-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Sportwagon 2.0 JTS
Med direkte innsprøyting går den nye Alfamotoren på mager blanding ved lave turtall, og antall tennplugger er halvert.
Først publisert i Bil 1 - 2003.
Jet Thrust Stoichmetric er betegnelsen som skjuler seg bak JTS forkortelsen. Motoren går på magrere blanding enn vanlig ved lave turtall. Opp til 1500 o/min er blandingsforholdet 25 deler luft til en del bensin, mens blandingen ligger på det normale 14,7 deler luft til en del bensin ved høyere turtall. Denne overgangen merkes ikke i praksis under kjøringen. Innsprøytingen er elektronisk styrt, og nnsprøytingsdysene er flyttet fra manifolden til topplokket slik at bensinen går direkte inn i forbrenningskammeret.
Endringen i motorkonstruksjon innebærer også at topplokket er endret, og motoren har nå én tennplugg i hver sylinder. JTS-motorene tilhører altså ikke "Twin Spark"-familien. Direkte innsprøyting betyr bedre kjøling og mindre følsomhet for banking, og kompresjonen er satt opp fra 10:1 til 11,3:1. Alt i alt betyr ikke dette at motoren er ekstremt gjerrig, forbruket ved bykjøring ligger relativt høyt, selv for en så tung bil. Ved landeveiskjøring derimot er forbruket nede på svært akseptable 0,68 liter/mil.
I god konserntradisjon tåler motoren turtall – rødmerkingen starter på 7000 o/min. Toliteren jobber i fin harmoni med den manuelle femtrinnskassen. Støydempingen mot motoren er god, men ikke så fullkommen at den gromme Alfa-lyden forsvinner.
Sportwagon har nedfellbar, delt bakseterygg og rulletrekk over bagasjerommet. Seks kollisjonsputer er standard. Det samme er lyktespylere, selv om vår prøvebil manglet dette. Tillegget for skinninteriør er 15.300 kroner.
ALFA Sportwagon 2.0 JTS:
Motor: 4-sylindret.
Sylindervolum: 1970 ccm.
Effekt: 121 kW (165 hk) v/6400 o/min.
Dreiemoment: 206 Nm v/3250 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65R15.
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 174,5 cm. Høyde: 142,0 cm.
Akselavstand: 259,5 cm.
Sporvidde f/b: 151,1/149,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1410 kg. Tillatt totalvekt: 1850 kg.
Maks vogntogvekt: 3150 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 360 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100: 8,2 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk bykjøring: 1, 25/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
Pris: kr. 344.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.