-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 130i: Kjapp baby-BMW
Tohundreogsekstifem hester under panseret på en BMW 1-serie? Det kan vi like.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Siden 1-serie kom for et år siden har den fått mye skryt for sine glimrende kjøregenskaper, med bakhjulsdrift og avansert hjuloppheng. Applausen har derimot ikke gått helt i taket, siden den har et stykke frem til konkurrentene når det gjelder innvendig plass. En i overkant stiv fjæring har også blitt kritisert.
Nå kommer den sprekeste versjonen hittil, med treliters rekkesekser fra 3-serie. Men BMW har ikke bare dyttet en større motor under panseret, de har tilpasset understell og elektronikk slik at bilen skal takle de store kreftene som settes i spill. Som eneste 1-serie kan 130i også fås med Active Steering, som begynner å bli riktig så velfungerende. Store hjulutslag ved lave hastigheter, mindre hjulutslag i høy hastighet, det er prinsippet.
Motoren er en fantastisk maskin, som drar jevnt og sterkt fra lave turtall helt til det kutter ut ved drøye 6600 omdreininger. Ved snill gasspedal-bruk går den stille og sivilisert, men når man blir tung i høyrefoten responderer motoren kjapt med masse kraft og sportslig lyd. Effekten kommer ikke plutselig som i en turbomatet bensinmotor, men du kan stole på at den alltid er lett tilgjengelig.
Samspillet med den manuelle sekstrinns gearkassa er godt, men det er nok lurt å spesifisere shortshifter fra ekstrautstyrslista. En så morsom og kvikk bil fortjener en kort gearbevegelse.
I toppmodellen av 1-serie blir nå iDrive-systemet tilgjengelig, sammen med navigasjon. Som nevnt er det en hel del utstyr som følger med når man velger 130i i forhold til resten av 1-serien. Det gjør at prisen skyves godt oppover skalaen, og lander på nesten 600.000 kroner. M Sportspakke, som inkluderer spoilere, sportsunderstell og sportslig interiør, betyr 20.000 ekstra på toppen. BMW Norge regner ikke med at den blir noen storselger, men har noen bestillinger inne.
BMW 130i:
Pris: kr. 593.000,-
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2996 ccm. 195 kW (265 hk) v/6600 o/min. 315 Nm v/2500-4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 422 x 175 x 143 cm. Akselavstand: 266 cm. Egenvekt: 1450 kg. Tillatt totalvekt 1875 kg.
Dekk: 205/50R17.
Bagasjerom: 330-1150 liter (VDA).
Tankvolum: 53 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,92 l/mil.
CO2-utslipp: 221 g/km.