-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW under 120 gram!
Stille og rolig har BMW innført en liten revolusjon: En 1-serie med mindre enn 120 grams utslipp. Slapp? Ikke akkurat.
En klassisk oppskrift på en virkelig tørr - og da mener jeg tørr som i very dry, Dry Martini - er som kjent å helle gin oppi glasset og sette en åpen flaske Vermouth ved siden av. Etter fem minutter setter du korken på Vermouth-flasken igjen.
BMWs nye 118d kjører etter en liknende formel virker det som. Når du har fått den opp i 2000 omdreininger i sjette – litt over lovlig norsk motorveihastighet – virker det som om den går bare på luft, med en liten veke fra dieseltanken plassert rett ved siden av luftinntaket.
Den er oppgitt til et snitt på 0,47 l/mil – men vi tilbrakte mange mil med blandet kjøring og endte på 0,42 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 106 g/km – langt under de oppgitte 119 gram – som i seg selv er oppsiktsvekkende.
Dynamikk
For her snakker vi om en BMW som har en dynamikk som en BMW, og der de 143 hestene tar seg godt av bilens rundt 1400 kg.
Samtidig snakker vi om det nye 3-dørs karosseriet som faktisk er i ferd med å nærme seg det akseptable, og i hvert fall er svært mye penere enn det med fem dører, og hvor det ikke er store problemer med destination baksete. Og vi snakker om en bil som er så stapp full av tekniske lekkerier, at du bruker mer tid på å forklare dem for naboen, enn du ville bruke på en Ferrari V12-motor.
Stopp/start er bare begynnelsen. Regenerativ bremsing er neste kapittel, og den krever faktisk litt innsikt, for her dreier det seg om å gi generatoren oppgaver den aldri har hatt før.
Mange bekker små
Lekre små finesser som en grill som lukker seg for å minske luftmotstanden, en kompressor til A/C-anlegget som ikke kompresser dersom ikke anlegget er på, en vannpumpe som ikke vannpumper med mindre motoren trenger sirkulasjon og en elektrisk servostyring som bare server når man drar i rattet hører også med.
Sammen med kamakselstyring, variable ventilløftehøyder og bleeding-edge motorstyreteknologi fra Bosch, oppnås utrolige resultater.
Og tro ikke at det går ut over noe som helst. For i tillegg til det hele finner man også et gearvalg display som gir deg gode råd. Og det er ikke bare gammelmannsråd om hvordan du skal kjøre så treigt som mulig.
Å nei, her får du beskjed om å geare ned, slik at du virkelig kan få opp farten igjen. BMW har fremdeles ikke glemt bort Freude am Fahren eller hva det het. Men nå har de lagt til en god porsjon frisk luft også.