-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa 147 2.0 TS – Ford Focus ST170 – Seat León 20VT 4
Vinterlige kjøreforhold stiller spesielle krav til de sportslige bilene også. Vi tok med tre spreke ut i vinterkulda for å forsøke å finne hvilken som er best egnet for den barske norske vinteren.
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Vintersportsbiler
Egentlig hadde vi planlagt at dette skulle bli en firebilstest, men det var ikke enkelt å få lagt hendene på en Mini Cooper S i rimelig tid til testen. Vi måtte derfor nøye oss med Alfa 147 2.0 TS Selespeed. Ford Focus ST170 og Seat León 20VT 4. Et pent trekløver som elegant favner bredden blant de kjappe kompaktbilene. De er riktignok ikke helt i samme prisklasse, men som du vil se får du stort sett hva du betaler for, og det er ikke uten grunn ST170 er billigst og León 20VT 4 er dyrest.
På vinterføre er det lett å falle for firehjulsdriftens fordeler, men vi får stadig bevis på at det er utrolig gode alternativ, og at et godt satt chassis faktisk ikke trenger drift på alle fire for å gi gode vinteregenskaper. Landeveien er ikke stedet å utforske verken forhjulsdriftens eller firehjulsdriftens grenser, vi tok derfor turen til Golsfjellet hvor vi brukte en isbane for å forske litt på hva som fungerer og ikke fungerer på glatte underlag.
Testen ble kjørt under førsteklasses vinterforhold. Under landeveiskjøringen var det forrædersk glatt, så glatt at det hovedsakelig var snakk om å liste seg frem for å holde seg på veiene. De snødekte veiene på Golsfjellet hadde derimot et vesentlig mer forutsigbart og stødig føre, og selv på isbanen på Tisleia var det bedre feste enn på hovedveiene i Valdres-området. Prøvekjøringen ble akkompagnert av en forrykende kulde. Temperaturmålerene viste 28 blå, og de tre testbilene fikk vist at de mestret kulda også.
Hvem som er vår favoritt? Gjett to ganger...
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Ford Focus
- Seat Leon
- Konklusjon
- Priser og tekniske data