Mazda2 1.5 Advance

Her har Mazda skapt en småbil som gir god kvalitetsfølelse, med fine kjøreegenskaper og en styring som kanskje er klassebeste.


Publisert Sist oppdatert

Mazda2

Innledning

Mazda2 ble lansert i Norge 9. november, under bilutstillingen på Lillestrøm. Bilen er utviklet i Japan i samarbeid med Ford, og den neste Fiesta kommer til å bli basert på samme konsept. At Mazda2 har krympet i utvendige mål, gir seg ikke dramatiske utslag, det er bare snakk om 4 cm i lengden. Bilen er slanket med 100 kg i forhold til forgjengeren, og det betyr ikke bare lavere drivstofforbruk, men også at kjøreegenskapene påvirkes i gunstig retning.

Bilen byr på et moderne og friskt interiør med ryddig og oversiktlig instrumentpanel. På ett område har kanskje slankeprosessen går litt for langt: Sittestillingen i førersetet blir nemlig et kompromiss fordi rattet ikke har lengderegulering, bare tilt.

Vi har sagt det før, og gjentar det gjerne: Det er uforståelig at nykonstruerte biler som lanseres i dag ikke utstyres med lengderegulering av rattet – det koster lite i forhold til hva man oppnår i sittekomfort. Du må altså velge, spesielt om du har lange ben, om du vil ha riktig avstand til pedalene eller riktig avstand til rattet.

Førersetet har høyderegulering, og det er god sidestøtte i ryggen. Setet kunne hatt litt lengre sittepute, men sittestillingen ellers er grei fordi venstrefoten finner en bred, god fothviler, og høyrebenet finner sidestøtte mot midtkonsollen.

Materialvalg og utforming bidrar til at interiøret og førermiljøet i Mazda2 gir et tydeligere kvalitetspreg enn i Yaris. Rundt førermiljøet er det mange smårom for å kunne legge fra seg ting og tang. Kortere overheng bak har medført at bagasjerommet har krympet, men bare i ubetydelig grad, fra 268 til 250 liter. Da betyr det mer for fleksibiliteten at gulvet ikke blir helt flatt når bakseteryggen legges ned.

Kjøreegenskapene ligger klart i sportslig retning, godt hjulpet av 16-tommers hjul. Når vi jobber med rattet får vi meget positiv tilbakemelding. Styringen er presis, og den elektriske servoen er akkurat passe balansert slik at styringen ikke blir dvask, med andre ord "forsvinner" ikke styreresponsen underveis fra hjulene og opp til rattet.

1,5-literen i Mazda2 er vesentlig raskere enn 1,3-literen i Yaris, i hvert fall til 80 km/t – det skulle bare mangle ettersom den er overlegen i ytelse. I mellomakselerasjon må den imidlertid kaste inn håndkleet overfor Yaris, her er det tydelig at Mazda har lagt utvekslingen på femtegearet høyt for å spare bensin.

Motoren er kombinert med en presis femtrinns manuell gearkasse som det er en fryd å håndtere. Mazda2 kan ikke leveres med dieselmotor ennå, mens det nettopp er med sin dieselmotor at Yaris vinner kunder. Neste år skal det være klart for 1,5-liters dieselmotor i Mazda2.

FØRERMILJØ 7
Friskt og oversiktlig. Ikke optimal sittestilling.
PLASS 6
God takhøyde foran, beskjeden benplass bak. Snaut bagasjerom.
KOMFORT 7
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe støy.
KJØRING 9
Av de beste kjøreegenskapene blant småbilene. Fin styrerespons.
MOTOR/FORBRUK 7
Kvikkeste motoren av de to, forbruk på det jevne.
SIKKERHET 9
Ikke NCAP-testet ennå, har ellers det som trengs.
PRIS/UTSTYR 8
Prisen preges av den største motoren, høyt utstyrsnivå.
SUM 53

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Yaris
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS