-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bare moro
Kjøreopplevelsen lokker frem smilet allerede i første sving. Prisen bringer depresjonen raskt tilbake igjen...
Først publisert i BIL 11- 2006.
For å sitere Kjell Aukrusts gode, gamle radiofigur Edmund Bakken: Å du allstyrendes! Eller for å leve så farlig at jeg bruker et uttrykk som redaktøren hater å se på trykk (men om det ikke passer her, så passer det neppe noen gang): For en kjøremaskin! Med bakhjulsdrift, perfekt balanse i bilen, og 265 hester som vrinsker i stallen, er det sjelden vi kusker en ekvipasje som gir så umiddelbar kjøreglede som det vi opplever med BMW 130i.
Styringen er meget kontant, den gir nesten gokart-følelse. Et tykt, godt ratt med forholdsvis liten diameter understreker det sportslige, samtidig har bilen merkbart mindre svingradius enn de fleste forhjulsdrevne bilene i kompaktklassen. Den korte svingradien sammen med den fenomenalt fine balansen i bilen gjør det til en nytelse å utfordre svingete veier. Hjulopphenget har et sportslig oppsett, ikke forvent et snev av komfort over vaskebrettene. Du hører at du passerer over en ferist, for å si det sånn...
Rekkesekseren er kombinert med en harmonisk og presis 6-trinns manuell gearkasse. Seks trinn betyr ikke nødvendigvis at det gavner forbruket i nevneverdig grad, for 130i viser samme gjennomsnittlige forbruk som den 200 kg tyngre BMW 530i Touring.
Dreiemomentet når sin topp ved 2750 o/min., men det ligger høyere enn 300 Nm fra 2500 til 4000 o/min., og det holder seg over 280 Nm helt opp til 6500 o/min. Med andre ord er momentkurven ganske så flat på toppen. I praksis trenger du med andre ord ikke å flytte gearspaken så ofte når du første er oppe i marsjfart. Dessuten går akselerasjon fra 80 til 120 km/t unna på 5,8 sekunder, i følge fabrikkens tall.
Begge forsetene har forbausende god sidestøtte i ryggen - til skinnseter å være. Ellers er lårstøtten den beste, med tanke på BMWs supre sitteputeforlengere og rikelige reguleringsmonn i setene. Baksetet? Denne bilen kan du glemme hvis du trenger en familiebil. Verken benplassen eller takhøyden vil friste voksne over lengre avstander.
Kort om bilen:
BMW 130i:
Pris: kr. 599.900
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2996 ccm 195 kW (265 hk) v/6600 o/min 315 Nm v/2750 o/min
LxBxH: 423 x 175 x 143 cm
Akselavstand: 266 cm
Egenvekt m/fører: 1450 kg
Tillatt totalvekt: 1875 kg
Dekk: 205/50 W R17
Bagasjerom: 330 liter (VDA)
Tankvolum: 53 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,92 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km