-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa 156 2.0 Selespeed
Gearsystemet Selespeed er nok det nærmeste en Ferrari de fleste av oss kan håpe på å komme.
Først publisert i BIL 3 - 1999.
Med Selespeed, som Alfa Romeo nå har introdusert i Alfa 156 med 2.0-motoren, kommer du faktisk nærmere Ferrari enn man skulle tro det var mulig i en masseprodusert standardbil. Det er gearsystemet vi snakker om, som i prinsippet er det samme som Ferrari benytter i F355 F1, og det kommer også fra samme produsent, nemlig Magneti-Marelli. Mens du i Ferrarien finner hendler på rattstammen, finner du i Alfa 156 to trykknapper på rattet, den venstre for å geare ned og den høyre for å geare opp. "Barnelærdommen " sier: Ingen clutchpedal betyr at jeg kan glemme å geare – det tar automatikken seg av. Her, bak rattet på Alfa 156 Selespeed, blir dette helt feil, for etter at jeg én gang har glemt meg bort så turtallssperren må gripe inn ved 7.000 omdreininger, må jeg lære meg å "tenke halvautomatisk ".
Det tar litt tid å omstille seg, men snart sitter det både i hodet, bena og i armene. Etter noen kilometer innbyr både teknikken og veiene til sportslige utfordringer. Begge hender på rattet, kjapp bremsing med venstrefoten inn mot svingen, og full konsentrasjon om å lose bilen i korrekt bue ut av denne svingen og inn mot neste. Med et bestemt trykk på gasspedalen så motoren holder seg over 5.000 omdreininger, går gearskiftet unna på et snaut halvsekund. Selv bedre sjåfører enn meg bruker dobbelt så lang tid når det skal gjøres manuelt. I stedet for at clutchen skal åpnes og lukkes med venstrefoten, blir jobben her gjort av intelligent dataprogramvare i kombinasjon med hydraulikk.
Manuell gearkasse
To ting er viktige å lære seg så fort som mulig: Bilen kan bare startes når gearkassen står i nøytral. Det vil si at den første bevegelsen du må gjøre etter at motoren har vært avslått, er å dytte den lille stikka, som sitter på samme sted som gearspaken ellers sitter, en gang fremover for å aktivere førstegearet. Dessuten kan ikke knappene på rattet brukes til å legge inn revers, det må også skje med den lille spaken.
Selv om dette handler om en manuell gearkasse, men med elektronisk styring, kan du ty til en liten trykknapp når du skal stange deg gjennom ettermiddagsrushet. Da kobles City-funksjonen inn, og gearkassen oppfører seg som en automatkasse, riktignok uten momentomformer, men med omtrent like myke skift som et fullverdig automatgear. Alle spesifikasjoner for akselerasjon og forbruk i Alfa 156 2.0 Selespeed er helt identiske med Alfa 156 2.0 T.Spark. Det betyr at 0-100 km/t går unna på 8,6 sekunder, og toppfarten er 216 km/t.
Hva prisen blir i Norge er uvisst, men i Italia – hvor Selespeed kom i salg i slutten av februar – er merprisen 5 prosent. I Danmark er systemet priset til 11.000 kroner.