-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Førti år etter
Mercedes 190E gjenoppstår. Vi håper på HOT!
W201 er en av bautaene i Mercedes-Benz sin nyere historie. Baby-Benzen, tegnet av Bruno Sacco, står som en påla en dag i dag. Nå skal vi få sjekket om den fortjener en plass i toppsjiktet.
Jeg glemmer aldri mitt første virkelige møte med den nye Mercedes 190, etter flere runder presseintroduksjoner og debut på Paris-utstillingen i 1982.
Jeg skulle hente en ny bil i Stuttgart og kjøre den hjem.
Ved alle slike anledninger ble man mottatt av en skikkelig Fritz i skinnende rent arbeidstøy som ga deg en to timers innføring i det hele.
Tradisjonsbrudd
Denne gangen var det et vesentlig avvik. Vi var kommet til interiøret og han pekte ned på en stang mellom forsetene og sa med såret utseende, «og der – der har vi parkeringsbremsen. Den aktiveres slik…».
I den nye lille bilen hadde de simpelthen ikke fått plass til den tradisjonelle pedaliserte parkeringsbremsen helt til venstre.
Jeg var egentlig fornøyd. Det var alltid vanskelig å stille opp en E Klasse med pedal, håndbrekket gjorde det meget enklere. Og 190-bilen var virkelig en bil det var en fornøyelse å oppføre seg rampete med.
Noe fabrikken etter hvert også tok konsekvensen av.
Sportsbiler
Den kom i den ene sportslige utgaven etter den andre.
Her ble det både 190 E 2.3-16 og 2.5-16 Cosworth, og 16 V AMG og Evo I og Evo II for ikke å snakke om de som ble bygget spesielt for verdens F1-førere til Nürburgring Champions' Cup da den nye GP-versjonen av Nürburg Ring skulle åpnes i 1984.
Mercedes partner-in-crime den gang var selvfølgelig AMG, med Hans Werner Aufrecht i spissen. Nå skal den samme Aufrecht gjenopplive den samme 190 som leverte så mange mesterskap den gangen han styrte AMG.
Denne gangen heter imidlertid selskapet bak planene HWA, og ikke avslør historieløsheten din ved å antyde at her har vi AMG-junior.
Du ser hva HWA-initialene står for?
Omstart
Da Mercedes-Benz overtok kontrollen av AMG i 1999 var veien klar for Hans Werner Aufrecht til å skape et nytt selskap. HWA, som blant annet ble den offisielle armen for Mercedes-Benz inn i Deutsche Tourenwagen mesterskapet.
Ikke akkurat en beskjeden lua-under-armen opptreden.
Etter det har det bl.a. vært Formel 2 og 3 og andre viktige aktiviteter, så det er ikke akkurat en ukjent spiller som nå kaster inn en «ny» 190 E EVO II på brettet.
Men det er egentlig litt skummelt, for selv om skissene viser en helstøpt W201, og prisantydningen på € 714.000, etterlater «Premium Plus» allikevel noen viktige hull i presentasjonen.
Up-to-date
Det er masse snakk om up-to-date teknologi, og å møte dagens krav og tilsvarende – og på tross av at det er tegnet inn et tydelig eksosavtrekk i hekken, er det ikke nevnt et ord om fremdrift, eller andre detaljer og spesifikasjoner.

Det som gjør meg litt betenkt er at HWA har vært ganske aktive på området batteri-elektrisk i det siste.
Det er for eksempel ikke lenge siden de presenterte en batterielektrisk bobil sammen med sin partner, tyske Tabbert.
Og på bilutstillingen i München i høst sto ZEDU-1 utstilt. En meget avansert strømlinjeformet null-utslipps forskningsbil utviklet på vegne av Det tyske romfarts-senter. En bil som virkelig oppfyller Euro 7-krav også fordi den spiser opp sitt eget bremsestøv og sine egne dekkpartikler – her forekommer det null av den slags utslipp.
Pen ser den heller ikke ut!
Men jeg skal kanskje ikke være for pessimistisk. Det hører nemlig også med til historien at HWA har vært med på å utvikle de Tomasos P72 – og en mer rendyrket råtass av en v-åtter det vanskelig å finne.