/1750 - 5000 o/min. |
Mål LxBxH: | 432 x 180 x 143 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Bakkeklaring: | 15 cm |
Egenvekt m/fører: | 1605 kg (inkl. fører) |
Tillatt totalvekt: | 2085 kg |
Maks hengervekt: | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 380/1200 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 4,8 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,71 l/mil |
CO2: | 162 g/km – EU6d-TEMP |
Pris fra | 621.800 kroner (automat) |
Motor: | R4 turbodiesel 1995 ccm |
Effekt: | 110 kW (150hk) v/2500-4000 o/min. |
Dreiemoment: | 350 Nm v/1750 - 4000 o/min. |
Mål LxBxH: | 432 x 180 x 143 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Bakkeklaring: | 15 cm |
Egenvekt m/fører: | 1555 kg (inkl. fører) |
Tillatt totalvekt: | 1980 kg |
Maks hengervekt: | 1300 kg |
Bagasjerom: | 380/1200 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 8,5 (8,4 aut.) sek. |
Toppfart: | 218 (216 aut.) km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,44 l/mil |
CO2: | 116 g/km (WLTP) |
Pris fra | 459.100 kroner (automat) |