-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo 159 Sportwagon: Sportslig hjerte
Alfa Romeo legger seg nærmere sine tyske konkurrenter med sin nye stasjonsvogn.
Først publisert i BIL 5 - 2006.
SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!
Sportwagon-versjonen av Alfa 156 var ikke spesielt rommelig, og italienerne ville da helst ikke presentere den som en vaskeekte stasjonsvogn. Når de nå lanserer Sportwagon av Alfa 159 er det en del mer selvtillit å spore, og det legges mer vekt på dens praktiske egenskaper. 445 liter rommer bagasjerommet, og når hovedkonkurrentene er Audi A4 og BMW 3-serie med henholdsvis 442 og 460 liters bagasjevolum, kan man ikke bruke lastekapasiteten som argument mot Alfa Romeo.
Det er langt igjen til de virkelig store stasjonsvognene som Mondeo og Vectra, men det plager nok verken Alfa Romeo eller alfistene særlig. Det som teller er blant annet nydelig design og kjøreegenskaper som er helt på topp. Mens andre produsenter kliner frontlyktene utover sidene og oppover panseret som dårlig sminke, og Saab 9-5 har fått brillene til Dame Edna Everage, har Alfa Romeo gjemt lyktene så dypt at den minner om Fantomet og Batman. Utvilsomt tøft. Heller ikke kjøreegenskapene skuffer – vi prøvde toppversjonene 3.2 V6 Q4 og 2.4 JTD, førstnevnte med firehjulsdrift som standard. Disse blir garantert ikke volumselgerne i Norge – det blir nok 1.9 JTS og 1.9 JTD – men du verden så mye moro de gir! Den store dieselmotoren er veldig sterk, og har et sportslig preg når man presser på.
V-sekseren har fin lyd med karakteristisk snerr, men det kunne gjerne vært mer av det. Mange henger seg opp i at det er en GMmotor, men det er bare selve blokka som kommer fra australske Holden. Utviklingssjef hos Alfa Romeo, Paolo Massai presiserer at alt annet er omhyggelig utviklet i Italia, med mål å skape en motor med sjel. Slagordet til Alfa Romeo er jo cuore sportivo – sportslig hjerte.
Sportwagon har de samme målene som sedanen, både lengden og akselavstanden, men takhøyden i baksetet er noe bedre. Importen av Sportwagon starter før sommeren, og prisene er ikke klare ennå, men legg 15-20.000 kroner på 159 sedan så har du en pekepinn.
Kort om bilen:
Lengde: 466 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 270 cm. Bagasjeromvolum: 445 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-Klasse.