-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er neste BMW 1-serie
Her er tredje generasjon BMW 1-serie på test. Den skiller seg dramatisk fra sine forgjengere på et meget avgjørende punkt.
BMW 1-serie kom første gang på markedet i 2004 og gjennomgikk et generasjonsskifte i 2011.
I motsetning til konkurrentene, Audi A3 og Mercedes A-Klasse, skilte den seg ut med å ha bakhjulsdrift som standard. Det anses av de fleste som «perler for svin» i denne klassen.
BMW har gjort undersøkelser som tyder på at mange av 1-seriekundene ikke er spesielt opptatt av om drivhjulene sitter foran eller bak, selv om dette er et viktig argument for entusiastene.
En dyd av nødvendighet
Herrene i Bayern har etter hvert innsett at forhjulsdrift er nødvendig for å lage modeller som 2-serie Active Tourer og Gran Tourer, og nå kommer altså turen snart til 1-serien som skal gjennom et nytt generasjonsskifte om et par år.
Når den nye modellen kommer på markedet – trolig skjer det i 2019 – blir den forhjulsdrevet.
Den skal dele plattform med Mini-modellene og de nevnte 2-seriemodellene samt BMW X1, og det innebærer at det meste av mekanikk plasseres foran rattet.
Det betyr også at entusiastene kan skyte en hvit bil etter 6-sylindrede modeller – heretter blir det maks 4-sylindrede tolitere mens de rimeligere modellene får treere for enten bensin eller diesel.
Frigjør plass
Regn også med at det kommer en ladbar hybrid med samme løsning som i 225xe der bensinmotoren drar forhjulene mens en elmotor sørger for elektrisk firehjulsdrift. Om et par år kan vi regne med at den elektriske rekkevidden kan dekke behovet for flere enn i dag.
Forhjulsdrift medfører bedre innvendig plass, så vi kan regne med økt komfort i passasjeravdelingen i tillegg til et større bagasjerom enn dagens som har en kapasitet på 360 liter.
I format og layout vil ikke neste 1-seriemodell avvike dramatisk fra dagens, men den vil få en front som er inspirert av den nye 5-serien og den neste 3-serien som trolig kommer i 2018. En ny silhuett samt en oppdatert hekk skal gjøre den mer sporty og mindre klumpete enn dagens modell.
Det utdaterte dashbordet vil bli byttet ut med noe nytt og moderne, også her inspirert av 5-serien, med en stor skjerm og noen få, viktige knapper. Alle viktige innstillinger skal som i dag foretas via iDrive-sentralen mellom forsetene.
Viktig hybrid
Ifølge OFV ramlet registreringstallene på BMW 1-serie fra 749 i 2015 til 326 i 2016. Tilsvarende tall for Mercedes A-Klasse er 739 (2015) og 684 (2016).
Men konkurrenten Audi A3 kan fremvise helt andre volumtall – 2776 biler i 2015 og hele 3018 i 2016. Det skyldes primært den ladbare hybridutgaven A3 e-tron som sto for 75,6 prosent av totalen i fjor.
Det er med andre ord liten tvil om hva slags drivlinje som vil stå øverst på ønskelisten til BMW Norge når tredje generasjon 1-serie skal lanseres rundt årsskiftet 2018 / 2019.