-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM:
Fornuftig eleganse
Elegant, sportslig og et snev av luksus. Alfa har laget en harmonisk kombinasjon av stasjonsvogn og dieselmotor.
Først publisert i BIL 10 - 2006.
Det er få som leverer så innbydende førermiljøer som Alfa Romeo. Her i Alfa 159 finner vi en typisk innredning, kompakt og sportslig, med en bred og oversiktlig midtkonsoll. Venstrefoten tar plass på en god fothviler samtidig som midtkonsollen gir nydelig sidestøtte for høyrebenet. Sittekomforten er god, men skinnseter er ikke den optimale løsningen hvis god sidestøtte i ryggen er høyt prioritert.
Sportwagon, altså stasjonsvognversjonen av 159, har ikke det største lastevolumet i klassen, men det har vokst merkbart fra forløperen Alfa 156. Med sine 445 liter er volumet økt med 85 liter. Ettersom Sportwagon vil stå for 60 prosent av salgsvolumet på 159-modellen, er naturlig nok Sportwagon den viktigste Alfa-modellen for den norske importøren. De aller fleste kundene foretrekker den kombinasjonen vi har kjørt her, nemlig dieselmotor sammen med utstyrsnivå Distinctive.
Dieselmotoren har lite å by på under 1500 omdreininger, men derfra og opp til 4000 er den både fleksibel og har kjapp respons – men forvent ikke noe adrenalinkick. Vil du ha mer imponerende akselerasjon må du kjøpe deg oppover i motorprogrammet. Holder du deg til diesel byr neste trinn på 150 hk ytelse. Det betyr 1,6 sekunder raskere sprint fra null til hundre, og det betyr også at lommeboka blir 47.000 kroner slankere. JTD-motoren kan nok ikke vise til det laveste støynivået i dieselklassen, men det er bare på tomgang at vi kan si at det er hørbart.
Kjøreegenskapene ligger klart i sportslig retning, med andre ord er ikke dette bilen for deg som søker de gyngende, myke bevegelsene. Styringen er presis, men ikke utpreget kontant. Det er fin balanse i bilen, og den tåler høy fart i svingene uten at du i særlig grad må bruke armer og ben for å kompensere for G-kreftene. Den eneste negative detaljen i den sammenheng er de nevnte skinnsetene som ikke gir den beste sidestøtten i ryggen.
Sikkerheten er godt ivaretatt med 7 kollisjonsputer, skivebremser på alle fire og ellers det som kan forventes av innebygget passiv sikkerhet. Selv om Sportwagon foreløpig ikke er testet av EuroNCAP, er det ingen grunn til tro at den kommer dårligere ut enn 159 sedan som har fått fem av fem stjerner.
Kort om bilen:
Pris: kr. 382.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1910 ccm. 88 kW (120 hk) v/4000 o/min. 280 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 466 x 183 x 142 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Egenvekt m/fører: 1650 kg. Tillatt totalvekt: 2095 kg. Dekk: 205/55 R16. Bagasjerom: 445 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,2 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,60 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km