Peugeot 1007 1.6 Sporty 2tronic: Bybil de luxe

Bortsett fra Smart ForTwo er det få biler som er bedre egnet for bybruk enn 1007.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 1007

Først publisert i BIL 5 - 2006.

Ring, ring ... Hallo?

Heisann, mor – Geir her! Alt vel?

Jo, takk – bare bra, og med deg?

Bare bra med meg også, livet som biljournalist er jo helt topp. Men du, jeg må fortelle deg om bilen jeg prøvekjører nå om dagen, en Peugeot 1007. Det må jo bare være midt i blinken for en dame i sin beste alder som liker å være på farten, men som plages av revmatisme. Ja, som deg altså.

Javel, hvordan da?

For eksempel har den to store skyvedører som åpner og lukker seg elektrisk, ved å trykke på knappen. Dermed er det mye lettere å komme seg inn og ut av bilen med vesker og ting i hendene på trange p-plasser. Du slipper å streve med tunge dører som dulter borti bilene ved siden av. Og setene er såpass høyt plassert at du setter deg rett inn, ikke ned i setet. Sikten er god, og man kan få den med parkeringssensor bak.

Du verden...

Men det er mer: Den har automatgear, som riktignok er ganske rykkete, men som man sikkert blir vant til. Og da slipper du all gearingen når du ligger i kø gjennom sentrum. Og den er veldig lett på rattet, så parkering går som en drøm.

Jo, som de fleste småbiler i dag ...

Jeg er ikke ferdig, ser du – den er for eksempel bare 3,7 meter lang, men har likevel god plass til fire personer, eller man kan prioritere bagasjeplassen og få med all shoppingen. De to baksetene er skyvbare, og kan legges ned i to trinn hver for seg.

Det høres bedre og bedre ut, ja.

Ja, og den ser stilig ut, og er fin inni. Enormt soltak kan man få med også. Men med litt snadder av ekstrautstyr og 110-hesters motor blir den dyr, særlig i Norge.

Skal du ha deg en sånn selv da?

Nei, nei – det er da ikke noen bil for meg! Jeg har ikke tid til å vente de lange sekundene det tar å åpne og lukke døra, og den er ikke særlig morsom å kjøre aktivt på landeveien. Den er ganske femi, kan du si. Men jeg synes som sagt den er som skapt for deg, og ditt behov. Du burde prøve den!

Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 222.900,-
Pris, prøvekjørt: kr. 229.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1587 ccm. 80 kW (110 hk) v/5750 o/min. 147 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 373 x 168,5 x 162 cm. Akselavstand: 231,5 cm. Egenvekt m/fører: 1216 kg. Tillatt totalvekt 1596 kg.
Dekk: 195/50R16.
Bagasjerom: 178-364 liter (VDA).
Tankvolum: 40 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,6 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 156 g/km

Powered by Labrador CMS